Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
-
12-02-08, 19:03 #1
Hvis man tar levaxin før blodprøve, hvordan vil det slå ut?
Var ikke klar over at jeg ikke skulle ta levaxin om morran, den dagen jeg tok blodprøve......
Så gjorde det, var hos lege i dag, tsh var gått ned bare 1, til 6,8 etter ca 5 uker på 25 mikrogram .
Han var i tvil siden jeg hadde hatt så liten effekt, om det kunne være noe annet enn lavt stoffskifte, men fikk ny dose 50 mikrogram for de neste 6 ukene, så får vi se kosn tsh da er.
Siden jeg var såpass lavt på tsh(11,7?) på første blodprøve, så mente han at jeg burde hatt bedre effekt på levaxin.
-
12-02-08, 19:27 #2
Prøvesvarne får lavere TSH enn det hadde vært uten. Tror også at fT4 blir litt høyere.
Men hvordan føler du deg ?
Har du behov for høyere dose, og tåler en økning så er det jo DIN helse det dreier seg om.
Det er godt å høre gode råd fra en erfaren kunnskapsrik behandler, og de skal man ikke vrake, men du bestemmer - ingen andre.
Nå har jeg holdt på med dette en stund, og det tok lang tid før jeg forsto dette - og jeg har ikke angret.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
12-02-08, 20:39 #3
Takk for kjapt svar
Opprinnelig skrevet av n`Finn
Så hvis jeg ikke hadde tatt levaxin, så hadde jeg hatt enda høyere tsh!
Han begynte med at vi skulle se det an(bl.a. siden jeg ikke hadde forferdelig høy tsh i utgangspunktet), men snakket han til at vi heller økte dosen, så fikk vi se om 6 uker.
Men føler at jeg er våkna mer, og får bedre utbytte av søvn, tiltross for at jeg jobber mer nå enn før jeg begynte på medisin.
Har "heldigvis" gått hard skole i forhold til unger og leger, bl.a. en unge som legen mente at ho hadde kun infeksjon som var gått i kneet, fantes ikke medisin, måtte gå over av seg selv.
Fikk igjennom henvisning til sykehus, visste seg å være alvorlig grad av barneleddgikt.
Har en filosofi:
"hører på leger, så lenge jeg er enig..."
-
12-02-08, 20:55 #4
Ja, da hadde du hatt enda høyere TSH. Høyest et par timer etter doseinntaket og gradvis lavere etterpå, men selv 10 timer etter er det resultatet noe forhøyet.
Filosofien din er bra - men har kostet skjønner jeg ......
På : http://www.furst.no/bb/index7.html ( du må klikke under thyreoidesfunkjsjonen )
Står dette :
Substitusjonsbehandling (thyroksinbehandling av hypothyreose)
Ved behandling av primære hypothyreoser vil siktemålet være at TSH skal være innenfor referanseområdet. Ved en adekvat substitusjon med thyroksin vil ofte TSH ligge helt i det nedre området, mens FT4 ligger nær hyperthyreote verdier. Dette har med feedback mekanismen å gjøre og det faktum at kjertelen heller ikke lenger produserer tilstrekkelige mengder av T3. Ved adekvat substitusjon vil T3, som er metabolsk mest aktivt, dannes i tilstrekkelige mengder ved konvertering fra T4. En konsekvens blir at T4 er relativt høy og TSH tilsvarende lav.
For å oppnå mest mulig stabile analysesvar på S-Fritt T4 og S-TSH er det viktig at prøvetaking til kontroll av medisineringen tas før man har inntatt dagens thyroksindose. En prøve tatt 2 timer etter inntak av thyroksin vil være falskt forøket (ca 25% etter inntak av 200 g thyroksin). Tilsvarende vil TSH være falskt nedsatt (ca 15%).• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
13-02-08, 13:42 #5
Du hadde en TSH på 11 og ble satt på 25 µg eller noe sånt?
50 µg er også en veldig liten dose vanligvis. Oftest tar pasientene 80-125µg om dagen , men noen få tar 50µg.
Ja, TSH ville vært en smule høyere uten levaxinen om morgenen.
-
13-02-08, 21:15 #6
Takk n`Finn
Nora: har forstått det slik at man tar opptrapping med levaxin?
Hadde 11,7 i slutten av oktober, da jobbet jeg enda 5 dager i uka...
6 uker etterpå var den på 7,9, da hadde jeg bare jobbet 1-2 dager i uka, ellers kost meg hjemme med dattera vår.
Nå har jeg jobbet i 4-5 dager i uka siden ca da jeg begynte på medisin.
Mener at at man får lavere tsh-verdi når man ikke stresser, får nok søvn osv.....
tenkte bare at det var logisk, eller tar jeg feil?
Han mente at jeg hadde lave verdier i forhold til mange andre, at derfor burde jeg hatt effekt av liten dose med levaxin.
-
13-02-08, 21:27 #7
Tenker du på psykologisk virkende effekter ?
De er nok der, men ikke hos oss. Man glemmer jo at disse styrer jo et produksjonsapparat - og at vårt er defekt. Produksjonsapparatet vårt responderer ikke på signaler av noe slag, det er dødt, borte eller uvirksomt - og da er den eneste responsen vi merker noe til en doseregulering.
Vi har erstattet kjertelproduksjonen med en neve tabletter.
Mengden vi tar av disse bestememr i stor grad vår livskvalitet, søvn, fettforbrenning, ork - you name it - det er altomfattende.
Og din venn vet det ikke.........• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
14-02-08, 06:48 #8
Tenkte hvis du ikke stresser, får nok søvn og har en rolig hverdag.
da vil kroppen ha det lettere, selvom verdiene er for høy.
Vil de ikke da gå ned?
Hadde jeg skulle gått hjemme hver dag, uten stress, men likevel med penger på konto, så innbiller jeg meg at kroppen har det bedre i forhold til stoffskiftet enn når du har arbeid og det stresset/arbeidet som fører med.
Tar sikkert feil, men lærer mer og mer...
takk for at du gidder å ta deg tid å svare
-
14-02-08, 08:49 #9
Jo - det ville jo føles bedre, og jeg tror verdiene du nevner påvirkes av de som har et hormonsystem som virker.
Vårt gjør jo ikke det - pillene styrer og har tatt over den oppgaven.
Og vi får leve med det.......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
14-02-08, 22:14 #10
Håper jo at mitt hormonsystem enda fungerer litt, hadde vel hadde høyere verdier hvis skjoldbruskkjertelen var kaputt, og tilsvarende dårlige form...
Svar med sitat
Bokmerker