Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Apr 2008
    Meldinger
    13

Standard Verre ved mensen!?

Jeg har normale verdier, ingen kjertel og går på levaxin, har en ft4 på 22-24 (legene vil ha det sånn pga øyeproblemer). Sliter med formen og blir alltid verre rett før mensen, er det flere som har det sånn?
    Jeg får minst en gråteperiode hver mnd, det er jo tegn på depresjon. Legen får meg til å føle at jeg er hypokonder, selv om han skriver ut sykmelding til meg. Det kan godt tenkes at jeg har psykiske problemer, men tenker selv at dette må komme av sykdommen min. Jeg har gode dager, da er livet en drøm og jeg håper at når jeg våkner i morgen så får jeg en ny fin dag. Dessverre skifter formen veldig, og jeg er fullstendig klar over det selv. Null energi er vel riktig beskrivelse. Syns samboeren min er utrolig tålmodig, som gidder å forholde seg til det. Kroppen får aldri nok søvn. Flere som sliter med stoffskiftet og har erfaring med at alle plager blir verre rett før og under mensen?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Hei og velkommen

Det du skriver er ikke uvanlig i det hele tatt for dem med lavt stoffskifte, som du har nå.

Jeg har det også verre rett før mensen og jeg vet vi har snakket om det før her inne på forumet.

Ellers høres du egentlig ut som meg da jeg fikk Levaxin for min hypothyreose. Hos meg har ting roet seg etter som jeg kjente sykdommen å kjenne og hvilke symptomer som var den og hvilke som var meg. Jeg gråter ikke lenger for eksempel. Men, tåler dårlig stress av både fysisk og psykisk art. Disse tingene sammen med leger som antydet at jeg var koko eller hypokonderaktig gjorde at jeg vurderte om jeg hadde psykiske problemer, men det har alltid vært noe som har sagt inni meg at det kom fra det fysiske. Og det er jo ingen tvil om det nå 2 1/2 år etterpå. Ikke gå i den fella å si at du sliter psykisk pga av livet, men se på det som et symptom av stoffskiftet, som er det helt korrekte.

Kanskje du gjør for mye de dagene du er god, slik at du sliter deg ut, og derfor får mye verre dager etterpå, enn du ville fått om du voktet på energien litt Selv sliter jeg med det samme å ikke ha energi. Og jeg svinger også veldig i formen. Og for meg er det det eneste som virker å vokte hva jeg utsetter kroppen for. Passer også på å prioritere trening. Gjør så mye kroppen min tillater, som til tider er lite, men alle monn drar sier jeg
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Noen har sagt at grunnen tilat formen er elendig før mensen er at progesteron faller drastisk da og progesteron er forstadiet til kortisol. Kroppen trenger altså progesteronen til å lage kortisol av.

Min personlige teori er da at du har autoimmune sykdommer (graves er en slik autoimmun sykdom) og de sluker den kortisolen du skulle hatt slik at du får en relativ mangel når det kniper.

Står mer om dette i hypofolderen samt på lavkarboforumet et annet sted.

Man kan bruke mindre kortisol ved å kutte ut all (All) sukker og leggeseg senest kl 10 og stresse ned. Ellers kan man drikke lakriste hver dag (da rekker hormonene lenger, jeg har også sett at leger i usa hatt lakris medisinsk til barn som er under behandling for lavt kortisol )

nora

Medlem siden
    Apr 2008
    Meldinger
    13

Standard

Tusen takk for svar
    Merker at det hjelper å vite at andre har det på samme måte. Trodde virkelig det holdt på å klikke for meg her en periode.
    Er egentlig bestemt på at det er sykdommen min som gjør at jeg har det sånn, men utrolig hvor liten man føler seg når legen kommer med forslag om psykiskeproblemer.

Anne Ma er du ufør pga sykdommen, eller har du lært deg å leve med den slik at du takler å jobbe 100%?

Jeg har mye å lære av dere, godt å endelig få svar som hjelper.

Marthe

Medlem siden
    Apr 2008
    Meldinger
    13

Standard

Hei Nora.
    Det jeg spør om er sikkert snakket om en eller annen plass inne på forumet fra før, men har lite energi til å lete så mye akkurat nå.
    Jeg har til tider store problemer med mage/tarm og maten renner da rett igjennom meg, verre enn diare. Dette gir store magesmerter, og jeg har tenkt at det kan være melken som gjør det, men så kan det gå lange perioder uten slike problemer. Fødselen min var mindre vond enn disse smertene, for jeg vet aldri når de går over igjen. Har noen gang satt det i sammenheng med stress, men det er ikke alltid det stemmer heller. Jeg spiser/snavler mye, både frukt og sjokolade (dårlig uvane). Har stort sett et sundt kosthold, men må spise jevnt, ellers blir jeg dårlig med kvalme og slitenhet (tungt å bevege kroppen). Vi spiser lunsj klokken 12 på jobb, og har middag ferdig ca.kl 16.30. Da kan jeg være så sulten at jeg blir syk (kvalme/brekninger), men formen blir bedre etter måltidet. Jeg har alltid vært tynn og ønsker ikke å gå ned i vekt. Har nevnt disse plagene til legen som sier, kutt ut melk og spis ofte. Har du (eller andre) noen svar med tanke på stoffskiftet og disse plagene.

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn