Side 1 av 5 12345 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 43
    Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    Askøy
    Meldinger
    21

Standard lavt stoffskifte nylig oppdaget.

hei.

har akkurat fått påvist lavt stoffskifte, men før legen vil starte behandling, vil ha ta en ny prøve om 1 mnd.

symptomene har jeg hatt alle år, men har ikke tenkt på lavtstoffskifte før ene legesekreteren nevnte det.
    har b-12 mangel og tar sprøyter hver 3 mnd for dette.
    er hissig, amper, trøtt hele døgnet.
    tar meg selv i å "dette" ut innimellom,sitter bare å stirrer ut i ingenting.
    er ofte støl, sliten i muskler/ledd (?) uten at det skal være noen grunn til det..
    lavt blodtrykk.
    glemmer lett.. og tålmodigheten min er furdunstet.

da jeg var i 13-14 års alderen var jeg veldig plaget med migrene(?) og slapphet/trøtthet. jeg gikk å la meg til normal til i uken når det var skole dag, men kom meg ikke opp om morningen og ente med at jeg la å sov til klokken var nærmere 1500. altså ca 16 timers søvn... orket ikke noen ting som helst, noen dager var bedre enn andre,men som regel var de helt forferdelig.
    fraværet på skolen var enormt. siste skole året var jeg ikke mere enn max 3 uker tilsammen på skolen.
    kan dette være noe som henger sammen med stoffskiftet?
    ble aldri testet for noen ting. legen regner med at det ble bedre..

altså det jeg lurer på i korte drag er;
    kan jeg ha hatt lavt stoffskifte når jeg var i 13-14års alderen? eller kan dette være noe annet.
    er det mulig at jeg har gått så lenge uten at lengen har merket det? er nå 21år..

Veronica
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    59

Standard

ja det er godt mulig at du har gjort. Hadde vært interessant å se blodprøvene dine..(Tsh, ft4, ft3, anti-tpo). de kan du be om å få utskrift av, så skriver legesekretærene de ut for deg. Jeg gikk selv med ubehandlet hypothyreose sannsynligvis fra 10-12 års alder til jeg var 20 år. Legen tilbakedaterte sykdommen ut i fra blodprøvene mine som var helt ekstreme. Hun hadde aldri sett sånne resultater som jeg hadde før. Jeg hadde alle symptomene helt siden barneskolen, og det var i grunn bare en naturlig del av den jeg var. I dag ser jeg jo at det heller var symptomer på at jeg var veldig syk. Jeg hadde i korte trekk de samme symptomene som de du beskriver. Grunnen til at man kan ha denne sykdommen lenge før man oppdager det er ofte at symptomene er så uspesifikke at man ikke ser på det som sykdomstegn, og av den grunn ikke går til legen. Jeg fikk diagnosen etter at legen sjekket stoffskiftet da jeg hadde halsbetennelse.

Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    Askøy
    Meldinger
    21

Standard

skulle nesten trodd at legen ville tatt noe prøver da jeg var syk på ungdomsskolen, men han gadd tydeligvis ikke det..
    ikke den smarteste legen i skuffen

fikk bare brev hvor det stod " prøvene viser lavt stoffskifte, anbefales og ta nye prøver om en mnd"...
    har tenkt på det at jeg skulle be om svarene på blodprøvene. ikke det at de tallene sider meg noe nå, men kanskje noen av dere her inne kunne gitt meg en pekepinn om hvor jeg ligger hen..

hadde forresten en episode for nærmere to år siden hvor jeg helt plutselig fikk dobbelsyn, var betennelse på enten synsnerven eller muskelen, mener det var nerven, men for å være helt ærlig gikk det sykehusoppholde meg hus forbi. ble nærmest sjokk skada når jeg ble hasteinnlagt.. hehe
    mener legen misstenkte meg for å ha MS eller noe slikt. men etter mangen prøver viste det seg at jeg ikke hadde dette..
    er denne episode og noe som kan kobles til lavt stoffskifte?
    kan godt være jeg er helt på trynet her, men prøver å forstå hvorfor jeg har vært syk liksom... selv om det kanskje høres litt teit ut
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Hildemor Gjest

Standard

Det er mange leger i dag som er mer oppmerksom på dette med sykdommer i stoffskiftet enn det var for en del år tilbake, så det er nok en del av oss som sitter og tenker som deg.

Kunne dette vært oppdaget før? Er det derfor jeg har slitt med det ene og det andre? Felles for oss alle er at dette får vi ikke noe svar på - så i sluttenden må vi bare forholde oss til at jeg har denne sykdommen og finne ut av hvordan vi best mulig skal takle den.

Mitt råd er imidlertid at du setter deg mest mulig inn i dette, uten at det tar overhånd selvsagt. Men nyttig informasjon vil hjelpe deg til og forstå sykdommen og symptomer bedre, samt kunne hjelpe deg til og leve best mulig med den.

Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    Askøy
    Meldinger
    21

Standard

ringte til legen i dag og snakket meg legesækreteren. ba om å få prøvesvarene på prøvene som ble tatt i begynnelsen av Feb.
    svaret jeg fikk da var:

ST4 - 18,1 (mener det var ST4 hun sa.. eller var det FT4... ganske sikker på at det var ST4)
    TSH - 4,81

noen som kan hjelpe meg; for jeg skjønner ikke hva de svarene betyr.. hehe

Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    Askøy
    Meldinger
    21

Standard hjelp til tolkning av prøvesvar.

ringte til legen i dag og snakket meg legesækreteren. ba om å få prøvesvarene på prøvene som ble tatt i begynnelsen av Feb.
    svaret jeg fikk da var:

ST4 - 18,1 (mener det var ST4 hun sa.. eller var det FT4...? :/ )
    TSH - 4,81

ser at de fleste andre her som har fått prøvesvar har Tsh, ft4, ft3, anti-tpo.. er det vanlig å bare teste for de to som jeg har fått svar på i første omgang...?

noen som kan hjelpe meg; for jeg skjønner ikke hva de svarene betyr..

Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    Askøy
    Meldinger
    21

Standard

fant en side på nett. og utifra den skal st4 ligge mellom 7 og 16pmol/L og
    tsh skal for dem over 20 år ligge mellom 0,4 og 3,5 mIE/L. er det rett forstått? er det mye jeg ligger over?

Medlem siden
    Feb 2008
    Meldinger
    15

Standard

Er fersk i tolking av prøver,men det jeg har lært er at du må vite referanseområdet. Jeg hadde en t4 (fritt) på 18 og da var referanseområde 11-23. For TSH var referanseområde hos den laben som tok prøven mellom 0,3 og 5. Så det kommer an på refferanseområdet for den laben som tok prøva.

Det er vanlig at leger bare tester TSH og t4, ja. Du må be spesifikt om andre prøver.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    Askøy
    Meldinger
    21

Standard

takk for svar.
    har ikke så veldig mye peilingen på dette her selv.
    ringte inn til legekontoret og spurte etter prøvesvarene, og fikk det svaret.. viste ikke at jeg måtte spørre etter referanseverdi også
    ikke mulig å tolke uten altså?

Medlem siden
    Feb 2008
    Meldinger
    15

Standard

Du må vite referanseområdet ja.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Side 1 av 5 12345 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn