Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 20
    Medlem siden
    Mar 2008
    Meldinger
    136

Standard Thyr.perox.antist. (TPO) - hjelp!

Prøvesvaret mitt var 323

Hva er dette??

Referanseområdet er 0-(100

..er litt gira nå, har ventet så lenge på å få et svar på om noe er galt med meg, så jeg setter utrolig stor pris på om noen kan forklare meg hva dette prøvesvaret indikerer!!

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

anti-TPO er en test som er følsom for antstoffer mot kjertelen. Antistoffene ødelegger vevet inne i kjertelen og lekker ut i blodet når de har ødelagt en viss del.
    Klikk på testen i denne lista og se hva et laboratorie som utfører testen skriver om tolkingen av den : http://www.furst.no/bb/index6.html

Det som vel ikke står der, er at noen ganger reagerer testen feil og viser positivt resultat i opp mot 10% av tilfellene. Men meeget sjelden så høyt som 300.

Det som skjer er at kjertelens produksjonsevne gradvis ødelegges av disse antistoffene og det er den lavere forekomst av kjertelens produkter man merker som symptomer på lavt stoffskifte.

Positive testresultater skal sammenholdes med funksjonestester av kjertelen - fT4 - fT3 - TSH. Inbyrdes forhold mellom disse vil si om kjertelen leverer nok og om den anstrenger seg for å gjøre det.

Hvis man ser at kjertelens produkter (fT4 - fT3) er lave så er det betenkelig og noe er galt med kjertelen. En positiv ant-TPO forklarer hva som er galt, og man igangsetter behandling.

Behandling er å spise kunstige kjertelprodukter i korrekt mengde livet ut.
    Kjertelen kan ikke reddes men dagens behandlig som går ut på å la prosessen gå sin gang og erstatte kjertelproduktene med tabletter.

EKS.
    I grenseland : TSH=4 fT4= 11 og i følge standarden skal man ikke behandle !
    Sikker : TSH=10 fT4=8 klart behandingstillfelle.

Legene har nokså entydige behandlings rettningslinjer og det er mange som kommer i uheldig konflikt med disse.
    Det kan du lese om her på Sonja ........
    Det skjer jo ikke med alle, så en får håpe du er av de "heldige".
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2008
    Meldinger
    136

Standard

Hm, sammenhengen mellom prøvene mine er nok heller tynn?

Andre prøver har vært:

Nov 07 Mars 08
    Ft4 17 Ft4 16 ref. 12-22
    TSH 1,5 TSH 2,5 ref. 0,4-4,0

Legen tok ikke flere prøver relatert til stoffskiftet, men vil nok gjøre det når jeg har neste time. Forresten, fikk svar på noe som heter thyr.gl.as., og der var resultatet 0,5 og referanse 0- (0,6

Kjenner jeg blir litt motløs av hele greia jeg. Noe er galt, så jeg håper ikke jeg blir avspist med at alt er helt normalt...

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Thyroglobulinantistoffer var det vel. Noen har bare den ene. Denne betyr at antistoffer angriper kjertelen og det lekker ut rester av kjerletvev i blodet og du danner antistoff mot det. Beviser på en måte Hashimotos thyreoditt.

Din TSH har steget og ft4 falt.

Anti-TPO samt de nesten høye tg- antistoffene betyr at du har Hashimotos thyreoditt.
    Hvis du var i Tyskland, ville de startet behandling med levaxin ved en TSH på 2,5 samt antistoffene. Har lest mange postinger på det tyske forumet om at de faktisk gjør det mange steder i Tyskland, og mange steder ikke.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Jeg tror ikke de kan avspise deg helt Marina.
    Antistoffer på 300 har de notert seg.
    Jeg antar at de konkluderer med at du kan være i en tidlig fase av en thyreoiditt. Da klarer kjertelen å levere varene og det vises ikke på målingene.
    Senere, når mer av kjertelen bli inaktiv, vil verdiene falle og TSH stige.

Kan også hende at de sier - kom igjen neste år så tar vi noen målinger .....
    DEN er verre da, og jeg kjenner den desverre !
    Man går jo der og ikke føler seg noe særlig.....

