Side 5 av 8 Først 12345678 Siste
Viser søkeresultater 41 til 50 av 77
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Folkens

Æh, Anne Ma, det er så mange tanker her nå, men jeg tror ikke jeg misforstod?? Når jeg spurte om man blir ekstra var overfor vær på thyroxin, så spurte jeg generelt - utfra tankestrømmene mine, ikke utfra noe du sa. Tror jeg ;)

Ja, Gunnda, den linken som anitab legger ut, som jeg bestilte fra. Og fikk boksen i dag! Tør ikke begynne på den enda, skal på et arrangement til helga. Og så tror jeg at jeg skal ta mindre enn anitab. Har jo ingen lege til å hjelpe meg med dette. Og hun hadde vel lavere kortisol-verdier enn meg.

Tenkte sånn ca at jeg skulle gjøre slik: Kutte ut thyroxin i ei uke. Så ta en halv supplement-tablett om dagen, samtidig som jeg starter opp på de 3 grainene armour jeg er på nå. Men jeg skal lese gjennom anitab sin tråd igjen først. Og tenke litt på det.

Jeg har veldig mange av de symptomene på lav binyrebark-funksjon. Men også på hypo. Har tatt scorecards før, og jeg slår sånn 50/50 ut, tror jeg. Og en gang var det scorecards over andre hormoner, så jeg slo jo ut på østrogen, progesteron, veksthormon, kanskje andre ting - DHEA, pregnolon? Husker ikke, vet ikke om alle var/er målbare (subjektivt).

Men jeg husker at jeg slo veldig ut på veksthormon, og det er nok fordi jeg sover så dårlig om natta, og veksthormon dannes kun under dyp søvn. Så vidt jeg husker.

Forresten, så er det ikke alle de engelske uttrykkene jeg forstår. Hvis noen har norske oversettelser her det kjempebra. Her er norsk oversettelse av det scorecard'et som jeg slo ca 50/50 ut på:
    http://home.online.no/~meretlun/scorecard.htm

Ja, noen ting stemmer jo slett ikke - på binyretretthet. Jeg er i alle fall ikke tynn!!! Har jo slitt med overvekt hele livet. Men når jeg begynte på Armour ble jeg så kvalm at nesten ikke orket å spise på 3? uker. Gikk ned ca 5 kilo (men de var jo raskt på igjen når jeg begynte å spise igjen).
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

[quote:1x36av9j]Sitat:
    Men hva gjør at musklene er så sinnsykt stramme?
    Dette er jo et symptom på både FM og Hypothyreose. Hvorfor musklene stivner vet jeg faktisk ikke. Har jo det samme som deg, men i mye lettere versjon. Jeg stivner i hele kroppen, men er ikke påvirket av været.
    [/quote:1x36av9j] Trodde du tenkte ut i fra dette jeg Men ikke viktig i sammenhengen ;)
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Hæ?? Anne Ma da, du må ikke forlange så mye av meg. Holder på å tenke på oppstart av dette supplimentet og dosering av dette. Klarer ikke å holde styr på andre ting samtidig

Jeg må visst komme tilbake til deg på det.... ;)

Holder på å lese i anitab sin tråd.

http://www.xlpluss.no/thyroforum/viewto ... sc&start=0

Stopp all tyroksin. På den syvende dagen, start med 1/2 tbl Nutri Adrenal Extra. Øk til 1 tbl etter en dag (a day or so..) Start opp igjen med tyroksin (i mitt tilfelle Armour+Lio) etter 10 dager, eller når du føler du trenger det. Øk til 2 etter en uke (or so)
    [Hadde en tanke der, men den forsvant, det var i alle fall med at man ikke skal starte opp med Nutri Adrenal Extra og thyroxin samtidig. Husker ikke hvorfor. Så da blir det 7 dager uten noe, 1/2 Adrenal i 2 dager, kanskje? Så en tablett, så etter 10 dager mine 3 grain Armour. Aner ikke når, om jeg skal, øke til 2 Adrenal.]

Jeg blir sulten når jeg er hypo jeg, og akkurat det merkes nå ja. Kroppen prøver vel å få mer energi, jeg har skikkelig karbo-hunger, æsj!
    [Sånn har jeg det også. Men jeg blir skrubbsulten hvis jeg blir hyper.]
    (Det som står i klammer er mine kommentarer.)

Pust og pes - lest ei side i tråden. Nå må jeg ha pause ;)

Jo - Anne Ma - nå husker jeg litt av tankene jeg da hadde. Hva skjer på cellenivå, og hvorfor? Hva gjør at musklene blir stramme? Jeg er ikke fornøyd med forklaringer som fibromyalgi og stoffskiftet. Skal jeg kjøpe dette, så vil jeg vite nøyaktig hva som skjer og hvorfor og om det ikke går an å motvirke den reaksjonen som foregår.
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Skal prøve meg på de symptomene på lav binyre-reserver:

Weight Loss----------------------------Normalt ikke, men ved oppstart Armour
    Poor Response to Thyroxine---------Ja, alltid, har aldri virket på meg
    Irritable Bowel-------------------------Ja, kraftig forverring ved oppstart Armour
    Salt and/or sweet Craving-----------En del
    Bowel Upsets & Diarrhoea-----------Ja, skiftende forstoppelse/diare. Upsets?
    Sensitivity to Cold & Heat------------Enormt
    Hypoglycaemia------------------------Har glemt hva glykom... er?
    Cold Extremities----------------------Ja, veldig om vinteren
    Fainting Attacks-----------------------Under graviditeter, og tendenser før jeg begynte på østrogen
    Cold Sweats---------------------------Litt
    Poor Response to Infection----------Har ikke tenkt over
    Dark Rings Under Eyes--------------Litt
    Repeated Infections------------------Tja, blærebetennelser? Halsinfeksjoner
    Pigmentation in Skin Creases-------Nei
    Breathlessness & Asthma-----------Veldig pusteproblemer
    Loss of Body Hair--------------------Nei, tvert imot
    Generalised Muscle Weakness-----Veldig
    General Depression and Anxiety---Ja
    Poor Exercise Tolerance------------Ja
    Hissing in Ears-----------------------Øh ja? Betyr det susing?
    Palpitations--------------------------Har glemt hva det betyr
    Back & Loin Pain--------------------Ja, ryggsmerter. Hva er loin?
    Autoimmune Disease--------------Ja, minst 3
    Memory Loss and Confusion------Oh, yeah
    Fatigue------------------------------Jeps
    Internal Shivering-----------------Ja
    Aches & Pains in Muscles---------Yes, yes, yes
    & Joints-----------------------------Og joints. Senene som går inn i leddene?
    Waking at night with:-------------Ja
    Breathlessness--------------------Ja, ja
    Anxiety-----------------------------Ja, ja, ja
    Sense of Doom--------------------Ja, ja, ja, ja
    Hypoglycaemia--------------------Øh, det var det vi hadde glemt.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Anne Ma
    Har gått tilbake og lest. Det er bare min egen tankerekke, ikke svar på noe av det du sier. Har vel aldri tålt særlig kulde, hadde f.eks. alltid halsinfeksjoner om vintrene når jeg vokste opp, men den indre frosten har jo blitt verre og verre. Så det jeg da tenker på om det kan være relatert til thyroxin-inntaket.

Og din utredning av nevropsykiatriske symptomer stemmer litt på meg.

Depresjon---------------------Vel, mer fortvilelse i takt med økning av fysiske plager
    Demens-----------------------Vet ikke om man kan kalle min sviktende tenke-evne dette. Uansett så øker den også i takt med fysiske plager.
    Kognitiv svikt-----------------Ja, øker også i takt med økning av f.p.
    Psykotiske symptomer-------Det tror jeg ikke, men noen i nær familie har vært inne på denne tanken ang seg selv.
    Angst--------------------------Ja, har økt, og det hjelper med diverse "kremer".
    Apati--------------------------Ja, før jeg begynte på thyroxin. Det eneste jeg vet at thyroxin hjalp for. Eller kanskje ikke? Kanskje det også den gang var fatigue bare at jeg ikke skjønte det? Trodde det var apati når jeg satt som lammet i stolen i timevis og tenkte på at jeg skulle gjøre det og det, men ikke klarte å løfte luksuslegemet. Ja, det var tider det! Nå går det dager, uker og måneder før man klarer å få gjort det samme ;)

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Hissing in Ears-----------------------Øh ja? Betyr det susing?
    Palpitations--------------------------Har glemt hva det betyr
    Ja det betyr susing og det andre er hjertebank

& Joints-----------------------------Og joints. Senene som går inn i leddene?
    Ledd trodde jeg og Loin tror jeg er hofteregion/bekken område
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

OK, takk vennen

Da er det ja til hissing in ears.
    Ja til palpitations - og den hjertebanken er hormonelt betinget siden jeg er mye verre uka før mens. Og det er ikke hyper, ikke nå i alle fall (hadde vel økt hjertebank når jeg overdoserte lev/lio?). Så vidt jeg husker så henger det vel også ofte sammen med pusteproblemene, evt dommedagsfølelsen.

Ja, vet at joints betyr ledd. Det jeg mente var at ang meg så sitter kanskje verken i senene som går inn i leddene. For jeg har jo klaget over leddene - det er jo sinnsykt vondt inn i der, og da mener jeg at manuell terapeut sa at det nok var fordi det var senene som gikk inn i leddene. Og jeg sier jo også at det føles som om senene krymper. Han sa at at det kan de ikke gjøre - det må være musklene. Hm... hvorfor gjør det da vondt i leddene? Igjen, vennen: min uendelige tankerekker Men du må gjerne komme med gode forslag. Altså hvorfor gjør det vondt i leddene hvis det er musklene mine som er problemet? Vel, senene går inn i leddene, men de kan jo ikke krympe. Da kan de vel heller ikke gjøre vondt?

Loin er vel lende da?
    Har fryktelig vondt mange steder i ryggen. Bl.a. kulminerte noe av dette i en lumbago i fjor. Men på ei dansk? side, så leste jeg vel at lenden var høyt opp - altså i binyre-regionen. Er ikke sikker på det altså, men der er som oftest ikke der jeg har vondt. Så da vet jeg ikke om det er ja eller nei til dette.

Uansett så er det ja til det aller meste.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

loin (loin)
    n.
    1. The part of the body of a human or quadruped on either side of the backbone and between the ribs and hips.
    2. One of several cuts of meat, such as tenderloin, taken from this part of an animal's body, typically including the vertebrae of the segment from which it is taken.
    3. loins
    a. The region of the hips, groin, and lower abdomen.
    b. The reproductive organs.
    http://www.thefreedictionary.com/loin

Begynner å lure på om lende/lenden er et ord jeg har funnet på selv, for jeg finner lite om dette. Men det finnes i oppstykking av dyr (kjøtt) og lendeklede (tror jeg). Er ordet utdatert?
    Aha - fant noe på utenlandsk:
    Zie tekening: borstomtrek=A, lende=B ...
    http://images.google.no/images?q=lende& ... t=200&sa=N
    Så som det står fra det engelske: fra ribbeina til hoftene. Da er det et stort område og ja, jeg har vondt der, men kanskje mest rett under og rett over.
    Merkelig å kalle noe lendeklede da, når det faktisk er fra lenden og nedover ;) Men det er kanskje fordi det bindes rundt nederste del av lenden?

Hva da med lænde - dansk?
    Øh - resultat på et annet språk:
    http://www.answers.com/topic/lumbar?cat=health
    (Bla litt ned.)
    Hm... her dekker lænden de områdene jeg har mest vondt i - øverst og nederst i området. Det dekker også mitt lumbago-område.

Her er det flere eksempler på at området kun er begrenset til korsryggen:
    http://images.google.no/images?um=1&hl=no&q=l%C3%A6nden

Så hvem bestemmer hvor langt dette området strekker seg?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Så var det:
    Hypoglycaemia (low blood glucose) in non-diabetic people
    http://www.netdoctor.co.uk/diseases/fac ... garlow.htm
    Altså lavt blodsukker. Det vet jeg ikke om jeg har, men har mistenkt noen ganger pga den hyppige utmattelsen. Og jeg kvikner ofte litt til når jeg spiser.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    England
    Meldinger
    226

Standard

Her kan man se binyre-stress grafisk fremstilt. Klikk deg framover til de forskjellige stadier. Mine testresultater sier at jeg er stage 5.

http://www.chronicfatigue.org/ASI%20Normal.html
    Har måttet finne ut det meste om sykdommen min sjøl.
    Forsøker å finne formen etter kreftbehandling, og det går da framover om enn litt kronglete av og til.

Side 5 av 8 Først 12345678 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn