Viser søkeresultater 1 til 10 av 21
Hybrid View
-
12-02-08, 11:51 #1
Heisann,
Tenkte jeg bare skulle skrive litt om min erfaring med det å få diagnosen IBS.
Jeg hadde mye mageproblemer i 2004 etc. Jeg fikk henvisning til spesialst (internist) i Nederland, og han vurderte både det ene og det andre (jeg hadde kolonoskopi, jeg ble sjekket for laktose intoleranse og andre sukker intoleranser, han tok blodprøver etc).
Det eneste han hadde å bemerke hos meg var at jeg hadde lav B12 (dette var før jeg viste noe som helst om B12) men at dette ikke var farlig.
Han mente dermed at jeg hadde IBS, og det var ingen kur for dette. Men jeg kunne jo prøve Hypnoterapi, og håpe at det kunne ordne opp i psyken min...
Jaja, tenkte jeg... og håpet på å glemme det hele.
Uheldigvis var det ikke så enkelt å glemme, for jeg hadde stort sett problemer over alt med magen. KUnne ikke spise ett måltid uten at jeg måtte være veldig nært ett toalett...
Neste gang jeg dro til legen, var det pga utmattelse og dårlig med søvn etc. Det var da utredning om hypo begynte.
For å gjøre en lang historie kort:
Min mage ble bedre av en rekke kombinasjoner:
1) behandling av hypo
2) behandling av lavt B12
3) å ikke spise gluten og gjær innholdige produkter
Spesielt den siste var tydligvis viktig for meg. For jeg har kun problemer nå når jeg spiser noe jeg ikke burde spise.
Så da blir jo spørsmålet fra min side:
- kan man da kalle dette IBS fremdeles? Når det er en kombinasjon av problemer som forårsaker dette? Eller tok legen feil, eller viste ikke sine armeråd... så han ga meg en "kvasi" diagnose?
Stina, jeg tror nok at du har fått en bedre gjennomgang av dine problemer enn meg, og at du har fått ett bedre opplegg for det hele. Men i mitt tilfelle så ble IBS diagnosen når legen ikke hadde annet å peke på...
Dermed så er min erfaring med IBS at dette var ett ikke-topic for meg.
Hva er det du skal gjøre nå for å bli bedre? Har du fått konkrete forslag? (jeg har ikke lest igjennom hele tråden, jeg sliter litt med energien for å kunne lese det :-) )

Svar med sitat
Bokmerker