Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
Threaded View
-
16-04-08, 16:05 #4
sikkert andre som kan forklare dette bedre enn meg, men jeg skal forsøke: SR er forkortelse for SenkningsReaksjon (Engelsk:Sedimentation Rate) Prøven taes ved at blodet trekkes opp i et reagensrør på en bestemt størrelse. Slik det ble gjort da jeg jobbet litt med det. ble dette røret satt opp i et målestativ. Da kunne man se hvor langt ned i røret de røde blodlegemene sank i løpet av en time.Man ser på skillet mellom klar og rødfarget væske. Normal SR ble satt til ca 5-10mm for menn. Kvinner 5-20mm. Ikke dermed sagt at dersom SR er 21, så er man syk. Såvidt jeg husker, så måtte den være > 30 for å regnes for sikker patologisk.
CRP står for c-reaktivt protein.Normalt <10. Husker ikke grense for sikker patologi, men tror den ligger på < 30. Prøven leses av i en maskin. Kan ikke så mye om den, men vet at denne prøven reagerer noe raskere både på vei opp og ned enn SR. Ofte tar man begge prøvene for å se kunne vurdere om en infeksjon/ autoimmun betennelse er på vei til å bli værre eller bedre. F.eks kan SR være på det samme på to prøver tatt til forskjellig tid, mens CRP, som reagerer raskere, kan vise om man holder på å bli værre eller bedre. :( Huff, lang forklaring igjen!)Sjøgrens syndrom, Har hatt hypothyreose i endel år, og startet m Levaxin ca 2001

Svar med sitat
Bokmerker