Viser søkeresultater 1 til 10 av 36
Tråd: D-vitaminmangel
Threaded View
-
05-03-08, 11:28 #7
Hvis du helst vil få det du trenger av vitaminer og mineraler gjennom kosten, vil jeg anbefale boka "Nourishing Traditions" av Sally Fallon. Du får den fra Haugenbok og sikkert flere steder.
Boka viser hvordan tradisjonskost fra forskjellige kulturer er sammensatt for maksimalt næringsopptak. Boka er full av referanser til forskning, historie, og oppskrifer. Jeg bruker den daglig. Når man har riktig sammensatt kost, kan man være trygg på at næringen blir tatt opp i kroppen. Det er ikke alltid det skjer med kosttilskudd. Ett eks er c-vit som kroppen trenger bioflavonoider for å ta opp. Bioflavonoider finnes fx i det hvite i sitrusfrukt-skall. Spiser du hele appelsiner (ikke med skallet da..) får du alltid i deg noe av det hvite, og vips-kroppen kan nytte c-vitaminet i appelsinen...
Når det gjelder D-vitamin, anbefales meierismør/fett fra fløte. Stek maten i en blanding av olivenolje og smør, bruk kremfløte i maten fx. Andre gode kilder i tillegg til fet fisk, er egg, lever og innmat, reker og krabbe.Har måttet finne ut det meste om sykdommen min sjøl.
Forsøker å finne formen etter kreftbehandling, og det går da framover om enn litt kronglete av og til.

Svar med sitat
Bokmerker