Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
-
17-03-08, 19:39 #1
Et til spørsmål angående Anti-TPO, og levaxinøkning...
Mine siste verdier på TSH var på 5,87, mens Anti-Tpo var på over 700!
Som jeg forsto på en annen tråd ang anti-tpo, så er det sannsynlig at kjertelen min rimelig kjapt vil ødelegges?
Hadde gått litt ned på tsh siden forrige måling, ca 1 til 2 ned.
Går nå på 50 Mikrogram pr dag, og fikk ikke beskjed om å øke dosen???
Har jeg misforstått helt, eller er ikke normalen å skulle nå ned til under 1, så lenge legene forholder seg til tsh?
På forhånd takk for svar
-
17-03-08, 21:10 #2
Min mening er at en ikke bør vektlegge TSH særlig. Bedre å se på fT4, og følge med om det blir laget nok fT3 av denne. Det er disse som gjør noe i kroppen.
TSH er ikke et stoffskiftehormon, og gjør ingenting i kroppen.
Hos funksjonsfriske kan måling av dette fortelle hva hjernen synes om stoffskiftetilstanden. Det er ikke sikkert dette kan overføres til mennensker som ikke har sitt eget thyroxin - TSH-produsenten (hjernen) må da reagere på en annen type thyroxin.
De fleste har nok en svært lav TSH når de er riktig medisinert, lavere enn de hadde. Det er lett forklarlig og logisk at det blir slik.
Bortfall av kjertelens bidrag av fT3 fører til at fT4 må være høyere for at kroppen skal få nok, og da faller jo TSH.
Så mener jeg også at denne typen målinger bare har akademisk interesse.
Måleinstrumenter kan ikke erstatte hvordan vi føler oss og kan heller ikke fortelle oss noen hverdens ting om dosen skal opp eller ned.
Så doser selv etter eget forgodtbefinnende, DU er det beste instrumentet.
Men ta det meeget pent og forsiktig.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
17-03-08, 22:44 #3
Hei Gretal

Du har helt rett i at når man tar Levaxin så skal TSH ned til mellom 0,5 og 1,5. Noen må litt under og noen må ligge litt over. Det kommer an på hvordan man har det.
Jeg synes det er merkelig at legen din ikke økte dosen. Er det lenge siden du økte sist? Hvis du har gått ned 2 så ligger du allikevel over det som anbefales av legene selv, så du bør ta det opp med legen din. Ta gjerne med noen artikler (ligger en del på nyttige linker) og vis han at hans egne kollegaer medisinerer mer enn som så. I motsetning til Finn så tror jeg du gjør lurt å samarbeide om alle doseendringer med legen. Så sant han er fornuftig, hvis ikke finn en annen lege
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
18-03-08, 02:13 #4Hildemor Gjest
Heisann

Hvorvidt du skal doseres opp avhenger av flere faktorer enn Tsh. Som n'Finn sier er verdiene av FT4 og FT3 langt viktigere og fokusere på. Har du noen verdier der?
Når startet du behandling med Levaxin? Det tar tid, og bør ta tid og dosere seg tilnærmet der man skal ligge (altså der du føler deg best muilig). Går det for raskt unna vil du kunne oppleve og tippe over i hyper og må ned igjen i dose. Ikke at det er farlig, men kroppen reagerer som regel best på en forsiktig doseendring. Ingenting skjer fort med denne sykdommen uansett virker det som
-
18-03-08, 09:52 #5
Det anbefales en lav TSH ved antistoffer, og www.thyroidmanager.org (en ganske stor og noe uoversiktlig site, men skrevet for leger) at TSH holdes lavt, fra 0,3-1 ved anstistoffer.
Drøft dette med legen din.
Ofte må man si at man vil ditt elelr datt, legene er vant til pasienter med blodprøve over hele skalaen og gjør ofte ikke noe. (er mitt inntrykk) (og de tar ikke hypothyreose så alvorlig , før TSH er veldig høy)
nora
-
18-03-08, 21:34 #6
Heisann
Denne gangen ble det tatt veldig mange prøver, har fått utskrift av laboratorieark, så prøver å finn det rette.
Anti-TPO ble tatt i nov, var da 711, det var min andre sjekk på stoffskiftet.
Nå var den på 746.
Da var Fritt thyroksin på 13, nå er den på 15.(FT4?)
TSH var på 7,67, nå på 5,87(1.blodprøve i okt var den på 11,7).
Fritt trijodthy kun tatt denne gang 4,4(F3?)
Formen er bedre siden jeg begynte på levaxin, men sliter fortsatt.
Kommer ikke til å begynne med å dosere selv, får heller diskutere med legen.
-
18-03-08, 22:02 #7Hildemor Gjest
Som sagt lengre opp her, dette går sakte. Og det synes jeg personlig kan være en tålmodighetsprøve. Men jeg har prøvd den andre varianten og forsøkt få det til og gå fortere. Resultatet har vært og tippe over i hyper, med de ubehagene det innebærer.
Du ser jo endringene på blodprøvene, de går i riktig retning. Men kroppen din har vært lav og det tar tid for den og følge etter. Tålmodighet er en viktig faktor. Det er godt mulig du skal opp i høyere dose Levaxin, det er sannsynlig den veien det går. Men ikke for raskt. God dialog med lege ang dosering og kjenne på sin egen kropp og hvordan den fungerer blir viktige faktorer for deg fremover.
Svar med sitat
Bokmerker