Det er jo noe underlig at legene får en pasient i stolen som ikke føler seg helt vel - og så sier de at kjertelen er angrepet av antistoffer, men stoffskiftemålingene er helt fine, så du kjenner ikke noe til det - enda ?
    Hva er det man kjenner da ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2008
    Meldinger
    136

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn
    Det er jo noe underlig at legene får en pasient i stolen som ikke føler seg helt vel - og så sier de at kjertelen er angrepet av antistoffer, men stoffskiftemålingene er helt fine, så du kjenner ikke noe til det - enda ?
    Hva er det man kjenner da ?

Ja det kan man lure på!! Jeg går ikke til legen og klager uten grunn, men det er jo så utrolig lett for de å skylde på psyken. Legen min er veldig forståelsesfull og grei, men hun er en regelrytter som ikke stoler på annet enn det blodprøvene forteller henne. Er det grunn til å ta noen flere stoffskifterelaterte prøver tro? Noe annet som vil slå ut i en tidlig fase? Det er da rart at jeg skal ha et utstående øye og påviste antistoffer dersom det ikke er noe å gang. Og ikke minst en form som jeg forbinder med pensjonisttilværelsen.

Er ganske overbevist om at jeg hadde noen måneder med høyt stoffskifte etter fødselen for 2 år siden, og at det brente ut av seg selv...og slik jeg er nå, virker det som det er lavt. Men jeg vet jo ikke.

Uansett; setter utrolig stor pris på tilbakemeldingene jeg får her inne:-)

Medlem siden
    Mar 2008
    Meldinger
    136

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av nora
    Thyroglobulinantistoffer var det vel. Noen har bare den ene. Denne betyr at antistoffer angriper kjertelen og det lekker ut rester av kjerletvev i blodet og du danner antistoff mot det. Beviser på en måte Hashimotos thyreoditt.

Din TSH har steget og ft4 falt.

Anti-TPO samt de nesten høye tg- antistoffene betyr at du har Hashimotos thyreoditt.
    Hvis du var i Tyskland, ville de startet behandling med levaxin ved en TSH på 2,5 samt antistoffene. Har lest mange postinger på det tyske forumet om at de faktisk gjør det mange steder i Tyskland, og mange steder ikke.
    Jeg har aldri lest så mye på nett noen gang som nå etter at jeg begynte å lure på dette med stoffskiftet. Og jeg ser jo at det er en omdiskutert sykdom. Synes det er så utrolig rart at man skal ha symptomer på noe som enda ikke har slått ut. Hva er logikken i det??? "Du har symptomene og prøvene viser at du kommer til å få sykdommen i nær framtid. Men du må bare ignorere det du kjenner og komme tilbake når prøvene viser at du har symptomer" Hæ?

Jeg tror ikke samboeren min vil akseptere at jeg skal gå slik som dette i 2 år til. Men takk gud for de antistoffene da, endelig en mulig grunn til at jeg er overmannet av giddalaushet og sovesyke;-)

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Standard

Uten at jeg kan vise til noen link e.lign., mener jeg det skulle være "kjent" at kroppen reagerer på symptomer lenge før det slår ut på blodprøver! Når det gjelder blodprøver, ulike parametre til både hyper og hypo, har Nora svart på det 31.mars under tråden min- hvis det kan være til hjelp for deg. Lytt iallfall til kroppen din; ingen andre skal fortelle deg hvordan du har det, eller ikke har det.....
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Mar 2008
    Meldinger
    136

Standard

Hei Gunnda,
    hvor finner jeg tråden du refererer til? Overskrift?

:-)

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Standard

Står på sida under lavt stoffskifte.. så etter hvor nå, og den er på side 1-litt over midten.Overskrift" Enda et nybegynner spørsmål....". Si bare ifra hvis du ikke finner den, så prøver vi igjen.Er mange av disse parametrene som kan slå ut før de "rene" stoffskifteprøvene.. Leste under den andre tråden din nå. Det at du blir så trøtt etter du har spist, sies å ha noe med mangel på T3 å gjøre.. det må trå til ekstra når fordøyelsen må gire opp(etter måltid). Og ja, er ofte helt kjørt i kroppen uten å være "sovetrøtt"..utmatta på en måte! Håper du får hjelp. Ikke gi deg!
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Side 1 av 2 12 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn