Viser søkeresultater 1 til 10 av 25
-
04-04-08, 22:17 #1
Temperatur og hypotyreose 2
I en debattartikkel på Mat og Helses nettsider står dette:
"Den kjente legen Broda O. Barnes har vist tusenvis av eksempler på at mange pasienter kan påvise hypotyreose 2 ved å ta morgentemperaturen. Barnes ga følgende råd: "Under armhulen er morgentemperaturen normalt 36,6-36,8 grader, mens den rektalt bør være 37-37,3 grader. Har man lavere enn 36,6 under armen eller mindre enn 37 grader rektalt, tyder det på hypotyreose uansett hva blodprøvene måtte vise."
Jeg trodde en normal temperatur rektalt lå på mellom 36,5 og 37,5.
Vil ikke veldig mange mennesker havne på temperaturer under 37 grader?
Artikkelen er her:http://www.matoghelse.no/helse/2008/...formasjon.aspx
-
04-04-08, 22:40 #2
Eneste jeg kan si at i "folkeopplysningen" er vi iallfall flaska opp med at morgentemp. rektalt skal være 37' og ettermiddagstemp. 37.5' !
Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.
-
04-04-08, 22:53 #3
http://www.brodabarnes.org/
Står mye der. Han mente jo at temperauren var et av de viktigste kjennetegn på hypothyreose.
Dette oversees fullstendig av dagensbehandlere.
Jeg mener at om ikke Levaxsin formår å normalisere kroppestemperaturen - så virker den kort og godt ikke.
Den kan godt skape symptomer likevel, men det er nå engang stoffskifteaktiviteten som fyrer oss når vi er i fullstendig hvile.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
05-04-08, 10:18 #4
Mohaienne....jeg tror jeg ""vet"" hva du er på søken etter her. Er du like ille??..... Når det gjelder temp. har nok hver enkelt av oss en individuell "basaltemp." på samme måte som hjertefrekvens... Før du ble skada og SYK... vet du kanskje hvor morgentempr. din lå(om ikke annet enn når du var feberfri etter sykdom). Da er det kanskje lettere å si om feks. 36.5 er normalt eller for lavt for deg.
Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.
-
05-04-08, 13:32 #5
Du er nok en tankeleser Gunda!
Ja, jeg leter fortsatt.....
Aner ikke hva morgentemp var tidligere (var aldri syk...).
Nå er den rundt 36,2-36,4 og og pulsen på morgenen er rundt 60 slag.
Begge deler kan sikkert både være tegn på hypo og normalt!
Takk for link n`Finn!
Har bestilt boken til Starr, kanksje jeg finner noe nyttig!
Har iallefall merket at å kutte ut sukker og hvetemel fra kosten har bedret formen noe.
-
05-04-08, 18:30 #6
Isolert sett virker både temp. og puls lav. Bare et tankeekspriment: hvis en person har "naturlig" lav kroppstemperatur, tror jeg vedkommende ikke ville gå rundt å fryse slik?? Vi som har hatt "normal" temp. og går ned, vil fryse??.. Du bør i høyeste grad prøve komme i mål på en eller annen måte. Når vi har flere diagnoser med delvis sammenfallende sympyomer, gjør jo ikke det saken noe lettere...
Var forøvrig hos smertelegen min nå i uka, og han sa at det var skremmende mange av oss (ut fra hans pasientgruppe) som utvikla hypotyreose. Så at det er en sammenheng,sikkert. Jeg har ikke med meg arv!! Husker ikke om du går på stoffskiftemedisin fortsatt. La høre fra deg; har hatt deg i tankene både med det ene og det andre.Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
-
05-04-08, 18:53 #7
Du kan ikke stole på hva du synes om kroppstemp.
Du kan godt ha 40 grader og enda føle ar du fryser.
Kroppstemp på dagtid er opparbeidet av tankevirksomhet (for dem som har litt av det), fra fordøyselsesystemet og fra muskelaktivitet.
Men det er kun varmen fra stoffskiftet vi er intressert i å måle, og det kan vi gjøre nårt alt dette har vilt en stund - om morran når vi våkner.
Den temp vi måler da er skapt av stoffskifteaktiviteten.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
05-04-08, 22:25 #8
Jeg har alltid vært en frysepinn!
Mamma mener at rundt 36 grader er normalt, så kanskje ligger det i familien....?
-
05-04-08, 22:32 #9
Du behøver ikke fryse om kroppstempen er bare 36.
Det er derfor du må måle.
Hvis det er vanlig å ha 36 kan jo det tyde på at flere har lavt stoffskifte.
Det kan godt være lavt og folk kan leve med det, bare akseptere symptomene.
Noen gjør det og tror det skal være slik.......
Derfor er det ikke noe sjakktrekk å spørre "hvordan har vi det i dag da fru....."
Og etterpå notere at Levaxin er fine saker.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
05-04-08, 23:42 #10Hildemor Gjest
Normal kroppstemperatur er 36.5 grader hevdes det på lommelegen.no
Men det er sikkert ulike oppfatninger av dette som alt annet
Svar med sitat
Bokmerker