Ikke lett dette atv
Klart man vil finne ut hva som gjør en dårlig - og det skulle man vel få litt hjelp til ?
Jeg har noen funderinger omkring det du sier. Funderinger altså :
En med frisk kjertel som begynner med 50µ/dag Levaxin vil til å begynne med miste sin TSH - dermed stopper kjertelproduksjonen.
Etter en tid (uker - måneder) melder behovet seg for mer Thyroxin og TSH stiger litt igjen og kjertelproduksjonen starter på et lavt nivå igjen.

Studier viser at om kroppen nå trenger 150µ og man erstatter 50µ av dem med Levaxin, så faller TSH såppass at kjertelen ikke klarer å lage alt det som mangler, nemlig 100µ.
Man trekker den sluttning at TSH-systemet reagerer mer på Levaxin enn det egenproduserte hormonet - så TSH systemet tror det er mer thyroxin i blodet enn det i virkeligheten er.
Det fører til at personen opplever for lavt stoffskifte.
Dobbles Levaxindosen blir forholdet enda verre - helt til dosen nesten er så stor at den kan forsyne kroppen alene.

Dette er verd å tenke på.
La oss tenke hypotetisk : Du bruker litt Levaxin i tillegg til det kjertelen leverer.
Da er du forsåvidt i den situasjon som det forsøket omtaler.
Hvis en tenker seg at du kutter ut Levaxinen, vil det jo oppstå en mangel på thyroxin i blodet - og da vil jo TSH stige. Det er jo bare tegn på at alt er normalt.
Det som skjer når TSH stiger, er at kjertelen får mer jod og produserer mer - men så har den ikke behøvd å lage så mye thyroxin i det siste og er derfor blitt mindre.
I tiden som kommer vil den derfor bygge seg opp til en normal størrelse for å etterkomme kroppens behov - og når det er nådd faller TSH igjen.

Dette er bare et forsøk på å forklare hva som KAN være situasjonen.
Eneste måten å finne det ut på er å prøve å stoppe Levaxintilførslen.
Hvis kjertelen er iorden vil en bråstopp gi høyest TSH og dermed raskest oppbygging av kjertelen.
Senking av dosen vil ta lengere tid og det er ikke godt å si hvordan plagene vil bli i forhold. De kan både bli bedre ov verre.

Hvis kjertelen ikke er iorden, vil den ikke klare å bygge seg opp og du vil få tiltagende plager og lavere stoffskifte.

Det kan være andre måter jeg ikke kjenner som kan brukes.
Jeg bygger dette bare på resultatene av nevnte studie.

Ved å erstatte Levaxin med Armour vil dette forholdet trolig bli enda verre grunnet innhold av både T4 og T3.