Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 28
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Stavanger/Kristiansand
    Meldinger
    61

Standard Litt oppdatering og spørsmål, tar gjerne imot kommentarer.

Dette blir et veldig langt innlegg, men håper noen gidder å lese alt og kommentere om det er noe de føler at de har en løsning på eller om de har gode råd.

27 September 2007

Jeg har begynt å stamme når jeg snakker og kommer ofte bare halvveis i en setning før jeg må gi opp fordi jeg har glemt hva det er jeg skal si.

- Jeg er ofte veldig veldig svimmel for tiden. Jeg kan stå helt stille på gode sko og plutselig føle at verden rundt meg snurrer og jeg lurer på om jeg faktisk ikke står i ro. Det går ikke over heller så veldig fort. Det samme skjer både når jeg sitter og når jeg ligger..

- Noen ganger får jeg en ekkel følelse i fingrene. Noen ganger blir hendene helt "tørre" - ikke huden, men hendene, sånn at ringene på fingrene nesten faller av. Fingrene føles og veldig små og det føles som jeg mangler følelse i mye av fingrene.
    AKKURAT NÃ… har jeg en rar opplevelse. Jeg sitter her og skriver og det føles som om det ligger noen svære vekter på håndleddene mine. De er som klemt ned i laptopen, men jeg kan løfte dem vanlig. Det er som om de er lenket fast.

Jeg skriver også mye feil når jeg skriver, hodet forsvinner av gårde med meg og skriver noe annet enn det som er planen og slikt. Det er veldig kjipt siden jeg snart er utdannet oversetter.

Når jeg snakker med folk eller er i telefon, eller bare sitter for meg selv så føler jeg plutselig at det ikke er jeg som sitter der. Hvis jeg beveger meg så føles det som om det er noen andre som beveger seg, men at jeg ser at det skjer. Så må jeg prøve å hente meg inn og merke meg med meg selv. Det skjer også at jeg kanskje sitter med telefonen i hånden og begynner å prøve å skifte kanal på tv-en. Føler meg veldig forvirret..

Følelsen i håndleddene føles bare verre og verre nå. Trykker på tastene, men føler ikke at jeg kjenner tastene når jeg kommer borti dem. Det er som om alt er veldig "generelt"...

Føler jeg jeg har vann i kroppen eller lignende. Etter at foten har vært borti et bord er det "kutt" på leggen i lang tid.

Trening og kost

Har trent og spist god kost, men ikke gått ned i det hele tatt. Føler meg mett på lite mat, har ikke mye matlyst.

Blir veldig sliten på trening og føler at jeg ser svarte prikker og føler det skal svartne helt for meg om jeg løper på tredemølle. Blir veldig varm i hodet og må kjøle ned pulspunktene for å kunne komme litt tilbake til meg selv.

17 april 2008

Nå er det snart eksamenstid og jeg har fortsatt mange av disse samme problemene.

Beina mine sovner veldig lett dersom jeg ikke sitter med de helt rett, det kan skje over mindre enn et minutt og tar en del tid før de kommer tilbake til seg selv helt.

Jeg er fortsatt veldig mye svimmel og har ofte en følelse av at jeg er på båt. Det virker noen ganger som om bakken svinger eller bølger når jeg ser ned.

Stamming og snakking er ofte rett og slett flaut og irriterende ettersom jeg fort begynner å stokke ord og bokstaver og etterhvert glemmer hva det er jeg prøver å si. Jeg har også begynt å tulle til grammatikk og bøyninger når jeg snakker. (skal vi går nå?)

Jeg kan gjøre 30 minutter skolearbeid og være så trøtt at hodet gjør vondt og jeg holder på å sovne.

Hukommelsen blir verre og jeg husker ikke bursdager, telefonnummer og adresser lenger.

Trening og kost

Svartner fortsatt for meg og jeg føler meg svimmel på trening. Går ikke så langt at jeg svimer av, men det føles som om det prikker i kroppen og at det er rett før.

Kosten holder jeg ganske grei og spiser dadler og nøtter som mellommåltider for å prøve å ha flere måltider på en dag, men fortsatt så vil ikke vekten bevege seg i det hele tatt.

Dosering Mye av dette er fryktelig dumt nå rett før eksamen og jeg bestemte meg nå for å prøve å øke doseringen på Levaxin (alt er snakk om 25mcg piller) fra 5x2+2x1 til 6x2+1x1. Jeg vil prøve dette i noen uker og muligens øke til 7x2. Jeg tar nå 1 tablett på søndag og to alle andre dager. Fastlegen min synes at verdiene er såpass stabile at han ikke ønsker å øke dosen noe mer akkurat nå, men han nevnte tidligere at vi godt kunne øke, men at det ikke var helt nødvendig akkurat nå. Han ville heller vente å se hva som skjedde.

Nevnte i en annen tråd at jeg vurderte å prøve meg litt på kelp for å se om det er mulig å få opp forbrenningen litt, men kan jo nevne det her også.

Og, er det greit for meg å dosere meg selv litt? Vet jo at jeg kan skade kjertelen om jeg går for høyt, men å prøve bare litt mer burde ikke skade?

Takk alle sammen.

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Frogn
    Meldinger
    382

Standard

Hei...

Noe av det første som slår meg når jeg leser innelgget ditt er jo at det er mer enn bare lavt stoffskifte på gang. Jeg kjenner jo ikke til hele historien din, men det er jo ikke uvanlig å få lavt stoffskifte i forbindelse med andre problmer i kroppen.

Det jeg tenkte på som antakelig er sjekket og utelukket allerede er MS. Skulle du allikevel ikke ha tatt MR av hodet ditt, så bør du gjøre det. Dersom det er gjort, så slår det meg at det er meget godt mulig at slike problemer dukker opp fordi det er noe galt i ryggen. Akkurat hvor kan jo være en utfordring å finne ut av, men ut i fra det du skriver så vil jeg anta at det kan stamme fra et av c-leddene. Her har du en fin link som viser hvordan nakke og rygg kan påvirke andre deler av kroppen: http://www.jointspinecenter.com/images/ ... nction.gif

Det er mange som har store problemer som stammer fra nakke/rygg og som aldri har hatt vondt i den delen av kroppen. Dersom det er litt trykk på en nerve i nakken så kan du jo selv se av skjemaet hva slags symptomer det kan gi.

Føler virkelig med deg som sliter med disse symptomene, og jeg er overbevist om at alle de symptomene du nevner ikke stammer fra lavt stoffskifte.

Glemte å ta med det med vekta... Jeg har også hatt store problemer med vekta på grunn av lavt stoffskifte. Har prøvd alt som er for å klare å komme meg ned, men ingenting har hjulpet. Jeg har andre ting i tillegg til stoffskifte også, som gjør at jeg ikke kan trene hardt, men nå har jeg greid å gå ned 7 kg. Jeg har rett og slett kuttet ut av pasta, brød, ris og selvsagt sukker. Spiser kun dette når jeg er i bursdager el. og vekta har rast ned. Har prøvd å ikke tenke på dette som en slankekur, men noe jeg skal holde meg til også etter at vekta forsvinner. Jeg har gått fra å veie 70 kg til å på det verste veie 88. Jeg skal si det at det raser av nå!

Lykke til videre...
    Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
    Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Stavanger/Kristiansand
    Meldinger
    61

Standard

Tusen takk for svar Shanita. Du har en herlig måte å skrive på som får meg til å slappe av på en fantastisk måte. Takk

Jeg har aldri fått noe svar på hvorfor jeg fikk lavt stoffskifte. Har aldri hatt noen av disse sykdommene som kan føre til lavt stoffskifte og har heller aldri vært gravid.

Jeg har ikke blitt sjekket for MS. Hva er grunnen til at du tror det kan være noe så alvorlig?
    Jeg skal prøve å se om jeg kan få snakket med en lege som vil sende meg til MR av hodet, noe spesielt du tenker på der?
    Når du snakker om at det kan være problemer i rygg og nakke, vil det da kunne være smart å gå til en kiropraktor å se om de finner noe? Kan det hjelpe?

Takk for medfølelsen. Det er verst nå i eksamenstiden når jeg ikke eier motivasjon og konsentrasjon. Og verst er det at hukommelsen er helt ødelagt...

Jeg har tidligere også prøvd å holde meg borte fra pasta, ris, poteter og lignende, og holder meg nå veldig lavt på det. Spiser ikke brød, ris og pasta om det ikke er noe spesielt. Men når jeg hører dette fra deg nå så innser jeg jo at det faktisk kan hjelpe.
    Hvor mye trener du og hva gjør du når du trener? Jeg liker å trene med vekter, men svimler sånn når jeg gjør det at jeg er blitt litt redd for det. Nå prøver jeg å gå en del turer for å se om det hjelper litt.

Tusen tusen takk igjen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Jeg tror også at noe mer enn stoffskiftet er på gang.

Om det med pasta etc, jeg vet av erfaring at hvis man ikke tåler gluten, er selv de minste smuler for mye. (antar at du prøver glutenfri)

Det kan muligens være lavt cortisol og man kan da prøve å kutte ut all sukker samt smøre med en liten mengde hydrocortsionkrem alle fire timer på en arm eller noe for å se om det gjorde susen. (autoimmune tilstander eter liksom cortisol og da kan man oppleve en relativ mangel. sukker og mye karbohydrater bruker opp mye cortisol også)
    Dt står en masse om det her på forumet fra før, sjekk på symptomlistene om det kan stemme.
    Selen senker thyreoidea-antistoffer og antistoffer alene kan få en til å føle seg elendig.

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    177

Standard

Jeg kan ikke si så mye om symptomene dine.

Men ser at du spiser endel dadler. Det synes jeg og er godt, men de inneholder forholdsvis mye fruktsukker. Har du prøvd noe annet isteden, som tørket aprikos. Eller fersk frukt. Det får ikke blodsukkeret til å hoppe så veldig opp.

Husker du å puste godt når du trener? Kan hjelpe noe på svimmelhet. Jeg trodde jeg pustet greit. Men har visst "lært det av meg". Glemt å puste helt ned i magen. Prøver å huske på det så godt jeg kan nå.

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Frogn
    Meldinger
    382

Standard

Hei igjen,
    Jeg tror ikke nødvendigvis at det kan være noe så alvorlig som MS, men det er en sykdom som gir symptomer i hele kroppen og er vel noe av det første man velger å utelukke hos personer med mange symptomer slik du (og jeg... og mange andre her inne) har. Husk at MS er ikke slik at den alltid gjør deg lam osv. Det finner mange typer og alvorlighetsgrader av MS. En MR av hodet kan være med å utelukke dette. Her har du en link som forklarer MS ganske bra, men ikke la deg skremme av symptomene. Selv om de stemmer, så er det IKKE ensbytende med at det er det som er årsaken til dine problemer: http://www.mountauburn.caregroup.org/bo ... D=hw190814

Når det gjelder ryggen, så er det MR her også. Be om MR av både hodet ditt og alle c-leddene i første omgang. Problemer i nakkeregionen kan føre med seg symptomer som du beskriver blant annet i håndleddene. Det kan også føre til at man merker nummenthet i noen fingre, eller at hendene/fingrene dovner bort når man sover osv. Det kan faktisk føre til det samme helt ned i tærne. Husk på at man har ufattelig mange nerver som går helt fra hjerne og ned hele ryggen. Kiropraktor vil ikke være til hjelp her. Bruk fastlegen din og be om at han sender deg til MR. Det kunne nok være lurt å be om time hos nevrolog også.

Det kan være lurt å måle kortisol som Nora er inne på. Lave mengder kan gi symptomer som svimmelhet, da spesielt når du reiser deg. Du bør også måle blodtrykk dersom dette ikke er gjort. Lavt blodtrykk kan bidra til svimmelhet og er ikke uvanlig med lave nivåer kortisol.

Du sier at du ikke vet hvorfor du har lavt stoffskifte, men har du antistoffer? Dersom du har det, så er det jo en autoimmun prosess. Det vil si at kroppen din danner antistoffer mot kjertelen din. Blir nesten på samme måte som kroppen danner antistoffer når man har allergi. Kroppen tror det er noe feil med kjertelen og prøver å beskytte seg selv, men i plassen så gjør den kroppen vondt.

Jeg har ikke antistoffer og de antar at det er andre ting som gjør at stoffskiftet mitt ble lavt. Jeg har ikke funnet ut av alt selv, men jeg sliter blant annet med tarm- og nyrebetennelser.

Når det gjelder trening, så er det svært lite jeg kan gjøre. Jeg sliter med at jeg ikke har overskkudd i det hele tatt. Med en gang jeg gjøre noe som krever noe av kroppen min, så blir jeg utslått i muskelaturen. Føler at jeg har løpt maraton. Jeg må sove og etter flere timers søvn, så er kroppen ikke bedre i det hele tatt. Det er først dagen etter at jeg noen ganger kan føle meg noe bedre. Jeg tar derfor heller lange rolige gåturer. Jeg har også i disse dager prøvd å dra frem sykkelen for å ta meg noen turer. Jeg har også en dag i uken hvor jeg ikke spiser kjøtt i det hele tatt. Da pleier jeg å spise alt av frukt og grønnsaker som jeg vil. Dersom jeg har lyst på taco eller pizza med familien min i helgene så spiser jeg det.

Huff.. nå er det jeg som skriver en avhandling her Håper du finner ut av det. Kjenner meg så godt igjen i redselen osv. Trøst deg med at det justerer seg og man roer seg ned etterhvert som man ser at det går bra. Noe det helt sikker vil gjøre hos deg også.

La oss få høre hva som skjer videre!
    Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
    Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte

Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    Akershus
    Alder
    65
    Meldinger
    120

Standard

Hei!

Her har jeg lyst til å komme med en kommentar. Jeg var også plaget av svimmelhet før jeg fikk behandling og jeg kjenner meg godt igjen i din beskrivelse av følelsen av å være på en båt. Det hendte aldri at jeg svimte av og jeg skjønte etter hvert at det kom jeg heller ikke til å gjøre, men det var jo forferdelig ubehagelig. Gikk en gang til lege og fikk da beskjed om at det var sikkert et virus…  Etter at jeg begynte med Levaxin har det vært helt borte.

De andre symptomene dine har jeg (heldigvis) ikke hatt, bortsett fra at jeg har en finger som dovner litt bort av og til. Ønsker deg lykke til med eksamen!

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Var svimmel før jeg fikk levaxin, så levaxinen tok denne på meg, men ikke så mye annet. Jeg må nesten si det slik at den hold meg i live, men bare såvidt......

Du skriver : Har trent og spist god kost, men ikke gått ned i det hele tatt. Føler meg mett på lite mat, har ikke mye matlyst.

Kunne jeg og skrevet - og dette var av de symptomer som ble verre og verre på Levaxin, men som Armour fiksa første måneden.

Jeg var på hytta alene i flere uker en gang og hadde med meg masse mat som jeg skrev opp kaloriinnholdet på. Det ble under 1000 om dagen.
    Jeg løp flere timer i fjellet hver dag og da jeg kom hjem veidde jeg meg - og veidde akkurat det samme som da jeg dro.

Dette er helt anderledes på Armour - har aldri hatt obstipasjonsfølelse en eneste gang siden jeg begynte med det.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Stavanger/Kristiansand
    Meldinger
    61

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av bambi
    Jeg kan ikke si så mye om symptomene dine.

Men ser at du spiser endel dadler. Det synes jeg og er godt, men de inneholder forholdsvis mye fruktsukker. Har du prøvd noe annet isteden, som tørket aprikos. Eller fersk frukt. Det får ikke blodsukkeret til å hoppe så veldig opp.

Husker du å puste godt når du trener? Kan hjelpe noe på svimmelhet. Jeg trodde jeg pustet greit. Men har visst "lært det av meg". Glemt å puste helt ned i magen. Prøver å huske på det så godt jeg kan nå.
    Jeg spiser også tørket ananas, druer, banan, appelsiner og tørket aprikos. Så det går ikke kun i dadler nei, det var vel akkurat når jeg begynte å like de at det kanskje ble litt mye, men ikke så ekstremt nå.

Jeg hadde anstrengelsesastma når jeg var yngre, går egentlig ut ifra at jeg har det ennå og det hender at jeg glemmer å puste, men prøver å være observant på det og puste skikkelig. Men skal prøve å være ennå flinkere til å puste skikkelig.

Takk for svar, Bambi.

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Stavanger/Kristiansand
    Meldinger
    61

Standard

Kjære Shanita

Tusen takk for lang "avhandling". Du er snill som tar deg så god tid.

Ikke mye å kommentere på siden jeg ikke har svar på noe av det, men skal prøve å se om jeg kan bli henvist til MR av rygg og hode, og få tatt prøve for å se om jeg har antistoffer.

Men det må nok bli til sommeren, ingen mulighet for at jeg har tid til dette nå.

Men tusen tusen takk for grundig forklaring.

Side 1 av 3 123 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn