Nå hadde det vært fint om noen kunne oversette til norsk:
Symptomer og funn
Det er stor variasjon i symptombildet ved Cushings syndrom (ramme 1) (1). Utvikling av hyperkortisolisme er oftest snikende. Pasientens alder samt graden og varigheten av hyperkortisolisme betyr mye for symptomene (2). Siden man har kortisolreseptorer i en rekke vev, finnes et mangfold av symptomer. Reseptorer i hjernen forklarer de nevropsykiatriske symptomer. Reseptorer i muskulatur forklarer muskelsvinnet og den proksimale myopatien. Nedsatt glukosetoleranse, diabetes mellitus og hyperlipidemi skyldes kortisoleffekter i muskler, fettvev og lever.
http://www.tidsskriftet.no/index.php?vp_SEKS_ID=1345319

Vet ikke hva nevropsykiatriske symptomer er, men jeg mistenker jo manisk-depressiv, evt ADHD, og er så grøtete og ullen at det er ufattelig. Muskelsvinn? Muskelsvakhet har jeg i alle fall, og muskelsvikt. Myopati er vel smerter? Hva er så den proksimale myopatien?

Symptomer og funn ved Cushings syndrom, basert på Boscaro og medarbeidere (1)
Hyppige (over ca. 2/3 av pasientene)
Sentral fedme
Rundt ansikt
Rødme i kinn
Diabetes mellitus, eller nedsatt glukosetoleranse
Gonadal dysfunksjon
Hirsutisme, akne
Hypertensjon
Vanlige (ca.1/3 - 2/3 av pasientene)
Proksimal muskelsvakhet
Atrofisk hud og lett for å få blåmerker, striae
Depresjon og følelsesmessig labilitet
Osteoporose
Mindre vanlige (under ca. 1/3)
Ødemer
Polydipsi, polyuri
Soppinfeksjoner
Gonade dysfunksjon har jeg, autoimmun gonadesvikt
Hirsutisme - økt hårvekst? Er helt lodden.
Akne fikk jeg for en 10-15 år siden, hadde ikke i puberteten en gang.
Striae fikk jeg over hele kroppen i puberteteten.
Ødemer har jeg vel.
Depresjon? Ja, ikke akkurat, men er jo mye nedfor/fortvilet. Er nok ikke en ren depresjon uansett.
Polydipsi? Drikker vanvittig mye!
Polyuri? Tisser også forskrekkelig mye, også når jeg ikke drikker - NÃ…R jeg har den irriterte blæra. (Nå er det f.eks. over i denne omgang, takk og pris, måtte tisse hvert 5. minutt på det verste - i mange uker.)

Jeg har faktisk tenkt litt på dette med tissinga og drikkinga m.m. Og nyrene. Nå skal jo ikke binyrene ha noen sammenheng med nyrene, men jeg lurer nå litt likevel jeg...