Side 3 av 4 Først 1234 Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 32
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Bør vel få med....

I de siste dagene har øynene blitt helt ville (sammen med "andre" muskler). Vi har hatt et forferdelig vær: iskulde, forferdelig vind og snøfall. I går toppet det seg. Jeg har de siste dagene dryppet ofte, Bittebitt, og i går var jeg så dårlig at jeg ikke kunne se eller orke å løfte en finger uansett, så da brukte jeg kremen på dagen. Og det hjalp! Men nå avtok også vinden i går, så hele formen bedret seg utover kvelden - og i dag er jeg generelt litt bedre, kjenner at alle muskler er bittegrann løsere. Og øynene er mye bedre.

Jeg er helt sikker på at jeg ble akutt drastisk mye verre i binyrene pga vær og vind, jeg har mange begrunnelser for det, men det får jeg evt ta en annen plass.

Blæra har blitt litt bedre etterhvert. Det tror jeg skyldes at jeg har holdt meg innendørs i mange dager nå, samt økt til disse 6 tranebærtablettene om dagen igjen. Midler mot sopp og for gjenopprettelse av bakteriefloraen i skjeden hadde jo ikke hjulpet det minste når jeg ble så fryktelig dårlig den dagen etter å ha våget nesa mi ut i noen minutter - så jeg tror ikke jeg har hatt noe galt mht disse tingene. Irriterer meg med ekle behandlinger og dyre remedier som man blir anbefalt å forsøke når det slett ikke er det en feiler. Men, men, hun var så hyggelig og fortåelsefull hun sykepleieren på tlf, så hun gjorde nok så godt hun kunne. Og alternativet hadde kanskje vært undersøkelse for å finne ut om det var underlivsbetennelse, så det hadde jeg i alle fall ikke lyst til. Og det var det nok heller ikke, for jeg kjente jo hvordan det svei nedover urinrøret, og det har jo ikke noe med underlivsbetennelse å gjøre. Håper bare inderlig at alle h... plager er over for denne gang. Bare det ikke blir kuling og/eller kuldegrader og/eller snøfall igjen
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Dette er helt sprøtt....

Etter at jeg gikk en bitteliten tur tirsdag (tror jeg) før påske (ja, for jeg klarte hverken handle onsdag eller torsdag) - og kollapset i mange dager, og dermed ikke klarte å gå utenfor døra, så ble blæra bedre og bedre for hver dag (etter de første dagene etter turen, da ble den verre....).

Så var det første hverdag etter påske - tirsdag - og jeg var så vidt ute en times tid (ikke ut i vær den timen, bare ut og inn av bilen) - så ble jeg så forferdelig dårlig i blæra igjen i går. Verre enn noensinne. Det svir og brenner så forskrekkelig. Samtidig har jeg veldig treg mage for tiden (så jeg har økt Armour-dosen til 3 Grain), og kom ikke på do og hadde veldig vondt i magen pga dette også. Så det var en dag med meget presserende toalett-trang

I dag er jeg mye bedre i blæra igjen. Og var på do mange ganger i går kveld, så "forstoppelsen" har også løsnet. Men i dag svir øynene temmelig mye igjen. Og jeg blir mer og mer utmattet for hver dag som går i dette høytrykket - selv også nå som vinden har løyet, men det er nok fordi skaden allerede er skjedd.

Og jeg tenker da på om også dette kan henge sammen med binyrene. Ettersom boka om IBS forteller at stress kan påvirke tarmfunksjonen, og piller for å gjenopprette bakteriflora påstår at bakteriflora også kan forstyrres av stress - og ettersom stress vel alltid fremkaller endret produksjon i binyrene - vel, jeg kan da ikke se annet enn at det er veldig trolig at blære-problemene også skyldes slitne binyrer.

Noen tanker?
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Hildemor Gjest

Standard

Heisann

Dette med blæreproblemer kan jeg kjenne meg igjen i - vært mye plaget av sviing og vondt. Spesielt ille ble det på våren i fjor og det kulminerte til slutt med en kraftig urinveisinfeksjon og Antibiotikakur.

I høst vinter har jeg vært svært flink til og drikke mye vann og ta mine doser med C-vitaminer. Tranebær tar jeg av og til Og det med drikkingen tror jeg faktisk er helt essensielt for min del. 3-4 liter om dagen - jeg drikker kun vann - det gjør susen. Og jeg ble myyyyyyye bedre når jeg droppet ned på inntak av sukker både i mat og drikke. Vet ikke om du får i deg mye sukker - men gjør du det, så forsøk og kutte ned på det.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Heia Hildemor

Ja, her går det også ned noen liter med vann om dagen, og C-vitaminer og tranebær...

Hm.. blir vel en del sukker. Vet ikke hvor mye, det jo i matvarer - f.eks. i rosinene på havregrøten min.

Men jeg kom faktisk til å tenke på i natt at noen i fjor nevnte dette med blære og binyrer - er jeg ganske sikker på. Og at vedkommende fikk det bedre med b5. Husker ikke.... men det ligger på tunga.... ;-)

Er bedre i dag igjen, selv om jeg holdt på å tisse på meg på vei til butikken - og 3-5 ganger på do i natt. I dag tok jeg likesågodt øyensalve med en gang, for jeg måtte kjøre bil. Ikke å anbefale for øyensminke - den havnet på knærne ;-)

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Tidlig i denne tråden forteller Sonja om at jerntilskudd hjalp på hennes hjertebank.

På denne site'en ang restless legs, står det mye interessant:

http://www.restlesslegs.dk/artikleruk.asp?ID=30

- Jernmangel kan gi sekundær restless legs
    - Sekundær restless legs kan også skyldes nyresykdom, skade på nervesystemet, medisiner m.m. (ang medisiner - så ble mitt syndrom mye verre på flere av de antidepressivaene jeg har forsøkt)

- Primær restless legs vet man ikke opprinnelsen av, men det kan skyldes funksjonsforstyrrelse i dopaminstoffskiftet og er visst gjerne arvelig betinget (min sønn som IKKE har fått konstantert lavt stoffskifte, hadde enorm kribling i beina i puberteten, ja i mange, mange år - kanskje 10 år, tror ikke han er kvitt dette enda, men at det er noe bedre).

(Ang LDN og autoimmunitet - kom det der fram at ved autoimmune sykdommer også var funksjonsforstyrrelse i dopaminproduksjon/stoffskifte - eller....?)

Personer med uro i benene har en ubalance i nervecellerne. Det vil nærmere bestemt sige i overførslen af signalstoffer mellem de enkelte nerveceller.
    Dette er jo interessant. Hva med den "indre skjelving" som noen av oss plages med - er det pga nervesignaler?

Og hva er egentlig nervesignaler? Vel, jeg har ikke satt meg inn i det, men jeg husker veldig godt fra samtalen med mage-tarm-spesialist at han forklarte at jeg sannsynligvis hadde feil nervesignaler fra ryggmarg ut til tarmvegg. Og at i ytterst ute i nervetrådene var det fullt av ulike hormoner som da var signalsendere. For mye av en type hormoner = diaré, for lite hormoner = forstoppelse.

Så hva er da kjernen til problemet? Nervesignalene? Men de består jo igjen av hormoner? Gjør de alltid det? Gjør vel det? Også i hjernen mht dopamin og stoffer som fremmer/hindrer depresjon - aktiviteten i "synapsen". Er ikke synapsen denne ytterste delen av nervetråden - der med alle signalstoffene som går fra en celle/nervetråd ut i væske, og så over i neste nervetråd/celle?

Men blir jeg noe klokere av dette? Vi er jo igjen tilbake til hormoner... ? Så da er ikke svaret at det er noe galt med nervesystemet, men at det er noe galt med signalstoffene = hormonene i nervesystemet?

HJELP

Ryggmargen er jo en forlengelse av hjernen mht signalstoffer. De fleste (alle?) hormoner styres vel av hjernen (også på grunnlag av "feedback" fra resten av kroppen mht hormon-innhold). Så jeg er tilbake til dette igjen: Oppstod mine sykdommer i hjernen?

Alt går bare i sirkler! Er det dopamin-stoffskiftet mitt som er roten til alt ondt?

Æh... hvor dannes dopamin?

Er det noen av disse?

Hypothalamus - hypofyse
    Hypothalamushormoner
    - CRH (ACTH-RH)
    - TRH
    - GH-RH
    - GH-IH (somatostatin)
    - Gn-RH
    - PRL-RH
    - PRL-IH (dopamin)
    Hypofyse - forlappshormoner
    - ACTH
    - TSH (tyrotropin)
    - GH (somatropin)
    - FSH, LH
    - Prolaktin
    Hypofyse - baklappshormoner
    - Oxytocin
    - Vasopressin (ADH)
    http://www.kortelinks.dk/?BEFHJ

Ja, det finnes i hypothalamus. Og det er vel "over-organ" for hypofysen som igjen produserer f.eks. TSH og ACTH. Er det i hypothalamus elendigheten har begynt? Hvilke sykdommer kan oppstå der? Er det ikke helst i hypofysen man kan registrere sykdommer? Pust, pes, nå må jeg visst legge meg.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Medikamenter som nevroleptika, tri- og tetrasykliske antidepressiver og metoklopramid synes å kunne utløse eller forverre tilstanden

Jern er en kofaktor for enzymet tyrosinhydroksylase, som medvirker i dopaminsyntesen.

Funksjonelle MR-undersøkelser kan tyde på at hjernestammen, cerebellum og thalamus er involvert (39). Nevrofysiologiske funn taler for at en nedsatt inhibisjon av spinale baner kan være forårsaket av dopaminerg dysfunksjon (40).

Utredningen bør innebære blodprøver med differensialtelling og måling av kreatinin, jern, ferritin og transferrin. Ved mistanke om nevropati bør det gjøres nevrografi. Nattlig polysomnografi med elektromyografi er indisert ved usikkerhet om diagnosen, ved dårlig medikamentell effekt hos yngre og ved uttalte søvnvansker (1).
    http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=949448

Ikke at jeg ble så veldig mye klokere, men jeg tror ikke nevrolog den gang målte noe kreatinin, jern, ferretin eller transferrin. Ikke vet jeg om noe nevrografi heller. Vet bare at jeg sov med et søvnregistrerings-apparat på meg og at nevrologen sa at jeg hadde restless legs. Og at jeg fikk en medisin mot parkinsons eller epilepsi, denne gav meg veldig hodepine. Så fikk jeg en annen medisin mot parkinsons eller epilepsi (Tegretol, men egentlig skulle jeg hatt en annen - apoteket var tomt, de ringte nevrologen og kom da fram til Tegretol som erstatning), denne gav meg elveblæst i 2-4 uker som ikke lot seg behandle med medikamenter. Da ble nevrologen så "fornærmet" at han likevel ikke ville gi meg den medisinen han tidligere hatt snakket om at jeg kunne få for å bli mer våken på dagtid. "Nei, jeg fikk jo så lett vondt i hodet så...."

Og jeg lurer litt på om disse forb..... antidepressivaene kan ha fremkalt det da, for første gang jeg forsøkte disse, fikk jeg denne forferdelige kriblinga, også i armene, mens jeg ble helt betong i hodet. Det var forferdelig, fordi det eneste som hjalp var å være aktiv, og det orket jeg ikke med betong-klossen.

Gr.... erstatning! Men hva kan bevises?

