Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
Tråd: Svar på prøver, lav FT 3
-
20-03-08, 14:37 #1
Svar på prøver, lav FT 3
Hei.
Synes dette forumet er helt topp!
Lurer på om FT 3 er lav? Fikk svar på siste prøver og de er :
FT 3 : 3,1 ref. 2,8 - 7.0
FT 4 : 20 ref. 9 - 20
TSH : 0,13 ref. 0,20 - 4,30
Hva synes dere ?
Hilsen
MånelysHilsen
Månelys
-
20-03-08, 15:08 #2
Hei.
Nå blir det vel månelyst når jeg sier hva jeg mener
Forutsatt at dosen din har vært den samme i lang tid er den er jo lav da, og hvis du har symptomer er du absolutt i kategorien som kan ha nytte av et tillegg av Liothyronin til Levaxindosen.
Dette fordi fT4 er høy nok til at kroppen skulle kunne lage nok fT3.
Jeg synes fT3 ser såpass lav ut det skal mye til at en høyere Levaxindose vil kunne økes så mye at det monner.
Et annet alternativ er Armour. Der får du alle kjertelens produkter i en tablett.
Så er det vel slik i dagens at Norge at begge disse behandlingsformer er kontroversielle. Du vil være helt avhengig av hva legen og endokrinologen på stedet godtar.
Om de er konservative må du bare flytte til et sted der man har et annet syn på sakene.........
I Oslo har du jo Balder.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
20-03-08, 15:32 #3
Hei Månelys

Enig med n'Finn at det vil være en god ide å få legen til å forsøke kombinasjonsbehandling. Enten med Liothyronin eller Armour, om du har en så åpen lege at han vil gi deg Armour... Jeg synes FT3 er lav med en T4 som er øverst i referanseområdet. Det vil jeg tro tyder på at kroppen din ikke helt klarer å omforme og bruke Levaxinen som den skal.Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
20-03-08, 18:22 #4
Tusen takk for svar. Da får jeg vel ta meg tur til legen og høre om jeg får liothyronin. Har tatt levaxin siden 2000 med dosejusteringer opp og ned målt etter tsh verdier. Hadde ingen symtomer da jeg begynte med levaxin, lavt stoffskifte ble tilfeldig oppdaget ved en utredning for noe annet. Har blitt verre etter at jeg startet med levaxin. Øresus og vektøkning :( . Ikke enkelt dette her.
Hilsen
MånelysHilsen
Månelys
-
20-03-08, 18:26 #5
Hei Månelys og de som svarte på innlegget!
Jeg har ikke noen kommentar til det du spør om annet enn at jeg er glad du spurte dette spørsmålet, fordi nå forstod jeg endelig dette med T3 og T4 og Lio og Armour!!! Enten var det veldig lett og kort og greit forklart her - ellers så hadde jeg nok bare et glupt øyeblikk mellom gråtetoktene.....
Ha en fin kveld og god bedring......Fjernet halve skjoldbruskkjertelen grunnet godartet knutestruma des 2005.
Startet med 50mcg Levaxin i mars 2007, har i 2008 økt til 100mcg. Sluttet på lev midt i juni 08 for å teste.
-
20-03-08, 19:08 #6
Litt vanskeligere :
T3 er kroppens stoffskiftehormon. Kroppen skaffer seg dette på to måter.
Direkte fra kjertelen og ved at kroppen fjerner et av T4 sine jodatomer. (Levaxin sine)
Det gjør kroppen i de-jodinaseprosessen og det meste skaffes på denne måten. (80%)
Når kjertelen har sagt takk for seg så må denne metoden levere all T3 som kroppen trenger.
Når vi spiser Levaxin, som kun inneholder T4, må alt gjennom denne prosessen, og kanskje ikke den klarer å lavere mer enn den er konstruert for ?
Kanskje noen MÃ… ha de 20% som kjertelen pleier å levere ? Noen har det slik, og har nytte av et ekstra tilskudd Liothyronin.
Så er det noen som ikke kan bruke Liothyronin. Av en eller annen grunn virker det ikke i kroppen selv om det kan måles i blodet.
Da kan man forsøke Armour, som ikke er syntetisk fremstillt.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Svar med sitat
Bokmerker