Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
    Medlem siden
    Apr 2007
    Meldinger
    94

Standard Spørsmål om dosering

For to måneder siden da jeg tok blodprøver var T4 på 18 og TSH på 0.24
    Jeg reduserte derfor med 25 microgram i uken.

Nye blodprøver forrige uke viser T4 på 12 og TSH på 2.29

Så nå lurer jeg på hva jeg skal gjøre. Burde jeg gå tilbake til den gamle doseringen? Er det ikke bedre å få opp T4 og heller være litt for lav i TSH?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus/Telemark
    Alder
    50
    Meldinger
    539

Standard

Heisann Sigrid, du bør nok gå til legen og diskutere der. Men jeg ville gjerne dele med deg det som passer for meg.

Jeg har heller en TSH på mindre enn 0.24 og en høy FT4 enn å ha lav FT4 og høy TSH. Dette er fordi jeg føler meg mye bedre på en høy FT4. Dette har alt med symptomer og hvordan ting får deg til å føle deg.

Hva var årsaken til at du reduserte i første omgang? Blodprøve resultatene eller fordi du fikk hyper symptomer?

Jeg doserer (sammen med lege) heller etter symptomene mine, og blodprøver får bare bli en ekstra sjekk på at alt er ok.

Medlem siden
    Apr 2007
    Meldinger
    94

Standard

Ã…rsaken til at jeg reduserte dosen var blodprøvene. Gikk ikke til legen, doserte bare på egenhånd siden TSH var så lav. Er ikke laveste referanse på 0.5?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Man er på en måte ansvarlig for sin egen helse og det syns jeg også at man skal ta konsekvensen av.
    Jeg syns man godt kan bruke legens blodprøveregime til å begynne med, men dette legene driver med er ikke nøyaktig nok til å fortelle oss hva som er best. Best for den enkelte altså. Den siste finpussen på dosen må man foreta selv.

Og det har du jo egentlig gjort ?
    Hadde du funnet en dose som var bra og så har legen liksom fortalt deg at du tar feil fordi han har noen blodprøvereultater på et ark ?
    Og at de er mer å stole på enn deg ?
    Hm.
    Ville vært meeget skeptisk til den "logikken" der !
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Som legen min sier: Det er individuelt det med blodprøvene. Noen må ligge litt under referansen og noen må ligge litt over. Så hvis du justrete dosen uten legens viten så bør du kunne øke dosen igjen. Men du bør informere legen hvis du endrer dosen din. Snakk med h*n om h*n anser det for et problem at du ligger på 0,24. Uansett er jo en TSH på 2,29 mye mer utenfor referansen enn 0,24 ;) Men dette må legen vurdere i samarbeid med deg synes jeg
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    20

Standard

Hej
    Jeg har lige reduceret dosen 25 mcg pr uge.
    Jeg gik fra 850 mcg/uge ned til 825.
    I første omgang gik jeg fra 825 mcg eltoxin/uge til 850 for at få T4 (15,5) lidt højere og TSH lidt lavere (1,3). T4 steg til 18,4 og TSH faldt til 0,56. Så det burde jo være fint. Det var for ca 3 måneder siden så kroppen burde have tilpasset sig dosen. Men jeg føler mig ikke helt veltilpas. Har nogle symptoner, såsom lidt hjertebanken, føler at min krop er lidt stresset, bliver let rastløs, er meget sulten hele tiden, har tabt mig 4 kg efter doseøgningen (176 cm høj/59 kg). Når jeg går i seng og skal sove er min puls kraftig men ikke høj (50-60). Jeg kan tælle pulsen uden at gøre noget. jeg sover fint nok. Alle disse symptoner er lette men alligevel lidt irreterende.
    I denne uge har jeg - trods at tallene ser pænere ud end før - sat min dose ned igen til 825 mcg/uge for at se om jeg føler mig bedre tillpas. Jeg håber jeg gør det rigtige. Jeg tror jeg må være tæt på min optimale dose når 25 mcg/uge kan gøre så stor forskel. Min logik (og mange her) siger mig at en T4 på 18,4 er bedre end en på 15,5. Jeg håber ikke at jeg nu bliver underdoseret - er lidt nervøs. Jeg må bare tro på at, hvis det føles bedre er det den rette dose for mig trods tallene Er selvfølgelig meget i tvivl om jeg nu gør det rigtige. Det kan være svært at abstrahere fra tallene.
    Forresten hvad skal ens kropstemperatur være om morgen - så vil jeg lige prøve at tage den.
    Hilsen Kerstin
    Hashimoto thyreoditis.
    Fik december 2005 konstateret begyndende lavt stofskifte (subklinisk) og kom i behandling med eltroxin.
    Anti-TPO 3600

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Om natten skal man jo sove ..........
    Og så skal jo kroppen hvile - og en liten del av hjernen styrer denne hvilen - den sover aldri.
    Alt som er i aktivitet om dagen skaper varme - muskelaktivitet, forøyelsesaktivetet og hjerneaktivetet (for dem som har litt av det igjen)
    Dette skrur hjernen av om natten - det eneste som ikke skrus av er stoffskifteakltiviteten. Den jobber nettopp med å skifte ut utslitte muskelfibre og celler når disse er i ro, og det er den kroppetemperatur denne aktiveteten skaper som er intressant for oss.

Den skal klare å holde oss opp imot 37 grader målt rektalt om morgenen.
    Men det varierer noe det også.
    Hvor stor aktivitet trengs for å gjøre jobben er jo avhengig av hvor mye det er å gjøre, og det varierer jo litt.

Syklus målt på antatt friske mennesker er at kroppstemperaturen er lavest kl 05. Etter det stiger den, noe som kan tyde på at oppbyggingsfasen er over da og at systemene begynner å våkne - for dem som normalt står opp klokka 7.

De som har hypERthyreose merker godt at de har høyere temp.
    De som har hypothyreose merker gjerne at de fryser, men det kan man gjøre uansett kroppstemperatur. Mål, da er man sikker.

Vi bør nok være fornøyd om vi får til 36,6 grader og det skal være doseavhengig. En høy dose skal gi høyere temp. - ellers virker behandlingen for dårlig.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Hildemor Gjest

Standard

Hvorfor ikke gjøre et forsøk med og øke med halvparten av det du reduserte? Og se hvordan dette slår ut neste gang du tar prøver

Medlem siden
    Apr 2007
    Meldinger
    94

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Hildemor
    Hvorfor ikke gjøre et forsøk med og øke med halvparten av det du reduserte? Og se hvordan dette slår ut neste gang du tar prøver
    Men kan man dele 25 mcg tabletter? De er jo så små og uten delestrek.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Standard

På apoteket får du kjøpt tablett-deler. Da går det veldig bra å dele t.o.m.25µg! Lurer du på hvordan den skal brukes ,tar du bare med en tabl. og så viser de deg det.
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Side 1 av 2 12 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn