Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    4

Standard Nytt medlem - hjelp til å tolke prøvesvar

Hei. Håper noen kan hjelpe meg med å tolke prøvesvarene mine

Jeg er en jente som i 1 til 2 år har vært helt utslitt. Er bare 20 år og det kan da ikke være normalt å bare så vidt orke å jobbe og ikke orke noe annet enn å ligge på sofaen når jeg kommer hjem??? Har en del stoffskiftesykdommer i familien og mine symptomer er som tatt ut fra listen over symptomer på lavt stoffskifte. I tillegg har jeg normal kroppstemperatur på 35 grader. Blir snart gal hvis jeg ikke finner noen løsning på hvorfor jeg er som jeg er. Har tatt prøver hos en noe motvillig lege, og han har vel rett, det ser vel ikke ut som jeg har lavt stoffskifte. Eller????? Ser det ut som jeg må prøve noe annet for å finne ut hva som gjør at jeg lever som en 70 åring???
    Er det noen her som kan hjelpe meg og tolke prøvene mine?
    Blir kjempeglad hvis noen som har litt peiling kan svare meg. Virker ikke som legen min verken har greie på dette eller bryr seg.

S-fritt T3 8,0 pMOL/L (3,5-7,8)
    S-fritt T3 8,0 pmol/l (3,5-7,8)
    S-fritt T4 14,7 pMOL/L (8,00-20,00)
    S-fritt T4 14,7 pmol/l (8,00-20,00)
    S-TBG 32,8 mg/ (12,0-28,0)
    S-TRAS <1,0 lE/l (<1,5)
    S-TSH 2,7 mlE/l (0,5-3,6)
    S-TSH 2,7 MU/L (0,5-3,6)
    U-HCG neg
    Urin Stix B+/-P1+
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Prøvene kan jo tolkes til å være fine de, men det er nå engang slik at det er pasientens kliniske status som er facit da. (hvordan du føler deg altså)
    Og familiesituasjonen er viktig ! Mange i min familien har stoffskifteproblemer og jeg har sett andre melde om det samme, så dette har en viss heriditet.

Du K A N ha en begynnende situasjon.
    Ofte er en svak økning av fT3 og TSH det eneste målbare som kan registreres. (og du har jo det)
    Anti-TPO er en test som er følsom for antistoffer mot kjertelvevet.
    Den brukes for å teste om du kan få lavt stoffskifte og er ikke tatt ? HMMM.
    TRAS er en liknende test som er helt anderledes. Den er følsom for flere antistoffer og de fleste får man høyt stoffskifte av, men også noen lavt.

Med den familiebakgrunnen og symptomene dine må du bare ikke gi deg hos legen. Likevel kan det hende at det går lang til før legens metoder kan avsløre noe feil - og du kommer til å slite med det ........
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    4

Standard

Tusen takk for svar

Har tatt anti tpo også. La ikke merke til det da svarene på det sto lenger opp på arket. Anti-Tpo <10 kE/l <35

Jeg får kanskje bare vente litt og så ta nye prøver for å se om det blir noen forandring. Uansett, tusen takk for svar
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Det ser jo slik ut da Camilla.
    Jeg må også si at du leverer jo en grundig test som slett ikke er verst sammenliknet med det mange leverer her.
    Legen din er iallfall grundig som har funnet ut at du ikke har antistoff og at det er nok hormoner tilstede. Det finnes nesten ikke så mye mer verktøy å bruke.

Men du skal kanskje ta flere prøver for å finne ut mer ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    4

Standard

Ja han har tatt masse prøver nå. Men det er takket været forumet her. Han tok først bare tsh, men så printa jeg ut og viste han hvilke prøver han skulle ta, og da gjorde han det, hi-hi. Han er nok ikke så verst alikevel.
    Får nok bare vente litt og se, og så ta nye prøver og se om de har forandret seg

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Ã…såppassja.
    du får stå på med å finne ut hva som plager deg - og ta noen stoffskifteprøver av og til.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

ft3 er på 8, og over referanseområdet.
    Rart.
    Og TSH er samtidig 2,7.
    TSH er velig følsomt for t3 og skulle vært 0,01.
    Noe som ikke stemmer her.
    Kanske en tur til en bra endokrinolog på poliklinikken på Aker kunne vært en ide med så rare tall?

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    177

Standard

Har du testet B12 og d-vitamin og? Mangel her kan gi liknende symptomer.

Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    4

Standard

Hmmmm, B12 og d vitamin? Nei det har jeg ikke gjort. Kanskje jeg skal be om det oxo.
    Tror ikke det er så lett å komme inn på Aker. Var på et foredrag og da sa dama at det var så mange med lavt stoffskifte at de måtte konsentrere seg om de med lavt og satse på at fastlegene klarte resten....

Uansett, ble i mye bedre humør etter svarene her. Er så deilig å føle at det er noen som skjønner hvordan man har det og som i tillegg har råd å komme med.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Når man går lenge med et litt lavt stoffskifte, som jo mange gjør før de får en diagnose, så er kroppen belastet av dette og har endret mineralbalanse og vitaminer.
    Det er nok en fordel å spise seg opp på det meste.
    Sikkert sjekke noen av dem også.

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn