Viser søkeresultater 1 til 10 av 15
Threaded View
-
31-03-08, 22:24 #5
OK, da kan det kanskje være hypothyreose hun har, da. Men jeg nekter for at jeg har det, så tynn som jeg alltid har vært. Ikke at jeg trenger å ha noen av delene, jag har jo enda ikke vært hos legen og sjekket, men kan mor ha hyperthyreose og barnet få hypothyreose som følge av det?
Opprinnelig skrevet av nora
Bare fire uker til vi skal på sykehuset nå ...
Leste litt i linken som ble lagt ut i enn annen tråd her, og dette høres kjent ut:
Grunnet individuell variasjon og den varierende fordelingen i kroppen mellom TRα og TRβ, kan det det ved Thyreoidea hormon resistens
oppstå en âmosaikkâ av symptomer på høyt stoffskifte (hyper - hjertebank, vekttap, tremor/skjelving, søvnløshet, varmeintoleranse,
uro, rastløshet) og lavt stoffskifte (hypo â tretthet, nedsatt oppfattelse og hukommelse, høyt kolesterol, etc). I hjertet med mest TRα
oppstår ofte en hyper-situasjon med hjertebank og rask puls. I lever med mest TRβ oppstår en hypo-situasjon med nedsatt forbrenning
og høy kolesterol-produksjon. Men de høye nivåene av T4 & T3 kompenserer til en viss grad for resistensen, slik at stoffskiftet
nærmer seg normalt nivå i mange tilfeller. Dette gjør at enkelte med resistens kan være så å si symptomfrie.
Med andre ord er det ikke alltid klare symptomer ved Thyreoidea hormon resistens, og hvis det er symptomer er de altså svært
variable. Det er også funnet variasjon i symptomene blant personer i samme familie med samme type genfeil. Hos barn kan det
sees veksthemning, forsinket modning og vekst av skjelettet, nedsatt hørsel, lav IQ, hyperaktivitet og vansker med konsentrasjon,
oppmerksomhet og innlæring (som kan oppfylle kriteriene for ADHD). Varierende grader av struma er som nevnt ganske vanlig,
som oftest er strumaet ganske lite.

Svar med sitat
Bokmerker