Heisann

Du bør også få målt blodprosenten (Hb) (hvis det ikke allerede er gjort) Du bør gjøre det før du begynner og ta folat. Røde blodlegemer (erytrocytter), homocystein og metylmalonat bør også sjekkes for og finne litt mer ut av den litt lave verdien av folat.

Folatmangel (som er et B-vitamin) kan sikkert i en eller annen grad relateres til stoffskiftet da alt handler om metabolismes vår, men dette vet jeg altfor lite om. Men det er mange som får i seg for lite folat gjennom kosten. Mangel på dette kan føre til at du ikke produserer nok røde blodlegemer som igjen kan føre til symptomer på anemi. Du kan også i prisippet ha for lav B-12 og dette bør jo avklares. Men dette vet legen din garantert mer om enn meg.

Spis mye frukt og grønt (ikke overkok). Dette er gode folatkilder. Det er også gjær, grovt brød, grove kornsorter, lever, nyre, kjøtt og egg.

Justerte du noe ned på dosen Levaxin i januar når du var litt hyper? Jeg ville i så tilfelle justert bittelitt opp. Det kan være nok med 25 mikrogram i uken evnt 50. Så kan du ju se hva det gir av utslag til neste måling. Øker du for mye blir det jo en opp og ned på dose hele tiden. Jeg vet ikke hvor godt du tåler Levaxin og hva du pleier trenge for og merke endring, så dette er kun synsing fra min side i og med at tsh allerede er lav og FT3 ser bra ut.