Side 3 av 4 Først 1234 Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 36
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Siste nytt er at laveste anbefalte nivå på D-vitamin er 80 nmol/liter så du ligger ganske mye under.

Jeg har lagt ut noen sider om D-vitamin samt doser på minhjemmeside et sted, samt at det ligger mye her på forumet fra gammelt av. Gjør et søk og det dukker flere ting opp.

Du kan ta solarium to ganger i uka for å få opp D-vitaminnivået og man kan ikke overdose på den måten.
    Du har lavt kalsium 8du skrev kalium men det er nok kalsium , fordi den er den ioniserte typen og kalium måles ikke slik)

Du kan muligens ha cøliaki som årsak for det lave D-vitamin -og kalisumnivået. En per 100 har cøliaki så det er ikke så uvanlig.

symptomen kan godt komme av lavt D-vitamin eller cøliaki eller lavt stoffskifte.

Hva er tallene for disne stoffskifteprøver?
    Hvis du har en TSh over 2 og ft4 under midten kan du godt ha symptomer på lavt stoffskifte.
    Lavt D-vitamin har også med autoimmune sykdommer å gjøre.

man trenger ganske store mengder D-vitamin for å heve nivået og fylle opp lagrene, noen sier man trenger 125 µg om dagen mens man bruker 50µg som maks samt at 25µg er største offisielt anbefalte dose. De 50 µg maksgrense er bare basert på gjetning, foresten og ikke fakta.
    Ikke bruk D2, bare D3.

Vet ikke noe om unikalk.

nora

Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    danmark
    Meldinger
    12

Standard d-vitamin

Hej og tak for svar!!

Skal skrive mere når jeg kommer hjem, men dere der har fått konstatert for lavt D-vitamin nivå, har dere fått besked av legen og bare gå ned på apoteket og købe noe kosttilskud eller har dere fået resept på noe medisin?

Hilsen marie
    marie66

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Vi har ikke noe vitamin D3 på resept som jeg vet om.

Her er en liste over vitaminer :
    http://www.legemiddelsiden.no/default.a ... tValue=A11

Vitamin D2 fins, men det skal man ihvertfall ikke ta.

Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    danmark
    Meldinger
    12

Standard d-vitamin forts.

Hej igen!

Kan se at det kanskje var et lidt dumt spørgsmål, ang. D vitamin. Er bare ved at være lidt skeptisk til min lege.
    Der var spørgsmål til mine stoffskifteværdier:
    Tsh 0,74 (0,3-4,0)
    Tf3 5,0 (4,0-6,8)
    Tf4 20 (10-22)
    Så her er det vel ikke noe og komme efter.
    Og jeg skrev Kalium ion 3,5 (3,5-4,4) igår og det er det det står i mine papirer (lab. skemaer).
    Der er tatt noen flere blodprøver, får svar i morgen.

marie
    marie66

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Har ikke hørt om iosiert kalium , men derimot kalsium. Den er mernøyaktig enn totalt kalsium fordi totalt kalsium må bedømmes i forhold til blodets albuminnivå og man slipper det ved ionisert kalsium.

Dine stoffskifteprøver er eksempler på normale prøver, som jo er ganske tett ved 1 og ft4 og ft3 sånn i øvre halvdel. godt å ha for eftertiden som referanse.

man har ofte vondt overalt av D-vitaminmangel.
    Dessuten også ved hyperparathyreose og din PTH er sikkert høy pga lavt D-vitamin og lavt kalsium. Da løses kalsium fra benvev for å opprettholde kalsiumnivået i blodet. Det er det tettest regulerte stoffet i kroppen. (kaslium)
    du må nok ta kalsium i tillegg til D3-vitamin.
    Jeg ville anbefalt her i landet:
    I skpiseskje tran,
    2 spiseskjeer sana-sol (flytende vitaminer, normal dose to spiseskjeer)
    et par kalktabletter med D-vitamin
    og jeg selv tar et par dolokalk som inneholder magnesium også
    det skulle da bli 15-20µg D-vitamin om dagen men 25µg er bedre.
    kanskje ta sol i tilleg noen ggr i mnd.

Hvis ikke D-vitaminnivået blir vesenltig bedre, er man nødt til å se etter årsaken til malabsorpsjonen, og cøliaki er nærliggende blant annet.

nora

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    177

Standard

Det finnes D3 på resept. Med registreringsfritak. Jeg har brukt det i rundt 1,5 år nå.

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Frogn
    Meldinger
    382

Standard

Kalium har meget stor betydning for kroppen generelt og reguleres gjennom nyrene. Kalium hjelper til med å regulere vannbalansen og hjerterytme. Den bidrar til å fjerne avfallsstoffer, og holder blodtrykk i sjakk. Kalium finnes blant annet i poteter, tomater og bananer.

Ã…rsaker til lav Kalium: (tatt fra sidene til SIA) Gastroenteralt tap (oppkast, diarè, fistler, misbruk av laxantia), renalt tap (vanndrivende, hyperaldosteronisme, Cushings syndrom, renal tubulær acidose), abnormt tap uten tilstrekkelig erstatning (f.eks. postoperativt), alkaloser, insulinbehandling av diabetisk coma. Lave nivåer med magnesium er også årsak til lave kalium nivåer

Muskelrykninger, muskelslapphet, infuendsfølelse er noen av symptomene. Lavt kalium skal utredes hos endikrinolog ved ukjent årsak, da lave verdier kan være livstruende.

Bra side om Kalium på norsk her: http://www.apotek1.no/raadogtjenester/k ... ler/kalium

Vitamin Dfinner du det meste om ved å lese gamle innlegg men vitamin D's viktigste oppgave er å sikre opptak av KALSIUM fra tarmen, men den regulerer også fosfat. Det bør alltid taes prøve av kalsium og pth ved påvist lavt vitamin D. Jeg vil bare nevne at vitamin D regnes som et hormon og skal også uredes hos endikrinolog ved ukjent årsak. Vitamin D beskytter kroppen mot VELDIG mye og er en utrolig viktig vitamin.

Hovedsymptomer på lave nivåer vitamin D er muskelverk og slapphet. Du finner mer på norsk her: http://www.apotek1.no/raadogtjenester/k ... /vitamin_d

Marie... jeg har hatt både lavt d vitamin og lavt kalium og det er ikke morsomme symptomer å slite med. Følte at jeg gikk med influensa døgnet rundt. Jeg fikk forhøyet PTH, men KALSIUM forble normalt. Hos meg så var det vanndrivende medikamenter som førte til at jeg skilte ut for mye kalium i urinen. Lav D vitamin antar de nå er dårlig opptak fra tarm på grunn av tarm problemer.

Bestill ny time hos legen og be om at disse to prøvene blir oppfulgt hos spesialist.

Lykke til!
    Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
    Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte

Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    danmark
    Meldinger
    12

Standard D-vitamin

Hej alle!

Takk for alle svar. Det har hjulpet, nu har jeg lidt mere og forholde mig til.
    Man begynder næsten at tro på at man er lidt skabshypokonder når man går sådan og har smerter hist her og så der, og man føler lægen bagateliserer det.
    Kan dere ha en god dag!

marie
    marie66

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    71

Standard

Jeg vil bare lige tilføje at jeg får Etalpha (en form for d-vitamin). Det skulle være et let optageligt d-vitamin, som kan hjælpe til at kroppen optager kalk. Jeg har beskadigede biskjoldbruskkirtler efter operation og derfor virker de ikke optimalt.

Er der ikke andre der får det?

MVH Lene

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    552

Standard

Heil

Jeg har ikke lest gjennom hele tråden, for det har jeg ikke ork til idag. Men jeg har også D-vitamin-mangel,(og kalsium og alt mulig annet) og skal utredes for Cøliaki.

Skal ta gastroskopi snart, og gruer meg som ei bikkje(ikke at jeg vet at de gruer seg for så masse men...).

Side 3 av 4 Først 1234 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn