Viser søkeresultater 1 til 10 av 78
Tråd: Hoven i halsen....
Threaded View
-
19-03-08, 12:21 #11
Lio (liotyronin) mener du
Jeg startet på det blant annet pga brainfog, men også fordi jeg hadde lest her inne at mange blir bedre med en kombinasjonsbehandling med Lio+Lev. Hadde lyst til å prøve for å se om det kunne ha noen effekt og det hadde det jo.
Som du kanskje har lest så er T3 (Lio) det aktive stoffskiftehormonet, mens T4 (Lev) er pro-hormonet (en slags lagringsform). T4 omdannes til T3 forskjellige steder i kroppen (bl.a. leveren), men ikke alle vev har evne til å omdanne T4 til T3 og det er derfor mulig at kroppen trenger en liten mengde T3 direkte. En frisk skjoldbruskkjertel danner en liten mengde T3 i tillegg til T4 - hvis man har fjernet denne kjertelen eller den ikke fungerer lenger og man bare tar Levaxin så vil man bare tilføre kroppen T4 og ikke noe T3. Det vil si at hvis det er problemer med omdanningen av T4 til T3 så får man for lite aktivt hormon. Det er mange her på forumet som tar Lio i tillegg til Lev eller tar Armour (ekstrakt av skjoldbruskkjertel fra svin) fordi de ikke får god nok effekt av bare Levaxin.
Jeg hadde aldri hørt om at det fantes andre medisiner for hypotyreose før jeg begynte å lese på forumet her og jeg trodde derfor at jeg var så frisk som jeg kunne bli. Etter å ha prøvd Lio så merker jeg at jeg mest sannsynlig har vært delvis syk i alle disse årene.
Hilsen Lilje
Autoimmune sykdommer:
-Hypothyreose siden 1993 (tar nå 875 ug Levaxin i uka + 15 ug Lio daglig)
-Cøliaki siden ca 2001
-Vitiligo

Svar med sitat
Bokmerker