Side 1 av 4 1234 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 32
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard Musklene (mine) - og slimhinner

Jeg har lenge vært opptatt av dette med muskler og autoimmun lidelse's påvirkning av disse, så jeg får prøve å få samlet noe her. Alle andre er hjertelig velkommen til å komme med sitt også....

Var nettopp hos legen fordi jeg har tatt en prøve for å se om jeg har Sjøgrens og et par for å avdekke om jeg har vevstype som kan samsvare med Cøliaki - OG sykepleier ville ikke oppgi noen som helst prøvesvar pr tlf. Noe legen igjen stilte seg uforstående til, det var kun hvis svarene var utenfor normalen....

Vel, da kunne jeg likesågodt snakke litt om musklene siden de er et så stort problem for meg.

Er blæra en muskel (for jeg må jo på do hele tiden, og jeg tror jeg har kronisk blærebetennelse, og i alle fall hyperaktiv blære, og medisiner mot det siste hjelper litt, men i det siste har jeg hatt forferdelig vondt og enorm tissetrang, og urinprøve på blærebetennelse var negativ - OG jeg har mye leukocytter... pust, pes...)?

Ja, blæra er en muskel (eller over blæra eller noe...).

Og mage-tarm-spesialisten mente det var noe galt med muskelen i tarmen (dårlig tømt før undersøkelse, indikerte dårlig tarmperistaltikk, selv om jeg fulgte opplegget slavisk + musklene i tarmen kan være en stor del av forklaringe på min IBS, som igjen kan være forbundet med hormoner....).

Ja, hva sier du til det? I tillegg til de forferdelige smertene mine som bare tiltar?

Jo, du har jo smertesyndrom.

Javel ja, hva er egentlig fibromyalgi?

Ja, visste jeg det, så hadde jeg vært en rik mann.

Vel, jeg har ikke hørt om noen andre med fibromyalgi som er så dårlig som meg (bortsett fra kanskje to stk, men de har muligens også andre ting).

Vel, så har du jo en autoimmun lidelse. Fibromyalgien og det autoimmune vil forsterke hverandre. Ang tarmen, så har jeg tidligere sett at tarmbetennelse kan blusse opp ved økning av dose.

Her holdt jeg kjeft et øyeblikk - MEGET interessant. Jeg ble jo ekstra dårlig i magen når jeg skiftet fra syntetisk thyroxin til naturlig thyroxin - helt forferdelig i 2-3 uker. MEN - jeg økte jo ikke dosen av total thyroxin, tvert i mot, jeg begynte jo veldig forsiktig på Armour. Men jeg har lenge hatt en følelse av at når jeg startet på Armour, så foregikk der en "opprensking" eller hva jeg skal si. Har ikke villet fortelle om dette før, for jeg er ikke sikker (enda), og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive det.

Uansett: Hm.. nei, jeg har hatt mageproblemer så lenge jeg kan huske. Dog ikke med blæra. Ville ikke snakke så mye om evt reaksjoner på Armour. Ikke før jeg vet mer om hva som foregår med meg selv - OM noe foregår. Vil hverken tillegge Armour negative eller positive ting, før jeg vet....

Men jeg har lurt på en del ting, der er så mange begreper, så jeg bare spurte rett ut:
    Har jeg muskelgikt?

Ja, det ville han betegne det som. En irritasjonsbetennelse (men ikke-bakteriell, akkurat som ved Hashimotos). En myalgi.

Så da oppsummerer jeg:
    Smertesyndrom = Fibromyalgi = Muskelgikt = Irritasjonsbetennelse = Myalgi. Så har jeg ryddet noen begreper av veien i alle fall.

Har mye mer å fortelle om muskler, men får dele det opp litt ;)

Bare en ting til... Jeg har jo også litt for mange leukocytter i tarmen. Jeg spurte legen hva da dette kunne bety. Jeg tror ikke det er tilfeldig hvis jeg har for mange leukocytter i både tarm og blæra. Det var vel da han kom med økt dose levaxin = kunne bli (økt) betennelse i tarmen - men ikke et svar på alt. Men hvem i all verden kan gi svar på all denne elendigheten?
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Forresten, noe som er veldig viktig, som jeg kan ha lett for å glemme....

Jeg kan ikke være helt sikker på hva Armour gjør for meg, jeg har vært litt bedre i det siste, men jeg vet ikke om det skyldes Armour eller ettervirkninger av mine klimaflyktningsturer...

Men, det er helt sikkert at jeg har hatt mindre hjertebank i det siste - dvs tunge, langsomme slag.

Ja, du har i alle fall ikke noe i veien med hjertet... (som om jeg skulle hentyde det - legen var veldig grei, men her følte jeg at han grep tak i "hypokonder...")

NEI, det tror jeg bestemt heller ikke, men jeg vet at det er hormonelt betinget, for jeg er alltid så mye verre uka før menstruasjon.

Ã…, ja, det kunne jo godt være... (Husker ikke mer her og nå, men han har i alle fall ikke "avskrevet" meg mht dette - for DA ville jeg husket det ;-) - Men irriterende hvordan de plutselig gjør seg opp meninger: "Ã…, tror hun nå at hun har noe galt med hjertet....?" Kanskje litt hårsår, men ved å observere kroppsspråk m.m., så ser du egentlig mye hva som ligger under et annet menneskes ord.)

Men for alt i verden, ikke misforstå meg, legen var ellers veldig hyggelig og "normal" ;)
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    58
    Meldinger
    895

Standard

Nei, det er sannelig ikke lett å ha mye diffuse plager.

Jeg vil bare kommentere det du nevner med hjertebank. Jeg var mye plaget av det tidligere i vinter. Hadde masse "ekstraslag" og hardere slag enn vanlig. I høst fikk jeg beskjed om å ta jerntabletter, men i det siste har jeg slurvet med dem. Så kom jeg tilfeldigvis over en artikkel der det sto at jernmangel kan forårsake hjertebank. Da fant jeg ut at jeg bare fikk prøve med å ta jern igjen, og etter at jeg startet opp igjen med jern, så har jeg ikke hatt hjertebank heller. Det tok slutt så å si over natta.
    Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Heia Sonja

Vet du, det var veldig interessant. For jeg fant ut av for ei stund siden at det jo ikke var jern i de multivitamintablettene jeg tok, så neste gang jeg trengte nye, så sørget jeg for at de inneholdt jern.

Så da vet jeg jammen ikke... Er det jerntilskuddet eller Armouren som har hjulpet på hjertebanken, evt mindre kulde i Syden?

(Grr... jeg vet at du ikke mener det vondt, men jeg ser rødt når jeg ser uttrykket diffuse plager. For jeg kan love at mine plager ikke er diffuse - jeg kan beskrive dem så detaljert og uttrykkelig - men det må være akkurat når det står på som verst, for jeg glemmer (heldigvis) fort hvis jeg får det litt bedre. Nei - det er noen prøvefunn som muligens er diffuse, ikke symptomene. Et eksempel er nå blæreproblemene - det brenner og presser i magen, har utrolig avlatningstrang - må tisse og tisse og tisse, og det svir sånn når jeg tisser at tårene spretter fram i øyene - akkurat som en kraftig urinveisinfeksjon. Trykket er så påtrengende at det føles som om jeg må nr 1 og nr 2 på en gang. Jeg kan ikke handle, kan ikke gå ut, kan ikke engang rette meg opp når det står på som verst - og det har det gjort i dag. Har spist 8 tranebærtabletter daglig siden 25 januar, og jeg er oppe på en dose på 3 tabletter mot hyperaktiv blære - det står advarsel, kun en om dagen, men jeg er nødt - i dag måtte jeg på apoteket (måtte ta tabletter først), så hjem og tisse, tisse, tisse tisse... så ny tablett noen timer senere fordi jeg var nødt til å handle - og hvis jeg ikke vil sitte hele natta på do, så blir det nok en tablett her til kvelden også. Nei, jeg forstår ikke hva som skal være diffust.... Men igjen - vet at du ikke mener noe som helst vondt med det, men jeg har bare hørt det for mye, og det gjelder i alle fall ikke meg.... ;) )

Hjertebanken har såvisst heller ikke vært diffus, når jeg har ligget på venstre side eller magen, så har jeg kjent at hjertet slår i madrassen. Jeg tror det ofte kommer med pustestoppene/pustevanskene, men kanskje ikke alltid. Jeg har følt at hjertet har jobbet så tungt at nå... nå var kanskje siste slaget. Ikke det at det har "bekymret" meg ;-) Pustevanskene er verre - det gir angst, men det er et annet kapittel, bortsett fra at alt nok har sammenheng.

Godt at du fant ut av dette med jern da...

Og nå husker jeg hvorfor jeg sjekket mine multivitaminer.... Noen ga meg en artikkel fra søvnforeningen om at restless legs kunne ha noe med jern å gjøre, kompliserte ting, tror det var noe med evnen til å ta opp jernet å gjøre (kanskje som thyreoideahormonresistens) - husker ikke så godt, og det var mye å lese og litt komplisert - så vidt jeg husker

Medlem siden
    Jun 2007
    Sted
    Telemark
    Meldinger
    287

Standard

Hei Stina
    Har du blitt sjekket for noe som heter interstitiell cystitt? Symptomene du har fra blæra kan ligne på det. Kan følge med Fibromyalgi (muligens også Sjøgrens syndrom)
    Forøvrig: Hvis det ikke er påvist bakterier i urinen din kan du forsøke å holde litt på vannet når du må tisse. Blæra består av muskelvev, og den kan skrumpe litt inn hvis den ikke blir presset litt
    Kan evt prøve å finne litt ut av behandling for ic

Medlem siden
    Jun 2007
    Sted
    Telemark
    Meldinger
    287

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Heia Bittebitt

Leste linken din.
    Fibromyalgi har jeg jo, ikke Sjøgrens antistoff, i alle fall. Men i linken står det at det ofte forekommer med irritabel tarm og migrene - som jeg jo har.

Det har vært ekstra ille i vinter. Pleier å kunne holde det noenlunde i sjakk med 6 tranebærtabletter om dagen og ved å passe meg godt for kulde. Nytter ikke i år....

Ifølge linken så er det jo ikke så mye å gjøre med denne tilstanden. Om det hjelper med antibiotika, så taler det mot denne tilstanden, står det. For et års tid siden tok jeg en pencilin-kur rettet mot urinveiene. Det hjalp så lenge jeg tok kuren, når den var ferdig, blusset problemene opp igjen. Så jeg holdt meg til tranebærene. Men er som sagt blitt enda verre i år, så jeg vet ikke om det hadde hjulpet med antibiotika i år.

Påvist betennelse? Vel, det er jo påvist litt for mange leukocytter. Er det ikke det som blir betennelse da? Forstod det sånn på mage-tarm-spesialisten, hadde litt for mye leukocytter også i tarmen, men bare litt over gjennomsnittet for friske, så derfor var det bare en antydning til betennelse.

Kan man få ned leukocyttene? Må jo ha noe med immunforsvaret på bærtur å gjøre dette også, eller...?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Kom til å tenke på dette med slimhinner. Når det gjelder blæra, så er det jo også slimhinne involvert her - det er jo derfor det hjelper med tranebær, det gjør slimhinnen glattere så bakteriene ikke fester seg så lett, men blir skyllet ut. (Men dette ser da ikke ut til å virke på meg i år.)

Og øynene, har jeg fortalt om dem her inne? De har jo også blitt enda verre i år. Får anfall med enorm sviing og tårene spruter. Øyendråper gjør bare at de svir enda mer. Noen uker siden sist anfall nå, takk og lov, for dette var ille, kunne ikke kjøre bil på slutten. Så da kommer ikke blære-turene og øye-turene samtidig.

Merkelige greier. Og om den linken over - blæreturene kommer ikke samtidig med migrene-anfall, hvis det er det som mentes. Men irritabel tarm har jeg jo hele tiden. Er der slimhinner i tarmen også?

Medlem siden
    Jun 2007
    Sted
    Telemark
    Meldinger
    287

Standard

Hei igjen
    Joda, både tarm og blære er kledd med slimhinner. Akkurat det med hvite blodlegemer, var disse påvist (Forhøyet) i tarmslimhinnen? Ble vel sett på biopsi, da. tør ikke uttale meg om akkurat dette, men dise blodlegemene blir jo forhøyet v/ betennelsesprosesser i kroppen.
    Kjenner ikke så mye til interstitiell cystitt, men jeg tror at selv om det står at mange med dete problemet også har migrene, så trenger ikke disse anfallene å oppstå samtidig.
    Når det gjelder øyedråper, hva slags bruker du? Mange reagerer slik du nevner på konserveringsmiddelet i øyedråper
    Sjøgrens syndrom: Mange har dette uten at noe påvises på blodprøver. (Håper jo ikke du har dette i tillegg til alle de andre plagene!)

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Hei igjen Bittebitt

Ja, påvist forhøyde hvite blodlegemer i tarmen, både tykktarmen og tynntarmen. Ja, via biopsi.

Jepp, bruker øyendråper UTEN konserveringsmidler, så det er ikke dem som forårsaker noe, men de svir når jeg får "svie-og-tårene-triller-og-kan-ikke-åpne-øynene"-turene mine ;-)

Ja, jeg lurte på om man kanskje kan ha Sjøgrens selv om antistoff-prøven ikke er positiv. Leste for ei stund siden på Internett, tror det var ei eller to foreninger for Sjøgrens, eller lignende, at man skulle ha 4 av 6 godkjente elementer for å kunne få diagnosen Sjøgrens. Av disse 6 var: egenopplevd munntørrhet (har jeg), egenopplevd tørre øyne (har jeg), papirtesten hos øyenlege (har jeg tatt, forferdelig tørre øyne), antistoffprøve (har jeg tatt, IKKE positiv), spyttkjertelbiopsi (har jeg ikke tatt og har ikke lyst, noen fortalte om det her inne, ble nummen etterpå - varig?), det siste punktet husker jeg ikke. Så inntil videre har jeg 3 av 6 punkter, 2 subjektive og 1 konstantert av øyenlege (som også ser at jeg har store problemer med øyene - han sier jeg har symptomer på en som er totalt utslitt).

Takk, Bittebitt, snill du!

Side 1 av 4 1234 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn