Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
    Medlem siden
    Mar 2008
    Meldinger
    1

Standard Lavt stoffskifte eller ?

Hei
    Jeg har i lengre tid følt meg sliten og trøtt,samt en del andre småplager som har dukket opp gradvis;
    -ukonsentrert, føler meg litt utenfor meg sjøl...
    -hukommelsessvikt
    -tørt hår, som har begynt å få antydning til grått
    -tørre øyne med kløe
    -prikking i nakken
    -trøtt, trøtt og atter trøtt! Like sliten i kroppen når jeg våkner etter nattesøvnen.
    -deprimert

I begynnelsen av 20-årene tok jeg en lavt stoffskifteprøve, og fikk den gang beskjed om at den var på grensen(hva nå det vil si). I samme periode slet jeg med depresjon, og fikk antidepressiva. Jeg har hatt "jevnlig" depressive perioder siden, nå er jeg 32 år. Det som har falt meg er; Har jeg kanskje blitt feildiagnoisert...og faktisk har hatt lavt stoffskifte hele tiden?!

I vår familie er to av mine oldemødre operert for struma, samt at min tante har lavt stoffskifte og får behandling.

Imorgen skal jeg til legen, hvilke prøver bør jeg be om å få ta? Og hvilke verdier er "normale"?

Sonye
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Hei.
    Det finnes mange blodprøver som endrer seg med stoffskiftet.
    Innledende prøver er TSH og fT4 og de tar de grovester tilfellene kan en si.
    Jeg synes du bør prøve å overbevise legen din til å ta flere prøver. Det gir bedre sikkerhet og oversikt.
    Argumenter med sykehistorie, familieforhold og kliniske forhold - det skal holde.
    Legen skal vite hvilke som skal tas.
    TSH er rundt 1 (0,5-3,5) Strakstiltak over 10
    fT4 er mellom 16 og 19 (10-20) Strakstiltak under 10
    anti-TPO mindre enn 35. Resultater over viser at du har antistoffer som ødelegger kjertelen innenfra.
    Det er opp til legen å velge det som menes fornuftig, ofte kan ferritin, B12, kolesterol, karotener og vitaminD, ionisert kalsium og PTH komplettere de mere stoffskiftespesifike proøvene.

Prøvesvar skal være en hjelp i diagnosen og sammenholdt med kliniske funn og sykehistorie danne grunnlag for tiltak. Pass på at de to siste elementene er med, de blir ofte utelatt.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Hei Sonye. Velkommen.

Med så mye stoffskiftet problemer i slekten, og ikke minst med et stoffskifte på grensen, så bør du ta en skikkelig utredning av stoffskiftet.
    Jeg ville be legen ta flere prøver enn det n'Finn skrev, særlig siden det skjer at folk er syke selv om standardprøvene er fine. Tenker da spesielt på antistoffer.

Det er faktisk sjanse for at du har hatt en subklinisk hypothyreose som kan ha forårsaket depressive tendenser. Ikke uvanlig ut fra det jeg har lest om stoffskifte problematikk. Det er jo slik at ubalanse i stoffskiftet kan lage symptomer som depresjon og angst. Ofte har antidepressive midler liten effekt på dette. Men det er jo en tanke å ta videre etter du har blitt utredet på nytt for stoffskiftet

Jeg legger ved en liste med blodprøver som utgjør en thyreoideautredning. Ta med n'Finns andre prøver til legen også

S-THS
    S-Thyroxin fritt
    S-Thyroxin
    Thrijodthyronin
    S-Thyroxinbindende globulin
    S-Thyroglobulin
    S-Thyroglobulin antistoff
    S-Thyr.perox-antistoff
    S-THS receptor-antistoff
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Helt enig om at det med depresjon kan være lavt stoffskifte istedenfor. Og referanseområdet er altfor vidt (normal TSH er ganske tett ved 1 mens hypothyreose er alt fra 3,6 og oppover men hvis du bor nordpå eller vest i landet så forlanger de at TSH ofte skal bli 10 før du får en diagnose...)

nora

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn