Viser søkeresultater 61 til 70 av 78
Tråd: Hoven i halsen....
-
26-03-08, 12:00 #61
Det er på mange måter bedre å bli liggende ;) Da er ikke folk i tvil om at man er dårlig liksom. Det er merkelig det du beskriver, for slik har jeg hatt det også, så akkurat likt. Jeg som aldri har hatt dårlig selvtillit kan plutselig få det osv..
Gi det tid du! For det tok tid hos meg før det roet seg. Og dårlig samvittighet må du bare legge fra deg (lettere sagt enn gjort) for det stjeler så alt for mye av det som gir kvalitet til livet
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
26-03-08, 12:53 #62
Det er jo bare ufattelig godt å høre at folk kjenner seg igjen i det en sjøl beskriver, det hjelper også på dårlig samvittighet. Man forstår at man ikke tuller oppi hodet sitt og tror man har blitt lat eller har dårlig kosthold eller er sliten pga årstida og er værsyk og hele den pakka der....
Jeg føler meg ikke dårlig nok til å være hjemme fra jobb nå selv om jeg vet at jeg er det, med en gang jeg feks tenker på å sitte med opplæring og anstrenge meg og prestere (startet i ny jobb 2 uker før jeg ble sykmeldt nå) så blir jeg helt stressa. Det orker jeg ikke nå. Samme er med at jobben krever kundebehandling på direkten og sånt er utrolig vanskelig når man føler seg svak og skjør. Orker heller ikke ta telefonen når den ringer, orker ikke late som, greier ikke smile og prate. Det føles som en prestasjon å svare på spørsmål liksom?! Selv om det er fra familie og venner... Rare greier...Så, alltid tårene som hindrer meg i å møte omverdenen.... Nå kan jeg i det minste gå på Prix uten å gråte. Så blir det litt mat.
Fjernet halve skjoldbruskkjertelen grunnet godartet knutestruma des 2005.
Startet med 50mcg Levaxin i mars 2007, har i 2008 økt til 100mcg. Sluttet på lev midt i juni 08 for å teste.
-
26-03-08, 19:26 #63
Det høres ut som om du bruker absolutt alle krefter på å ikke grine fordi du lider av "snill pike syndromet". Jeg kjenner det godt igjen å være så pliktoppfyllende og sta, men hos meg tror jeg det var årsaken til at kroppen ble så ødelagt. Jeg levde og pustet bare stress. Hadde ikke mye valg jeg da, den legen mente jeg ikke var syk andre steder enn i hodet mitt ;) Så jeg følte jeg sprang marathon hver dag. Var helt knust. Energi til å smile fantes ikke, var helt apatisk etter job. Og selvsagt krasjet jeg tilslutt, men med perfekte blodprøver.. :P
Du gjør du nok for mye du Nettverk. Du må lære å finne ut hva som gjør at du makter å leve. Man kan ikke leve uten å smile og le sier jeg. Da må man heller justere arbeidsmengden slik at det er så passe overskudd at en kan smile ;) VIKTIG DET!
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
27-03-08, 14:50 #64
Det er bare helt utrolig! At legene bare kan sette folk på lykkepiller uten å ta en eneste blodprøve en gang først! Man må da for ***** sjekke om det er noe galt med kroppen før man "doper" folk ned! Jeg kan bli så forbanna... Hvor mange går rundt omkring her i landet med tonnevis av antidepressiva innabords og egentlig bare trenger en god dose Levaxin? Man kan jo begynne å lure.
Jeg sliter fortsatt nesten daglig med det å være sykemeldt, holder på å spy når jeg hører at NAV overfører masse penger til jobben min - at min sykdom skal koste så mye for samfunnet! Samtidig prøver jeg å få meg selv til å innse at jeg er syk - det er ikke noe jeg innbiller meg og at det ikke er min skyld. I dag dro jeg til legen og satt og ventet i evigheter på legekontoret helt til legen min kom bort og spurte om det var han jeg ventet på. Ja, sa jeg, lettere irritert. Han kunne fortelle meg at jeg ikke hadde time før neste uke - jeg hadde klart å blingse både på dato og ukedag...
Jeg visste både hvilken dato det er i dag og hvilken dato jeg hadde time, men var likevel merkelig overbevist om at timen min var idag. Følte meg rimelig teit da jeg forlot venterommet, men samtidig er det nok et bevis på hvor tullete man kan bli av å være hypo.
Er veldig spent på hvordan det gikk hos legen Nettverk - håper det gikk bra og at du fikk den hjelpen du fortjener!
Klem fra Lilje
Autoimmune sykdommer:
-Hypothyreose siden 1993 (tar nå 875 ug Levaxin i uka + 15 ug Lio daglig)
-Cøliaki siden ca 2001
-Vitiligo
-
27-03-08, 17:36 #65
Hei frøkner....jeg var så sliten igår at jeg maktet ikke sitte å lire av meg om legebesøket....det beste var bare å legge det bak seg og prøve å nyte kvelden.... Men her kommer story'n... ;-)
Jeg fortalte stå slik jeg føler den nå, og han sa at alt jeg ramset på var bivirkninger på p-piller. Så han mente bestemt at det var p-pillene og at jeg måtte slutte på dette og begynne med p-ring (forresten noen som har erfaring med bruk av denne??). Javel? Jeg parerte med at jammen alle symptomene er jo også tilhørende lavt stoffskifte-diagnose. Joda det var jo sant men den lista var jo såååååå (viste med hendene) lang.... Ja, men jeg er jo operert og går på levaxin liksom.....han svarte ikke så mye. Videre testet jeg han litt og spurte om jernmangel og p-pille-inntak og hvordan dette evt kunne påvirke levaxinbruk og stoffskiftet.... Han sa at jernmangelen skulle ikke ha noe å si for levaxinopptaket i kroppen og det med at man skal øke dosen når man starter på p-piller det hadde han aaaaldri hørt om og det stemte ikke. Jeg sa at jo man skal visst øke med 25%.......men orket ikke kverrulere no videre enn det.
Legen snakker vel bare utifra egen erfaring og kunnskapsnivå tenker jeg bare.....whatever!! ;-)
Videre spurte jeg om selen og det var ikke noe medisinsk som han var noe særlig fan av, det var helsekostprodukt og var et grunnstoff. Ikke noe jeg behøvde å putte i meg. Jeg gjør det lell.
Så spurte jeg om hvorfor de aldri målte min T3 og da sa han at det var ikke nødvendig. Når det gjaldt stoffskiftet var det T4 og TSH som gjaldt - akkurat slik de gjør det på Aker.... Jeg ymtet frempå at jeg hører andre si at de får målt T3 og at det kan tyde på andre ting i kroppen osv, og da svarte han bare "Hvem er det som sier det??"... Det var overhodet ikke nødvendig å måle det, så han kryssa det ut under tvil på blodprøveskjemaet...
Og ang Lio så sa han at det var det nesten INGEN som gikk på. Det var veldig kontroversielt og få som skrev det ut og dessuten var det bare et styr å gå på - man må ta det 3 ganger om dagen osv.... Javel?? Jeg sa at jeg hørte flere ble litt gladere og følte det med psyken slapp når de startet på Lio i tillegg til Lev når T3 kanskje var for lavt og de andre verdiene var greie....nei det var nok ikke rett, nei, sa han. IKKE hørt om.
Jeg ba om ultralydhenvisning for halsen (første kontroll siden operasjon i 2005 egentlig), p-ring-resept og sykmelding ut uka. Orket ikke styre mer med legen :-)
Det gikk jo greit, var hyggelig osv og svarte på alle mine spørsmål, men jeg følte han ikke hadde helt snøring på alt........
Han syns dessuten at jeg hadde økt dosen min altfor mye og mente det var ppilene som har skylda og at jeg ikke skulle økt levaxin. Ja, men hvis du ser blodprøvene mine, sa jeg, så er det når TSH har vært nærmest 1 jeg har hatt det best, derfor økte jeg når jeg fikk det verre, sa jeg. Fikk ikke noen nærmere kommentar på dette..... Tror jeg bare styrer det der sjøl, venter i spenning på blodprøvesvarene til uka nå.
Så. Man føler jo nesten at man blir helt paranoid, kanskje sliter jeg ikke med stoffskiftet? Kanskje tåler jeg ikke p-piller? Osv osv... Samtidig gikk jeg jo ikke på p-piller da jeg var sykmeldt i 4 mnd i fjor og begynte på Levaxin...
Whatever :-) Her fikk dere litt å tygge på tenker jeg - he he......
MEN!! Bare for nysgjerrigheten min - jeg fikk jo brev av legen etter timen i desember om at jeg hadde lavt jernlager, at jeg burde ta jern og måle igjen om 6-8 uker eller no (husker ikke helt).......så da jeg betalt på forkontoret igår så ba jeg frøkna skrive ned målingen. Så med en referanseramme som heter 15-200....så lå jeg på 11......
Utrolig.......det er skrekkelig laaaavt!!...og jeg har da egentlig ikke vært så nevneverdig slapp heller...hm.
Det er nesten så jeg håper jernlagerert mitt har hele skylda for den rare formen.....så jeg eter Duroferon så det tyter ut av ørene på meg. Man skal vel være flink å ta det jevnt, men jeg har tatt det litt av og på siden jul. Siste 2-3-4 ukene har jeg forøvrig tatt jevnt og heller 3 tabletter enn 1. Så håper det hjelper masse masse masse!!! Og ja, jeg tar det sammen med c-vitaminer og ikke sammen med lev... ;-)
Så får jeg starte på p-ring istedet for p-piller. Da går ikke østrogenet om levra og da skal man visst få det bedre og stabilt med psyken også.
Men om det er veien å gå...........hmmmmm....aner ikke. Jeg prøver bare å bli frisk. OG fortsetter på 100mch Levaxin som jeg har gjort siste 7-8 ukene.
Puh. :-D
Joooooo, kom på en ting til - jeg spurte hun som tok blodet mitt om de kanskje kunne sende prøvene til Aker og det dro hun veldig på, ja, fordi hadde jo kurer-avtale med Furst. Hun skulle høre hva legen min sa og la han bestemme. De bruker andre referanseverdier på måling av stoffskiftet på Aker, vel, sa jeg....Neeei det hadde hun aldri hørt om. Hun trodde ikke det var sånn. Men det er det vel?!!?? Og er det ikke JEG som betaler for blodprøvene?? Herregud.
Dette er et Oslolegekontor forresten.
Jaja. Håper dere har en fin torsdag kveld!! Jeg skal ned i sjokoladedunken ikveld tenkte jeg.....det har jeg fortjent ;-)Fjernet halve skjoldbruskkjertelen grunnet godartet knutestruma des 2005.
Startet med 50mcg Levaxin i mars 2007, har i 2008 økt til 100mcg. Sluttet på lev midt i juni 08 for å teste.
-
27-03-08, 19:47 #66
Her var det mange ting å reagere på, syns jeg. Vil bare si jeg er oppgitt på dine vegne- må lese innlegget ditt flere ganger.Men hevet over tvil- jernlageret ditt er for lavt. At blodprosenten din evnt. er ok, er ikke det samme som at jernlageret er det. Det burde da legen vite. Ferritin har en rolle i konverteringa å gjøre. Har du hatt med artikkelen av E.HAUG til legen noengang. Der ville han/hun få oppdatert kunnskapene sine, noe.
Det er så mange ganger en bare har lyst til å filleriste noen av disse "fagfolka". Det verste er at mange av dem tror de troner øverst på kunnskapstoppen. Hva sies her inne:Grrrrrrrrrrr.Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.
-
27-03-08, 19:55 #67
Ja, har da vel aldri hatt så lavt jernlager noen gang......rart jeg ikke har følt meg slappere?? Oh well...
Nei, tror nok ikke jeg har lest E.HAUG-artikkelen selv noen gang....? Jeg er ikke så veldig opptatt av å utdanne legene mine - jeg skal heller bytte.Fjernet halve skjoldbruskkjertelen grunnet godartet knutestruma des 2005.
-
27-03-08, 20:12 #68
den legen har da ikke fulgt med, for eksempel skal han vite at straks en levaxinbruker blir gravid så skal dosen økes fordi TBG da øker og man da trenger økt dose. Tbg binder thyrosin, den het er jo thyroxinbindende globulin .
samme skjer ved p-pille.
http://www.thyroidmanager.org/Chapter3/3a-frame.htm her er et helt kapittel om thyroxinbidnende globulin etc.
Motsatt skjer også når man er i overgangsalderen, da går TBG ned og man må gå ned på levaxindosen.
Ikke fulgt med i timen, han.
Ferritin (jernlagrene) går ned når du er underdosert, og opp når du er overdosert. Det er en av paremetrene de røper de vet om i diskusjonene om RTH (thyroideahormonresistens) så at din ferritin er gått ned bekrefter jo bare at du er underdosert.
Det står også sånne ting (TBG og p-piller og graviditet og behov for doseendring) i læreboka om thyreoideasykdommer av Anderud og Bjøro.
Om det med liothyronin, så har han åpenbart lest på www.legehandboka som åpenbart er oversatt fra dansk (og mange partier er ikek oversatt, men står på kav dansk) og der står det omtrent samme som han sier, at liothyronin er omstridt.
Men hos legene som ikke har lest om emnet der, er liothyronin ikke så omstridt og Haug skriver om dette i artikkelen om behandling av hypothyreose uten å skrive negativt om liothyronin. Danskene bruker egentlig ikke liothyronin og vi har hatt en del postinger om det her. De er ganske i steinalderern ang. behandling av hypothyreose og tilskriver alle symptomer det psykiske. (til og med parfymeallergi og fibromylagi og masse annnet er psykosomatisk hos dem)
nora
-
27-03-08, 20:21 #69
Ja ser man det....en lege eller to som ikke har fulgt med. Wow... :-) Man bør jo bare legge seg ned og grine, men man stiller liksom så forberedt hver gang til lege nå - man resignerer på ett vis. Man innser at man ikke bare kun kan stole på lege, man må følge med selg på nettforum og i artikler osv....
Fjernet halve skjoldbruskkjertelen grunnet godartet knutestruma des 2005.
-
27-03-08, 20:23 #70
Hei Nettverk

Jo en skikkelig legen time skjønner jeg ;) Masse tanker osv.
Det er en prosess å få legen til å lese seg opp, og det tar urimlig lag tid som oftest.. Men ta en liten ting om gangen og repeter det heller til h*n. Det går ofte inn med tiden.
Jeg selv tar det at de er skeptiske osv med knusende ro, er legen skeptisk til f.eks selen så får jeg det i meg uansett hva han mener. Selv spiser jeg paranøtter som inneholder mye selen. Jeg kjøpte b-12 i utlandet fordi jeg mente nivåene mine var for lave, og detvar de også. Jeg er av den skepiske typen som undersøker lenge og vel før jeg hiver meg ut i noe som potensielt kan virke ødeleggende på kroppen. Mener at jeg nylig var en artikkel om Selen og dets virkning, men kan ikke finne den på maskinene min.. Søk så finner du den gjerne på forumet..
Når det kommer til T3 så er den i hvertfall viktig hos meg. Når jeg blir høy, så er det T3 som tar av ;) Alle er vi forskjellige.
Men det ligger flere artikler om T3 her på forumet. Ta en kopi til legen du, gi han alt du kan komme over vil jeg si.
Leste litt om dette med jern da jeg leste innlegget ditt og de gjør ikke så mye med det om ikke blodprosenten er lav. Slik jeg oppfattet det altså..
http://www.doktoronline.no/qa/forum/3/q ... s=doc.nav2Lavt jernlager gir vanligvis lite eller ingen symptomer. Det er vanligvis først når jernmangelen fører til lav blodprosent at mangelen medfører symptomer.
– Christian Anker, spesialist i allmennmedisin
Furst referanseområder: http://www.furst.no/bb/index5.html Hva referansene er kan du finne ut ved å søke på Aker regner jeg med.. Det bør være ditt valg, men jeg tror ikke furst er dårlig på noe vis. Men det er det andre enn jeg som kan svare bedre på.
Hvis det viser seg å være p-piller og jernet så skal du være glad for det ;) Men vær skeptisk du, for det er lett for legen å si ting, men det er ikke h*n som lever i kroppen din! Det vil jo vise seg uansett.. Og glem ikke at vi pasienter har makt som de helst ikke vil at vi skal vite for mye om ;)
Ha en velfortjent date med sjokoladen din
Hilsen Anne Ma
Svar med sitat
Bokmerker