Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 14
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    oppland
    Meldinger
    14

Standard Høyt stoffskifte. Grubler en masse...

hei hei
    først vil jeg si tusen takk for ett kjempe fint sted,har sett at jeg ikke er alene om å føle meg elendig pga stoffskiftet.
    jeg er i utredningsfasen,og får svar på økning på torsdag denne uka.
    Jeg lurer på endel ting,som jeg går og kjenner på og er redd for.
    spesielt en ting:er det normalt at man får endel plager/smerter i bryst regionen.kjennes ut som det stikker og herjer i både lunge og hjerte,(har vært på røntgen men er normale forhold på den)
    den første tiden trodde jeg at jeg hadde fått skikkelig angst.jeg var kjempe urolig i bringa og hadde puls på 126 i tre dager, gikk til legen og tok masse prøver,fikk selo-zok for puls,og den hjelper mye,er denne beroligende også?eller bare tror jeg det? så kom første rude m prøvesvar,og der er stoffskifteprøvene mye forhøyet på kort tid.
    gruer meg endel for prøve svar på torsdag også :(

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Hei mokkajava
    Jeg har ikke egen erfaring på det du spør om, men det er jo litt stille her idag, så jeg kan si det jeg vet.
    Om du har høyt stoffskifte så øker jo hvilepulsen og du får hjertebank. Det har du fått betablokkere for å roe ned.
    De kan gi litt søvnforstyrrelser og andre saker, men tenker søvnen er så som så like vel ?

Høyt stoffskifte årsakes gjerne at antistoffer som en blodprøve som heter TRAS kan avsløre. Disse antstoffene overtar styringa og øker kjerteproduksjonen på egenhånd. Disse finnes det medisiner mot feks. Neo-Merc.
    En prøver gjerne med dette først og det er det mange som blir bra av.
    Men det tar ei stund da.......

Smerter i brystregionen kan være så mye da. Sikkert også at hjertet jo blir kjørt hardt for tia.
    Mange får også smerter i selve brystveggen. Noen mellom ribberina og andre i brystmusklene.
    Hvis det gjør vondt å klype der, så er det sikkert det og ikke noe direkte alvorlig det da.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

baremei Gjest

Standard

Hei, og velkommen til oss.

Tablettene du har fått er betablokkere, de skal roe ned hjertet og senke pulsen, og er ikke beroligende på annen måte.

Det du kjenner er helt normalt hvis stoffskiftet er for høyt, og du skal ikke være redd for å ta tablettene. Hjertet slår fort og hardt og har bare godt av å bli roet ned.

Du sier ikke nok til at det er lett å si stort mer, men du får jo fortelle mer når du har vært hos legen.

Lykke til.

Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    oppland
    Meldinger
    14

Standard

hei igjen.
    tusen takk for svar
    ja søvnen er så som så,ligger våken til langt på natt og er veldig trett på dagen innimellom,men får ikke helt roet meg da heller.så søvnen er litt mangel vare for tiden.

jeg begynte med 100 mg pr dag på selo-zok,men er nå på 25-50 mg pr dag,gikk igjenom alle blodprøvene mine med legen på fredag (som var før jeg tok nye),alle er kjempe fine utenom t4 og tras? jeg var innenfor "normalen",men det hadde økt i veldig raskt tempo,derfor tok jeg da også kotroll prøver på alle sammen som jeg da som nevnt får svar på på torsdag. så jeg må prøve å smøre meg med tålmodighet til de resultatene er på plass.
    men symptomene er tydelig til stede,med rask puls,økt svette(fordi om jeg fryser) svimmelhet,rastløshet,kribling i bringa osv.blir fort irritert også.
    vil tro dette er litt plagsomt for mann og barn,er sykmeldt også.så frustrasjonen er på topp ja.

tenkte jeg kunne bare høre litt igjen,i dag.
    i dag har jeg en elendig dag,er fryktelig svimmel og føler meg litt tett/sliten i bringa.dette er vel noe som hører med til høyt stoffskifte?er veldig trett,samtidig som jeg ikke klarer å slappe av.
    dere syns sikkert jeg er litt pinglete og har mye teite spørsmål.men utrolig å elendig man kan føle seg slik som jeg gjør i dag,og i går var det rimelig greit.føles nesten som at man ikke takler dette innimellom også.slik er dagen i dag.
    tusen takk for at du er så flink inne her

jeg fikk prøve svar i dag,t4 har nå gått ned til 19 som er normalt,tsh var veldig bra
    men da lurer jeg på en ting,hvorfor har jeg en så utrolig elendig dag i dag da?
    er det normalt å være i dårlig form hvis den brenner ut også?
    kan jo se ut som det driver å roer seg så lenge prøvene er så fine?
    ble om mulig eda mer forvirret jeg nå.
    hadde jeg sluppet unna å være så utrolig svimmel og fæl så hadde ting vært litt bedre men....

baremei Gjest

Standard

Det kan ta flere uker før formen blir den prøvene tyder på nå. Inntil 8 uker før dagens blodprøver gjenspeiler seg i formen.
    Dumt, men sånn er det bare, og livet kan bli litt lettere hvis man aksepterer det.

Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    oppland
    Meldinger
    14

Standard

hei igjen.tusen takk for bra svar
    nå ble det litt lettere igjen,når jeg fikk høre at det er normalt å være i dårlig form ei stund etter prøvene er blitt bra.for nå er vel det meste testet ut av alt i kroppen og blodprøver.så da håper jeg virkelig prøvene holder seg fine tusen takk nok en gag

Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    oppland
    Meldinger
    14

Standard hvor lenge?

hei igjen alle sammen.
    jeg har nå normale prøver igjen (ft4=19)de andre er helt normale også.
    det jeg nå lurer litt på er om andre som har blitt bedre igjen,kan slite litt med høy puls og hjertebank innimellom??pluss litt små nervøsitet.

jeg har fortsatt noen dager da dette kommer,jeg går ikke lengre på betablokkere heller.men kan det brukes bare de dagene det kommer hjertebank og puls?hvis jeg bare sitter rolig kommer banken og pulsen går over 90.

prøvene normaliserte seg for 1mnd siden,hvor lenge kan den dårlige formen henge i? har fortsatt også endel muskel smerter i bryst og rygg regionen,men er nå under fysikalsk behandling for dette og da får man vel også litt vondt før det blir bedre regner jeg med??
    tusen takk for svar

Hildemor Gjest

Standard

Det er individuelt hvor lenge den dårlige formen henger i - men etter høyt det gjerne ta litt tid før pulsen spesielt, faller på plass. Kan du ikke bare fortsette med betablokkere en stund til da - så du slipper både den til tider høye pulsen og nervøsiteten?

Jeg fikk selv konstatert høyt stoffskifte for 5 år siden og går fortsatt på en liten dose blokkere fordi stoffskiftet svinger mellom høyt og lavt.

Noen bruker blokkere ved behov, men dette kan kanskje variere med type blokkere du bruker - så dette ville jeg sjekket med legen.

En FT4 på 19 er for noen litt høyt, og det kan også være derfor du fortsatt sliter litt med orolig hjerte.

Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    oppland
    Meldinger
    14

Standard

takk for svar
    ja det at ft4 er på 19 er litt høyt for meg enda,det er legen min også litt enig i,for jeg har normalt ligget på ca 13 tidligere år.
    det er fint og beroligende å høre at det er normalt å få litt hjertebank og puls enda til tider,man burde jo begynne å bli vant til det,men hver gang det kommer blir jeg veldig redd og engstelig og de fæle tankene om alt fra himmel til jord kommer inn i hodet.
    men da prøver jeg å overse litt av muskel smertene som kommer å går,også ser jeg fremover og håper alt kommer på plass igjen.

betablokkene jeg går på er for øvrig:selo-zok.har ikke spurt legen direkte om jeg kan ta de bare når pulsen kommer,men han sa det for litt siden at jeg kjenner best selv når det er behov,fordi jeg har fått de for puls og ikke hjerte feil eller høyt blodtrykk.

nok en gang,tusen takk for svar.dere er gode å ha alle her inne

Hildemor Gjest

Standard

Jeg føler så med deg, dette med pulsen er skremmende. Og det er jo naturlig at vi føler det slik. Det er hjertet som holder oss i live og man engster seg selvsagt for at det kan ta skade av dette, at det skal være noe annet i tillegg etcetc. Som du sier tankene flyr villt omkring når dette pågår. Og man føler seg rett og slett redd.

Nå er det jo også slik at høy puls gir en følelse av redsel i kroppen, adrenalinet pumper og det er rett og slett ikke mulig og bare senke sin egen puls. Hvis legen har sagt at det er okei at du tar en blokker ved behov, hadde jeg gjort det. Det finnes ingen grunn til at du skal behøve og slite med dette når det finnes medisiner som kan hjelpe deg. Så bruk det ved behov eller sett deg selv på en liten daglig dose til dette roer seg

Jeg er sikker på at du vil føle deg bedre når frittT4 synker litt til

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. HJELP! Etter 3 år med lavt stoffskifte er mitt stoffskifte nå for høyt!
    Av Vilje i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 3
    Siste melding: 24-03-12, 23:14
  2. Grusom ventetid. Høyt anti-TPO, TRAS og høyt stoffskifte.
    Av lisereka69 i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 37
    Siste melding: 27-07-11, 12:16
  3. Høyt stoffskifte, så lavt. Graviditet med høyt TRAS
    Av Evamol i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 8
    Siste melding: 11-04-08, 08:55
  4. Høyt stoffskifte, så lavt. Graviditet med høyt TRAS
    Av Evamol i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 7
    Siste melding: 11-04-08, 08:55
  5. Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
    Av Stina i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 23-10-06, 22:46

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn