Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
    Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Hordaland
    Alder
    49
    Meldinger
    116

Standard Trenger jeg og justere dosen min?

Har noen spørsmål til dere igjen. er en stund siden jeg har vært her og det skyldes at jeg har begynt i jobb igjen etter et år på sykemelding.
    Tok noen nye blodprøver i mars da jeg er begynt å føle meg "helt tullelumsk" igjen :( og idag fikk jeg svarene .

Mars 2008
    S-kobalaminer 242(133-675)
    S-Folater 6.7(6.8)
    S-ferritin 61(15-150)
    S-fT4 13.3 (7.6-19.7)
    S-frittT3 5.6(3.8-6.0)
    S-Tsh(0.17 (0.30-3.60)

I januar hadde jeg også tatt noen blodprøver hvor jeg fikk beskjed om at jeg var lett overmedisinert, hadde da en ft4 på 23 og en TSh på 0.2.

Har fått beskjed om at jeg skal starte med folsyre 1mg per dag. Er det noen sammenheng med lavt stoffskifte og folater. Og hva betyr egentlig det at jeg har lav verdi, er det noen jeg bør være obs på?
    Neste spørsmål er så enkelt at jeg lurer på å øke levaxinen min, legen min var enig med meg ,men hva skjer hvis Tsh min blir lavere? er den ikke ganske lav allerede nå? Men vet at jeg må gå ut ifra symptomer og da bør jeg øke. Men legen sa også at mangel på folsyre kunne også ha med mine symptomer og gjøre.

Hva mener dere?
    Er takknemlige for alle svar .

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Blei det ikke tatt oppfølgingsprøver til den grensefolaten ?
    Bør jo avklare hvorfor den er lav - ikke sikkert foring vil løse hele problemet.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Hordaland
    Alder
    49
    Meldinger
    116

Standard

Hva oppfølgingsprøver mener du finn?
    Fikk bare beskjed om at jeg skulle ta folsyre og ingenting mer.
    Vet du finn om det eren sammenheng mellom stoffskifte og folater finn?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Alle B-vitaminer inngår i stoffskiftet.
    Men lite folat kan være flere ting som kanskje burde sjekkes. Det er jo nok i vanlig mat, så det peker litt på feilernæring eller dårlig opptak av maten. Feks glutenintoleranse.
    Vet at betennelsestilstander i kroppen hindrer opptak, div sovemedisin også.
    Det peker på en rekke saker og sikkert mer som ikke jeg vet om også.
    Mangel kan også gi lav blodprosent og hindre jenter i å bli gravide og det er ganske sammensatt.

Greitt nok å fore på med folater, men det kunne jo være fint å sjekke de greiene da. En banan dekker dagsbehovet så det er ofte det kan være noe annet enn maten.

Kom til å tenke på at det er jo en dobbelt grunn til å sjekke homocysteinet når en har hypothyreose og lav B9.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Hildemor Gjest

Standard

Heisann

Du bør også få målt blodprosenten (Hb) (hvis det ikke allerede er gjort) Du bør gjøre det før du begynner og ta folat. Røde blodlegemer (erytrocytter), homocystein og metylmalonat bør også sjekkes for og finne litt mer ut av den litt lave verdien av folat.

Folatmangel (som er et B-vitamin) kan sikkert i en eller annen grad relateres til stoffskiftet da alt handler om metabolismes vår, men dette vet jeg altfor lite om. Men det er mange som får i seg for lite folat gjennom kosten. Mangel på dette kan føre til at du ikke produserer nok røde blodlegemer som igjen kan føre til symptomer på anemi. Du kan også i prisippet ha for lav B-12 og dette bør jo avklares. Men dette vet legen din garantert mer om enn meg.

Spis mye frukt og grønt (ikke overkok). Dette er gode folatkilder. Det er også gjær, grovt brød, grove kornsorter, lever, nyre, kjøtt og egg.

Justerte du noe ned på dosen Levaxin i januar når du var litt hyper? Jeg ville i så tilfelle justert bittelitt opp. Det kan være nok med 25 mikrogram i uken evnt 50. Så kan du ju se hva det gir av utslag til neste måling. Øker du for mye blir det jo en opp og ned på dose hele tiden. Jeg vet ikke hvor godt du tåler Levaxin og hva du pleier trenge for og merke endring, så dette er kun synsing fra min side i og med at tsh allerede er lav og FT3 ser bra ut.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Vet du hvilke sovemedisiner som gir folatmangel N`Finn? Selv bruker jeg Zopiklone.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Hordaland
    Alder
    49
    Meldinger
    116

Standard

takk for svar

Er enig med deg Finn at jeg burde fått oppfølgingsprøver på hvorfor jeg har folatmangel, men jeg tok det som "god fisk" at legen min visste best , men jeg ser nå i ettertid og etter og ha lest linken som omfatter mangel på B12 og folat at legen min ikke har gjort jobben sin.
    Så mitt probelm er nå at jeg har begynt på tilskuddet av folat og da vil vel prøver jeg tar nå bli "feil " eller hva?

Hildemor: nei legen har ikke sjekket hb,skal be legen om å gjøre dette .
    Kan ikke helt skjønne dette med forlatmangelen, jeg spiser noelunde sunt(korn og frukt hver dag). men vi får se hva eventuelle nye blodprøver vil vise.

Finn: et spørsmål til deg: hva betyr det at ft3 øker mens t4 synker, noen ideer?Blir mye spørsmål til deg Finn , men du er blitt vår egen professor vet du , og tier gjør du ikke og da må jeg samtidig bare si at jeg støtter deg i kampen om vår ytringsfrihet her på forumet.Stå på Finn

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Sorry, jeg så ikke spørsmålet ditt cat.
    Jeg leste dette i en annen sammenheng og klarer ikke å finne det igjen.
    Jeg kan ha misforstått, men hvis jeg finner det skal jeg poste det.

Vel, håper ikke vurderingen er helt bokstvatro da munch, men støtte varmer godt.
    Jo høyere fT4 er, jo mere fT3 kan det bli. Hvor mye det blir avhenger av hvor mye de-jodinaseprosessen produserer.
    Det er den som lager T3 og de andre T'n som finnes.
    Produksjonen er avhengig av størrelsen på fT4 og henger derfor noe etter i tid.
    Den vanligste årsaken til måleresultatet du spør om er derfor timing. Altså at man måler etter en doseregulering som ikke er blitt helt stabil enda.
    Men det finnes mange andre muligheter og de må nøye virderes i hvert enkelt tilfelle da det er mange faktorer.
    Det meste av prosessen skjer i lever og nyerer og er avhengig av at ting fungerer der.
    Prosessen er også avhengig av næringsbalansen i kroppen. Feks inngår selen i dannelsen av enzymet. T2, som jo lages av prosessen inngår også.

Den som klarer å lese hele denne burde få utholdenhetspremie i gull med sløyfe : http://www.pubmedcentral.nih.gov/articl ... id=1794077
    Den som bare skummer kan forstå at det er komplissert.

Etter at T3 er dannet deaktiveres overskuddet av den ved å flytte på et av jodatomene slik at den ikke passerer cellemembranen. De kalles revT3. Disse inngår også i måltallet for blodprøven fT3.

Ikke lett å stole på blodprøver - bedre å stole på deg selv.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

De er ikke helt enige på forumene om rt3 blir med i ft3-målingene.
    Det fins forresten tester for rt3, og jeg ser at en del pasienter har fått gjort slike prøver. Mulig at de forvirrer mer enn de gir opplyser (legen senker dosen hvis rt3 er høy)
    Rt3 kan kun lages av t4 og ikke av t3, forresten.
    Og hvis man har vært borti tungmetaller og halogener, slik som brom osv, så tar kroppen feil av brom og jod og lager t4 og t3 med blrom istedenfor og disse er uvirksomme. Vi hadde en diskusjon om dette her en stund siden. Også en ting som lurer prøvene.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Det med brom og aflater har jeg sett, men ikke at rev-T3 lages av fT4.
    Er mer enn iontressert i denne prosessen - har du noen linker Nora ?

Side 1 av 2 12 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn