Viser søkeresultater 1 til 10 av 32
Threaded View
-
29-03-08, 14:20 #26
http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=949448Medikamenter som nevroleptika, tri- og tetrasykliske antidepressiver og metoklopramid synes å kunne utløse eller forverre tilstanden
Jern er en kofaktor for enzymet tyrosinhydroksylase, som medvirker i dopaminsyntesen.
Funksjonelle MR-undersøkelser kan tyde på at hjernestammen, cerebellum og thalamus er involvert (39). Nevrofysiologiske funn taler for at en nedsatt inhibisjon av spinale baner kan være forårsaket av dopaminerg dysfunksjon (40).
Utredningen bør innebære blodprøver med differensialtelling og måling av kreatinin, jern, ferritin og transferrin. Ved mistanke om nevropati bør det gjøres nevrografi. Nattlig polysomnografi med elektromyografi er indisert ved usikkerhet om diagnosen, ved dårlig medikamentell effekt hos yngre og ved uttalte søvnvansker (1).
Ikke at jeg ble så veldig mye klokere, men jeg tror ikke nevrolog den gang målte noe kreatinin, jern, ferretin eller transferrin. Ikke vet jeg om noe nevrografi heller. Vet bare at jeg sov med et søvnregistrerings-apparat på meg og at nevrologen sa at jeg hadde restless legs. Og at jeg fikk en medisin mot parkinsons eller epilepsi, denne gav meg veldig hodepine. Så fikk jeg en annen medisin mot parkinsons eller epilepsi (Tegretol, men egentlig skulle jeg hatt en annen - apoteket var tomt, de ringte nevrologen og kom da fram til Tegretol som erstatning), denne gav meg elveblæst i 2-4 uker som ikke lot seg behandle med medikamenter. Da ble nevrologen så "fornærmet" at han likevel ikke ville gi meg den medisinen han tidligere hatt snakket om at jeg kunne få for å bli mer våken på dagtid. "Nei, jeg fikk jo så lett vondt i hodet så...."
Og jeg lurer litt på om disse forb..... antidepressivaene kan ha fremkalt det da, for første gang jeg forsøkte disse, fikk jeg denne forferdelige kriblinga, også i armene, mens jeg ble helt betong i hodet. Det var forferdelig, fordi det eneste som hjalp var å være aktiv, og det orket jeg ikke med betong-klossen.
Gr.... erstatning! Men hva kan bevises?"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Svar med sitat
Bokmerker