Viser søkeresultater 1 til 10 av 16
-
14-04-08, 11:08 #1
Oppdatering samt spørsmål om Aker
I går fikk jeg plutselig brev fra Aker, jeg. Thyroideapoliklinikken. Har aldri vært der før og ikke skjønt det på fastlege som at jeg skulle dit heller. Fått time hos en kirurg Paulsen neste torsdag for ultralyd av hals og evt en finnålsbiopsi. Jeg skjønte absolutt ingenting?? Trodde prøver og bilder var OK jeg nå.... Sist jeg var hos legen og ba om henvisning til ultralyd samt tok blodprøver så skulle jo legen ringe meg når han fikk resultatene. Og en henvisning til Aker var uakutelt før han hadde sett blodprøvene mine. Han ringte jo aldri så jeg ringte og hørte på de selv på forkontoret og de var fine. Så da hørte jeg aldri noe mer om henvisning til Aker.
Videre traska jeg til Centrum Røntgeninstitutt og tok bilder (ba sjøl om henvisning som kontroll etter operasjon i 2005), ventet spent på at de resultatene skulle ankomme fastlegen så han kunne ringe meg om de. Neida. Ikke hørt noe så jeg trodde jo alt var ok nå jeg da. Formen er jo også mye mer stabil selv om jeg ikke er heeelt på høyden igjen.
Så, jeg syns det var litt sjokk jeg da og bli opplyst via postkassa at man har funnet noe på bildene og må ta bilder og biopsi liksom. Ringte ned til legekontoret og fikk beskjed om at det var funnet "uregelmessigheter" på hver side av halsen og en liten knute på høyre side, 6mm i diameter. Så da er vi igang igjen.
1. Jeg skal til kirurg Paulsen - noen som har vært hos han og har noe å fortelle?
2. En annen ting - jeg er usikker på om jeg er bittelitt overdosert fordi jeg er litt "på gråten" fortsatt, er apatisk/misfornøyd/likegyldig/asosial og noen dager har jeg litt sånn prikking/risting/skjelving i ansiktsoverhuden....hvis jeg nå prøver å gå ned 25mcg....men finner ut at jeg må opp igjen...vil det da ta NOK en 2-3 mnd før jeg merker virkning av økning? Jeg har jo nå ventet på økningsvirkning siden starten av februar....klønete skrevet, noen som forstod?
Det var siste nytt! Alt i alt er det jo en bra ting å bli fulgt opp!! Spent.Fjernet halve skjoldbruskkjertelen grunnet godartet knutestruma des 2005.
Startet med 50mcg Levaxin i mars 2007, har i 2008 økt til 100mcg. Sluttet på lev midt i juni 08 for å teste.
-
14-04-08, 12:27 #2
Jeg syns ikke du skal endre på noe nå i siste liten.
Symptomene du antyder behøver ikke komme fra stoffskiftebehandlingen.
Du hadde jo lavt ferritin bla ?
Fortell om det og la dem sjekke alt !
Og lykke til.....• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
14-04-08, 14:27 #3
Hei Finn, takk for råd.
Du har sikkert rett....håper de har satt av time til litt prat også, at jeg ikke bare skal inn til kirurg denne gangen... Det er det brevet sier. Ultralyd og biopsi...
Stemmer, ferritinen min var veldig lav - spiser jern og magnesium og b-vitaminer til den store gullmedaljen om dagen. Går vel jevnt og trutt fremover :-)
Takk for lykkeønskning - gruer meg faktisk litt. Sikkert fordi jeg er litt "skjør" om dagen.... Biopsi'n er ikke vondt, bare slitsomt å ligge å vente på at det kaaanskje kan gjøre vondt...Fjernet halve skjoldbruskkjertelen grunnet godartet knutestruma des 2005.
Startet med 50mcg Levaxin i mars 2007, har i 2008 økt til 100mcg. Sluttet på lev midt i juni 08 for å teste.
-
15-04-08, 09:16 #4
Hei!
Jeg har vært gjennom samme runden på Aker, og hadde da kun biopsi og ultralyd på samme dag. Fikk ingen tilbakemeldinger på funn eller videre gang i systemet før det hadde gått et par uker, om jeg ikke husker helt feil. Har også hatt time hos kirurg der, husker ikke navnet, var en helt grei opplevelse, men opplevde at kirurgen stort sett brukte hele timen på å mistenkeliggjøre mine utsagn om hvordan jeg følte meg. Så ganske gjennomsnittlig møte med helsevesenet mao
Men på ingen måte verken ubehagelig eller skremmende.
Lykke til!
-
15-04-08, 09:31 #5
Ja, denne historien minner meg om når jeg var til forundersøkelser på sykehus før operasjon. Hadde med lang liste med symtomer og ting og tang om hvordan jeg hadde det, men de bare smilte litt i skjegget av det og sa at blodprøvene mine var fine og jeg hadde ikke stoffskifteproblemer. Hadde "bare" knutestruma som skulle fikses på.
Så.....tar det som det kommer
Fjernet halve skjoldbruskkjertelen grunnet godartet knutestruma des 2005.
-
23-04-08, 16:56 #6
Aker og ut
Da var Aker-timen over nesten før den var begynt, blodprøver fine og ultralyd bra så ingen biopsi. Han syns symptomer heller var "andre problemer i livet" eller p-piller. Og han syns jeg skulle slutte med Levaxin totalt på dagen og ta blodprøver igjen etter 3 mnd.
Greit, da slutter jeg fra og med idag, fordi jeg tok ikke i dag tidlig i fall jeg skulle ta blodprøver idag. Har kanskje tro på å slutte på dagen for å kickstarte den kjertelhalvdelen jeg har igjen. Så får vi se hva formen blir fremover.....
Jeg kaster inn håndkleet. Jeg vet ikke hva jeg skal tro lenger. Kanskje har alle leger siden 2005 hatt rett da?? At jeg har hatt knutestruma, men ikke stoffskifteproblemer og at man får henge det på noe annet.
Greit, jeg er en veeeeeldig følsom person med lange sosiale antenner og en god overdose empati som gjør at jeg lett tar til tårer og blir engasjert og jeg har i maaange år presset meg litt for mye i henhold til jobber og forhold (fordi jeg har hatt litt sosial-/prestasjonsangst fra barns ben av og mener jeg må ikke feige ut med en gang man møter bittelitt motstand) og dette gjør vel at man brenner seg litt ut etterhvert. Jeg har en flott magefølelse som virker kjempebra, man må vel bare lære seg å høre på den og si ifra og sette grenser. Så, javel, gråtetokter og utslitthet og humørsvingninger kan vel både komme av dette og av østrogenintoleranse. Og ikke minst jernmangelen min.
Endringer i hud og hår som jeg syns er påfallende store kan vel sikkert være vær, kosthold, vitaminmangel.....og ikke stoffskifteproblemer...
Søvnproblemer kan vel være B-mennesketing istedet for stoffskifteting....
Når til og med Aker Sykehus sier jeg er "innenfor normalen" så gidder jeg ikke lenger forske mer. Man blir bare satt ut på gata igjen og finner ikke noe galt hos verken sykehus, endo eller fastleger så neivel. Ikke har jeg rare blodprøvesvingningene heller, så nå vet jeg ikke lenger, jeg.....
Kanskje er jeg frisk?? Men må ta bedre vare på kropp og sjel og bruke fornuften og leve livet mitt rett?
Ikke vet jeg.
Er vel sikkert en bra ting å høre at man er frisk!!
Selv om humøret er flatt og vekten er vondt å holde uansett kosthold og man lett tar til tårene og er apatisk og uten lyst til å gjøre noe som helst og hodebunnen klør og håret faller av i perioder.
Jeg får fortsette med jern og magnesium!! Det har ihvertfall gjort noe rart med søthungeren og apetitten og tørsten - har forsvunnet helt alle 3 tingene. Rart....?
Jeg har det helt greit for tida, trives godt i nye jobben min og jeg kan ikke huske sist jeg kunne si det - årevis siden! Det har mye å si for trivselen sånn ellers også. Men syns fortsatt det er tung å smile og føler meg veldig "flat" og har liksom ikke humør eller lyst til å finne på ting med venner og måtte sitte å gi av meg sjøl og smile og le. Jeg er ikke sliten fysisk, det går mer på psyken.
Hjertesukk over.
Fjernet halve skjoldbruskkjertelen grunnet godartet knutestruma des 2005.
-
23-04-08, 17:52 #7
Bråslutte fra en dose på 100µg/dag ?
Det kan nok hende du trenger å ta det roligere når det får gått en måneds tid.......
Og det gjør ikke så mye om du da må krype til korset i en måneds tid med 25µG/dag.
Og ingen kan vel vite om resten av kjertelen er fullt istand til å gjøre jobben sånn uten videre.
Men noe må man jo håpe på.......
En ting er sikkert - det er bedre uten enn med.
Lykke til• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
23-04-08, 17:55 #8
Tusen takk, Finn.
Ja, det var det legen sa...jeg spurte veldig inngående og han bare smilte oppgitt av de tydeligvis dumme spørsmålene mine. Det var ingen fare å slutte på dagen fra den dosen sa han. Jeg spurte om jeg skulle trappe ned, men nei mente han.... Huff. Hva er riktig, hvem har rett sier jeg bare.... Blir jo redd for konsekvensen, men siden jeg ikke har blitt no bedre fra 50 til 75 til 100 mcg, kan jeg vel også prøve å gi meg... Og som du sier gå på bittelitt en stund om jeg trenger det.... Time will show.
Han sa kjertelen som er igjen var ganske stor; altså at den nok vil klare seg bra.. Og at den nok var blitt redusert i produksjonsevne nå såklart med Lev-hjelp, men at han mente det kom til å gå greit. Jeg syns han var litt likegyldig. Kanskje hadde han ikke spist middag enda...
Og det med økning av Lev pga p-pilleoppstart så han bare rart på meg av...sa verken ja eller nei, tja eller ha...Fjernet halve skjoldbruskkjertelen grunnet godartet knutestruma des 2005.
-
23-04-08, 18:41 #9
Enda verre, kanskje han hadde spist.......
jo, å slutte helt vil sette igang TSH som vil stimulere til økt kjertelproduksjon, men TSH stiger jo fordi stoffskiftet blir lavt da, og det vil du jo kjenne.
Det er bare derfor jeg mener at du kanskje vil trenge litt støtte. Første 14dg går somregel uten at men merker så mye, men da begynner det.....
Du får se det an.
Jo mer støtte du må ha, jo lenger tid tar det jo å bygge opp kjertelen, men for mye skal man ikke tåle syns nå jeg .• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
23-04-08, 18:44 #10
Ser hva du sier, ja....
Hm. Tenker bare, hva hvis legene har hatt rett hele tida og det er jeg som har trassa til meg Levaxin uten at jeg trenger det. Man blir helt paranoid, vøtt.... :-)
Syns liksom ikke noe er bedre enn det andre. Ã… gå halvbra nå, eller trappe ned og fortsette å være halvdårlig og kanskje verre... Ikke vite hva man går imøte. Puh.Fjernet halve skjoldbruskkjertelen grunnet godartet knutestruma des 2005.
Svar med sitat
Bokmerker