Viser søkeresultater 1 til 10 av 26
Tråd: Kvitte medicinen?
Hybrid View
-
01-05-08, 08:41 #1
Kvitte medicinen?
Hej igen, nu har jeg læst mange forskellige indlæg her på siden og er kommet frem til at de fleste har kvittet eltroxin. Når jeg tænker tilbage så havde jeg det bedre før hvor jeg ikke tog medicin men havde en depression...nu efter 2 år med eltroxin har jeg det bare så dårligt at jeg ikke engang kan passe et arbejde og det går kun ned af bakke. Hvad sker der hvis jeg stopper i dag med min medicin? Er der nogen som kan svare mig på dette? Hellere et liv med svingninger end slet ingen liv.
Hilsen Ofelia
-
01-05-08, 09:19 #2
Jeg ble også bare verre og verre før jeg begynte med Armour.
Noen ganger ble symptomene så store at jeg bare stoppet å ta dosen.
Det hadde den effekt på meg at jeg ble symtomfri etter to dager og det holdt seg en uke - så fikk jeg en annen type symptomer og startet opp igjen.
Jeg gjorde dette flere ganger og fant ut at jeg tålte 25µG/dag og da fikk jeg noen dager ekstra fri.
Dette er ikke noe jeg anbefaler andre å gjøre - det er bare en forklaring på hvor ille jeg hadde det og ble tvunget til å leve på den måten.
Jeg oppsøkte mange forskjellige leger på den tid og ingen kunne hjelpe.
Jeg var uvitende om Armour og de andre på den tiden, og spurte legene og det ikke fantes noe annet enn Levaxin. Alle svarte nei !
Så jeg gikk med dette i 16 år før jeg vant ut at de løy.
Det er nok ikke flertallet som bruker Armour her - men de er antagelig de mest høyrøstede
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
01-05-08, 09:28 #3
Tror jeg stopper
Tror jeg stopper og ser hvad som sker, lige pt har jeg hedeture/koldsved. Mit blodtryk falder drastisk og jeg er helt flad. Har slet ingen energi. Sover uroligt og ikke særligt længe...så hele dagen er mine øjne trætte men kan ikke sove. Er også begyndt at blive distræt og glemmer ting. Men det hænger selvfølgelig sammen det hele. Tak for svaret
-
01-05-08, 10:31 #4
Hvis man skal vurdere hvor farlig det er å gå med for lavt stoffskifte, skal man ta med at legene i svært mange tilfeller velger IKKE å sette igang behandling selv om pasienter går med symptomer.
Hvis man skal kunne stole på den vurdering legene gjør er godt for pasienten, er det altså ikke betenkelig å ha et for lavt stoffskifte.........• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
01-05-08, 13:59 #5
Hei Ofelia

Jeg har ikke svaret for deg, kanskje du må prøve deg fram? I samråd med legen din selvsagt.
Men det er absolutt ikke sikkert at Armour er løsningen for alle. Har nå gått på dette i 10 måneder og har fått forverring på mange områder, ingen bedring.
Det kan være at det er binyrene mine som er svekket og kanskje i tillegg ikke takler Armour, men hvem av oss har krefter til å utdanne oss til forskere for å bli friske? Det er nok ofte sånn at det som virker bra for et menneske ikke virker så bra for et annet. Man må egentlig finne mangelen og så gi kroppen hva den trenger. Ikke lett, for noen.
De symptomene du nevner i ditt siste innlegg kan være trette binyrer, du kan evt lese om det her inne og forsøke det som hjelper andre på dette området. Du kan spørre legen din om få testet kortisol-nivået ditt, men legene i Norge gir nok ikke tilskudd før man er utenfor referanse-områdene, tror jeg. Og jeg tror ikke det er anderledes i Danmark. Men det koster ingenting å spørre i alle fall
"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
01-05-08, 14:35 #6
Du må ta i betraktning at det er de som har problemer som poster på forumene, og at de fleste ikke har problemer.
Jeg kan trygt si at de fleste tar levaxin, og en del tar liothyronin i tillegg, og noen få i Norge tar Armour Thyroid eller Westhroid osv.
Jeg synes folk skal ikke gi opp å prøve om en annen medisin er bedre hvis de ikke blir bra på levaxin alene.
Jeg leser på tysk forum også, og titter innom det hollandske forumet, og noen engelske forums, og thyroid.about.com forumet, og de fleste tar nok thyroxin mens flerer og flere tar Thyroid USP eller Thyreoïdum. Foruten dem som tar liothyronin i tillegg til levaxin.
Du ser forholdsvis mange postinger om Thyroid USP her, muligens. Men de fleste tar nok fremdeles thyroxin
Det hender de har polls på forumene.
-
01-05-08, 15:13 #7
Jeg vil og si at det går ikke å vurdere nytten av et produkt når man ikke tar så stor dose som er nødvendig da. Og det gjør ikke du Stina. Og det er jo ikke umulig at du har endel andre plager som kan virke inn på hva du synes. Armour virker jo kun på stoffskifet.
Så skulle jeg gjerne samstemme med deg når det gjelder samarbeide med legen. Det prøvde jeg på alle måter i 16år men de bare så på at jeg gikk til helvete for å si det som det var. Og løy for meg mot bedre vitende !
Jeg kom ikke ut av dette før jeg ga blaffen i hva de sa og begynte å prøve meg frem på egenhånd.
Og det er det eneste alternativet man har når legen ikke vil !
Og de vil jo ikke !
Hele systemet er "kjøpt og betalt" av syntetindustrien og legene er under pisken av endokrinologene. Veldig få tør å stå på egene ben i dette spørsmålet. For det kan koste !
Mange har opplevd at legen er positiv helt til Endoen har svingt pisken.
Jeg nektes fortsatt retten som alle kronikere ellers har til blå resept på en medisin som virker, og har i min stille protest sluttet å bruke ordningen med registreringsfritak. Jeg får tak i Armour utenom at Norsk importør og statsapparat får glede av fortjenesten.
Så er det slett ikke umulig å klare seg på egenhånd.
Det krever noen kunnskaper og de dreier seg ikke om så mye annet enn man ellers bør vite.
Man skal være tolmodig å øke dosen langsomt i små steg - som ellers. Og ikke bry seg så mye om symtomr som kommer og går før man er oppe i en terapeutisk dose.
Så skal man lære hvordan kroppen reagerer og hva signaler og symptomer betyr - og det tar flere år.
Så først vet man hvordan man skal dosere.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
01-05-08, 15:44 #8
Sjekk hva det står om syntetindustrien i dagens utgave av legetidsskrift på nett. Fullt av løgn og bedrag.
-
01-05-08, 18:40 #9
Jeg tenker nå at det kan bli litt vanskelig for Ofelia som er ny, selv om jeg ikke vet hvor mye hun har lest her fra før.
Du spør om hva som skjer hvis du slutter med thyroxin? Vel, det kommer jo an på hva som egentlig er i veien med kjertelen din. Har du antistoffer? Struma? Knuter? Tar du kun thyroxin som et forsøk? Hva er dine stoffskifte-verdier? Kan det være at du skifter mellom å være hyper og hypo?
Jeg kan si at hvis du f.eks. har anti-tpo, men ellers fine blodprøveverdier og som forsøker thyroxin for å se om det hjelper på hypo-symptomer - om kjertelen ikke er for ødelagt av antistoffene, vil kjertelproduksjonen høyst sannsynlig ta seg opp igjen når du slutter med thyroxin.
Du må egentlig kjenne etter på din egen kropp.
n'Finn. Ingen vet hvilken dose som er rett for meg fordi ingen vet hvor mye kjertelproduksjon jeg har igjen, jeg har jo anti-tpo. Mine prøvesvar nå på Armour er at TSH er helt i bånn og de andre verdiene høyt oppe. Jeg er ikke bedre, og det er hypo og binyre symptomer jeg har, kraftige sådanne - så noe hindrer effekten av egenprodusert, syntetisk, naturlig thyroxin av en eller annen grunn. Jeg kan ikke ta mer Armour fordi kroppen protesterer. Da er det farlig!"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
01-05-08, 19:11 #10
Det er jo summen av ditt egenproduerste og det du tar i tillegg som er viktig. For Armour sin del er en full dose sånn 3Grain/dag pluss minus. Jeg brukte 5grain i fjor og trudde det var "min " dose, helt til jul.
Da var det pluteslig for mye og nå er det 3Grain som gjelder.
Og - 3Grain var alt for lite i forfjor da jeg startet doseøkningen.
Nå er jeg symptomfri på 3Grain - det var jeg ikke i forfjor.
Så er vi forskjellige på den måten at min kjertel er borte - din er det noe liv i enda om jeg forstår deg.
Er det så at du har destruktive antistoffer er det vel ikke noe å vente med. Bare å øke dosen så stopper du kjertelaktiviteten og igangsetter prosesser som både fjerner den defekte kjertel og stopper antistoffene.
Du skriver at TSH er null og da har du forsåvidt gjort ditt - den u-ungåelige prosess er igang.
Får håpe du får det bedre når den er på hell og at det ikke er no e binyregreier. Det er ikke så godt å hanskes med.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Svar med sitat

Bokmerker