Viser søkeresultater 1 til 10 av 21
Tråd: Radioaktiv jodbehandling
Threaded View
-
09-04-08, 13:13 #19
Dette beviser bare nok en gang hvor lite allmen-leger egentlig hvet om hyperthyreose. Jeg fikk - som det står i de aller fleste lærebøker- beskjed av legen min at jeg ikke måtte finne på å bli gravid FØR jeg hadde tatt radio-jod. Burde ferdigbehandles FØRST sa hun. Hun ble i tillegg rå- provosert av at jeg selv tok kontakt med en kirurg - noe jeg ikke likte helt. Hos deg skjedde nettop det jeg var så redd for- og derfor ikke turde å ta radiojod..... Selv om det er sjelden - er det likevel noe å være obs på. TRAS kan være problematisk under graviditet ja! - Det utrolige er at jeg nesten måtte hoppe på legen min for å få tatt TRAS-prøver under graviditet - mente det holdt i massevis med TSH, t3 og t4.
Operasjon av skjoldbruskkjertel - regnes som en vanskelig operasjon med forholdsvis stor fare for komplikasjoner. Men det er få kirurger som driver med dette - og de er stort veldig veldig flinke. Radio jod er - ja hm billig? Billig og efektivt eller dyrt og rissikofyldt? vanskelig valg.
Men det utrolige på min lille planet...... er at det ingen leger tørr å innrømme er at den beste behandlingen for hyperthyreose er alternativ. 1- gang jeg fikk tilbakefall var TSH verdiene normale etter 1 mnd - TRAS var borte! 2 gang måtte jeg gå flere runder, men var frisk og uten TRAS på 3-4 mnd. Desverre kan ikke de som har tatt radiojod eller opperert vekk kjertelen få hjelp med alternativ medisin....... Dette er jo langt i fra farlige greier - og burde etter min mening være 1.valg. Selvfølgelig er det ikke sikkert at alle kan hjelpes - men MANGE kan i allefall få et normalt og godt liv uten medisiner.........

Svar med sitat

Bokmerker