Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
-
24-03-08, 11:53 #1
Påvirkning av binyrene, kortisol evt. annet, stress
Det ser ut til å være veldig mye som har forbindelse med binyrene og deres reaksjoner. Jeg vil forsøke å samle noe her.
Kilde: Forstå Irritabel TarmHumørets betydning for tarmssystemet
Når du er deprimert, går ofte avfallsstoffene tregere gjennom tarmsystemet. Angst fører derimot til at maten går ekstra raskt gjennom tynntarmen.
De fleste av oss har en og annen gang hatt magesmerter og diaré fordi vi var engstelig for noe. Akutt stress påvirker fordøyelsen og sender maten så raskt gjennom systemet at du må løpe på toalettet hyppigere enn du pleier, enten du lider av irritabel tarm eller ikke.
Forskning har vist at smertene kan reduseres ved å bruke avslapningsteknikker og hypnose. Imidlertid har det vist seg at hyperventilering (rask pust som oppstår under angst- og panikkanfall) senker smerteterskelen, slik at alle smerter blir forsterket.
Av dr. Kieran J. Moriarty, CBE
Oversatt av Dorthe Erichsen"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
24-03-08, 16:01 #2
http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=333252#SsvarBinyrene er sentrale når kroppen skal ta hand om stress. I binyrebarken er kortisol det viktigste stresshormonet og i binyremargen blir det produsert katekolaminer (dopamin, adrenalin og noradrenalin).
Eit overordna mål for binyrene er å setje kroppen raskt i stand til å takle stresstilstandar og "reaksjonen" frå binyrene på stress skal vere akkurat passeleg stor til optimal stresshandtering.
Det finst sjukdomar i binyrene som kan forstyrre denne stressreaksjonen. Sviktande binyrebarkfunksjon vil gi dårleg appetitt, vekttap, kvalme og oppkast, trøtthet, pigmentering av huden og lavt blodtrykk. For å påvise dette blir det brukt ein test som heiter Synachten-test. Då måler ein maksimal kortisolproduksjon i binyrene ved å stimulere med ACTH (=Synachten). Verdien skal normalt stige til over 550 nmol/l.
Det finst og sjukdomar som gir vedvarande for høge nivå av kortisol. Symptoma kan vere rundt og raudt ansikt, mye nakkefett, feit hud med mye acne, hudblødningar, magefedme, nedsatt muskelkraft, psykiske problemer (depresjon, psykose) etc. Diagnosen er vanskeleg å stille. Ein kan måle kortisol i døgnurin, kortisol kan målast i blodet morgonen etter at ein har tatt 1 mg Dekadron og ein kan måle kortisol morgen og kveld for å sjå etter den normale døgnvariasjonen. I det siste er ein også begynt å måle kortisol i spytt.
Vedvarande høg produksjon av katekolaminer frå binyremargen kan gi følgjande plager: Hovudverk, svetting, rødme, kvalme og oppkast, svimmelhet, brystsmerter, angst, skjelving etc. Denne tilstanden blir påvist gjennom blod og urinprøvar.
Pussig nok ser det ut til at vi kan klare oss nokså godt utan binyremargen. Det gir ingen alvorlege plager om denne blir fjerna."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
24-03-08, 16:09 #3
http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=333252Jeg ble overtrent/overstresset mens jeg gikk på Cipramil anti-depressiva og kom i en manisk situasjon hvor jeg stresset dagen lang og klarte ikke slappe av.
Dette varte ca. et år og i tillegg til eksem, dårlig hukommelse og en veldig sult følelse av og til, ble jeg stadig mer og mer sliten. I Januar merket jeg fikk en slags feber-følelse etter en tung belastning/stress.
I Februar skiftet jeg til Seroquel anti-psykotika 300mg morgen + kveld og dette hjalp mye, orket bl.a å reise til byen med T-Bane.
Men de fleste ting var fremdeles slitsomt og jeg føler jeg brukte de nye kreftene på stress for å takle ting som T-Bane, venner, TV og PC, og dermed ble enda dårligere.
Nå får jeg høyt blodtrykk og hjertebank og pusten "strekker ikke til" symptomer om jeg ser på TV eller hører musikk eller noe som er mye inntrykk. Orker ikke gå i butikken eller snakke i telefon.
Feberfølelsen er mye sterkere og jeg har den også om morgenen.
Når jeg gikk på hestedoser med Prednisolon for ITP for andre gang, så ble jeg forferdelig sulten etter en måneds tid. Jeg kan ikke huske noen av de andre tingene som blir nevnt her, men jeg husker heller ikke mye fra den tiden, for det var en veldig stressende periode og veldig lite søvn."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
-
24-03-08, 16:14 #4
Les mer på Meretes side:Binyrens jobb er å produsere hormoner, og ett av dem er kortisol. Dette er hormonet kroppen vår krever når den utsettes for stress. Med stress menes ikke bare at man opplever at noen dør, eller at man stryker til førerprøven. Noe så enkelt som å gå ut på en varm (eller kald) dag, spise lunch eller ha menstruasjon er et stress for kroppen. Binyrene reagerer på samme måte enten du opplever at noen dør eller du spiser lunch. Det er det samme for binyrene.
Et annet produkt fra binyrene er DHEA. DHEA er en hormonforløper. I en frisk kropp omdannes DHEA til sexhormoner (østrogen, progesteron, testosteron) Som du vet er det testosteron som gir oss kjønnsdrift. DHEA er også med på å forhindre Alzheimer, hjertesykdom, diabetes, kreft, hudproblemer og en del andre ting, så DHEA er absolutt nødvendig for helsen vår.
Pasienter vil ofte beklage seg over symptomer som kraftløshet, utmattelse og at de ofte føler seg dårlig uten å kunne si nøyaktig hva som er galt. Perioder med svimmelhet, noen ganger kaldsvetting - forårsaket av at blodsukkeret blir unaturlig lavt, er ikke uvanlig. Ofte beskrives en underlig "indre skjelving". Smerter som minner om revmatisme er noe mange klager over. Man er ofte kald, og huden er kald ved berøring, man ser dårlig ut...med mørke ringer rundt øynene og noen får hyperpigmentering.
Symptomer på stressede binyrer er ofte veldig like de man finner ved Hypoglycemi, Hypothyreose, Fibromyalgi og kronisk tretthet ( Fatigue) og M.E.--Myalgic Encephalitis.
Her er symptomene:
http://home.online.no/~meretlun/binyrer.htm"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
-
24-03-08, 22:34 #5
Denne artikkelen er virkelig god og lettfattelig:
http://www.matoghelse.no/stress-ned-og- ... 48598.html
Samtidig er den veldig grundig, utdypende og har en mengde gode råd - noen som kanskje jeg også med tid og stunder kan forsøke meg på (kostråd).
Bl.a. tar den opp dette:
- Diabetes og insulinresistens
- Skadevirkninger av ulike former for stress
- Tre stressfaser
- Positive og negative mattyper og stimulanser
- Syre-base-balanse, skader v/opphopning av syre
Mye mer. Anbefales!
ADMIN/EDIT: les mer i binyre-forumet.Sist endret av Admin; 06-11-16 kl 17:49
"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Svar med sitat

Bokmerker