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Standard

Hei-leste du "VG" i går? Der stod det om norsk forskning på slimhinner(tarmen spes. og imunologi)!!! Så navnet ditt på tråden her er ikke "dum",den.....
    Jeg kan svare deg litt her om kortisonen.Jeg syns jeg sovna lettere og hadde litt mer krefter i beina mens jeg gikk på 15mg. Nå med 5mg er jeg tilbake til start. Det kan våre naturlige svigninger, men tror vel selv at det har hatt positiv virkning på stoffskiftemed, og hormon der.
    Du lurte på øyenlege. Jeg spurte om rekv. dit av legen, men fikk beskjed om å gå til optiker. Og en er jo oppdradd til å være lydig.."snill-pike-syndrom-"(??!!), så har vært der, selv om jeg sa at det er ikke selve synet, men øyeeplet og musklaturen rundt. Optikerfunn var som forventa de, bra med briller på, men han sa jeg burde få MR av det øyet. Men som du vet har jeg en "historie" fra før, og mildt sagt er jeg "dritt"lei (undskyld uttrykket)alt som har med leger å gjøre! Men jeg skal få bestil t den oppfølgingtimen hos endoen. Og da vil jeg ha "velsignelse" til å med, meg opp.. og det skal jeg prøve begrunne
    med kjemi...

Skal bli spennende høre om spyttprøva di!!!
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Heia Gunnda

Nei, jeg leste ikke VG... Du har vel ikke en link til en nettutgave?

Jaaaa, venter på svaret på de spyttprøvene, er så sikker på det med binyrene (hva enten prøvene forteller noe eller ikke), tror jeg vil forsøke noe tilskudd, for de kremene jeg forsøker å smøre meg med, hjelper jo litt - og på meg er det ikke mye som hjelper ;-)

Ja, stakkars deg, også "slitt" mye med leger. Forferdelig at det skal være så vanskelig å bli hørt når man er på sitt svakeste. Men vi får jo satse på at det som ikke dreper oss, gjør oss sterkere. Selv om det ikke henger sammen med våre teorier om slitne binyrer - vi kommer bare til å bli omvandrende/liggende zombier

For noe tull med optiker med de symptomene du har... Håper du snart får bestilt time hos endo'en ;-)

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Har nettopp vært til Ortopediservice for å høre om det er noen såler/sko som jeg kan bruke til mine "vanskelige" føtter.

Av alle mine plager, så har jeg ikke satt føttene i sammenheng med alt det andre, bortsett fra at jeg mener det kan være med på å gi smerter i muskulaturen når du går på så vonde føtter - men det er også som å pisse i havet i forhold til hva været gjør med musklene mine...

Uansett, jeg er tverrplattfot og hulfot.

Og jeg hadde veldig stram leggmuskulatur, sa han, noe som kunne være vanlig ved hulfot.

Vel, nå lurer jeg da på om hele fotproblematikken også er med i resten av sykdomsbildet. Har jo sett at også andre her inne bemerker vonde føtter, men jeg trodde helst det var helene. Jeg er plaget på fotballene/fotputene - hele vekta mi hviler på dette området pga formen på foten. Er det hele muskelproblematikk? Så stramme muskler at de tvinger foten i denne posisjonen?

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Standard

Huff, dukker opp her igjen og jeg...Tror jeg har nevnt putene under foteblada en gang tidligere. Det KJENNES ut som de er skikkelig hovne (men ikke noe påfallende der) blir verre med sko på. Når jeg går med sko, kjennes det ut som jeg skulle ha en tykk såle inni skoen, men at denne var noen nr.for liten slik at den slutta sånn ca. midt på/under fotputene.. kjennes altså ut som om noe skjerer seg inn der, men er jo ikke noe annet enn selve foteblada nede i den skoen. Kramper i muskler, og delvis harde..Jeg vet ikke årsaken, men når forbrennina vår ikke er bra, må vel det bety at vi samler på en del avfallsstoff etter den lille forbrenninga som tross alt foregår,eller? Forbrenninga går jo i "slow motion", så da blir vel slagget liggende for lenge og.. det i seg selv skulle tro ville gi smerter/ubehag.??..Så har vi det med "å bli løfta eter håret",eller "pinsetten".Kommer jo inn det og her?...
    Det burde være mye for oppgaveskriving/forskning for legestudenter å ta fatt i. Men gir vel for liten status .
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Side 3 av 4 Først 1234 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn