Viser søkeresultater 21 til 21 av 21
-
13-02-08, 12:26 #21
Heia Sivcath

Æhem, konsentrasjonen er ikke på det beste, men får heller komme tilbake til deg i flere omganger ;-)
Nå har jeg i alle fall slått meg på brødet i flere dager, og det er dermed fastslått: jeg får hverken spesielt diare, forstoppelse eller luft av brød, heller ikke smerter. Har jeg reagert på dette før, så kan det evt ha hatt noe med pålegget å gjøre. (Jeg blir litt matt når vi snakker for mye om kosten, for jeg stever allerede så mye jeg er i stand til, så hvis jeg forsøker enda mer - så orker jeg ikke det lille jeg allerede gjør. Ikke rette tid for meg å forsøke meg på flere endringer - dessverre.)
Nei, legen ville ikke gi meg konkrete forslag på hva jeg kunne gjøre, fordi alle mennesker var så forskjellige. Han spurte meg hva jeg trodde jeg tålte og ikke tålte. Sa at "sunne" ting var jo det jeg reagerte mest på. Det sa han var vanlig, og at jeg måtte prøve meg frem, men at faren var at man utelukket for mange matvarer fordi man reagerte på dem. Så jeg skal ikke slutte å spise løk f.eks., men jeg kan ikke spise slikt hvis jeg skal ut. Sunne ting lenker meg til huset - dessverre, så det får jeg innta noen av de kveldene jeg er hjemme, om jeg orker.
Så det var altså dette med å prøve seg fram, forsøke å være litt fornuftig lå da i luften, samt å kjøpe den boka jeg nevner.
Så var det antistoffprøver for å se om jeg hadde vevstype som kunne utvikle Cøliaki, om jeg da kanskje var i ferd med det. Og så var det evt ny gastroskopi om et halvt års tid.
Og han snakket om at man kunne være fortvilet, sint m.m. over situasjonen, men at det ikke hjalp. Derimot som jeg gjorde nå: forsøkte å finne ut av mine sykdommer selv og gjøre hva jeg kunne med det. (Og jeg tenkte at hvis han trodde dette gjorde meg fortvilet og sint, så skulle han bare vite hva resten av helsetilstanden gjorde med meg.)
Og jeg blir alltid bedre av å bli møtt med forståelse og "normale reaksjoner". Og verre av å møte "idioti". Kan holde ut mye, bare det ikke blir lagt stein til byrden. Altså har det psykiske betydning ;)
Jeg tror ikke jeg har lav B12 - midt på viste vel en prøve en gang. Spiser mye egg + B-vitaminer.
Jo, noe konkret forresten:
Tygge maten godt.
Små og mange måltider.
Ikke svelge luft."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
Svar med sitat
Bokmerker