Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 21
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Oxylering og oxydering.
    Her må'n ha tunga rett i munnen. Det ene lager oxylater og det andre oxyder.
    Frie radikaler oppstår når fettstoffer oxyderer (harskner altså) og antioxydantene forsinker denne prosesen.

Så du må lenger ut i kemien .....

Motmidlet mot oxalsyre er kalk, det nøytraliserer iallfall.

Ikke alt er hva det ser ut som Stina, lavere hormonnivå forårsaker flere endinger i kroppen og det kan være noen av disse endingene som kan være den direkte årsaken til nevnte problem.
    Indirekte kan man vel si de kan påvirke iallfall.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Jada, skjønte jo selv at det var forskjell mellom oxylering og oksidering(?). Når jeg bare tenkte tankene helt ut... ;)

Jeg drikker mye melk og får i meg kalk også via vitamintilskudd. (Jippi! ... ... ???)

Ja, det med hormonubalanser er veldig innviklede saker - det er sikkert.

Kom forresten på noe som legen sa og den pasienthistorien Nora linker til over. Så vidt jeg husker/forstod så hadde vedkommende bare diare. Legen fortalte om en pasient som hadde hatt diare i 15 eller 25 år, så plutselig fikk vedkommende forstoppelse - altså ved IBS.

Jeg har vel opp igjennom vært mer plaget med forstoppelse enn med diare, uten at jeg helt kan avgjøre betydningen av det her og nå. Indikerer kanskje ikke Cøliaki? Men det har jeg da visst heller ikke, det hadde vel undersøkelser og blodprøve vist? Skal jo ta en prøve for å se om jeg muligens er i ferd med å utvikle Cøliaki. Og selv påstår jeg at jeg har hatt visse symptomer på lavt stoffskifte fra barnsben av - forstoppelse er en av dem.
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Hehe oxalater.
    Skal forklare litt mer.
    Hos friske så har de en bakterie i tarmen som bryter ned oxalater.
    Men hvis man har tat antibiotika, så har man antageligvis ikke dnne O.Formigenes lenger.
    Et legemiddelfirma driver og utvikler et probiotikum med O.formigenes for tiden. Det er noe vanskelig siden den ikke tåler oxygen.
    så man prøver lav-oxalat-diett hvis man har diverse problmer, bl. a. tarm og fibromyalgi og smerter.
    En viktig ting der er at man tar kalk til hvert måltid for å nøytralisere oxalater.
    Sukker omdannes rett til oxalater av sopp i tarmen. Noen andre ting også.
    Oxalater binder kalk i maten og man får lite kalk i tarmen og da åpnes "tight junctions" og man begynner å reagere på mye rart man ikke egentlig var allergisk mot.
    http://lowoxalate.info/papers/mechanisms.html
    og bare tast inn oxalate tight junction i google og opp kommer en masse vitenskapelig.
    De fleste matvarer har bare litt oxalater, men visse har noen hundre ganger mer, de har jeg listet opp.
    Ellers er en liten liste her: http://www.stillpointhealth.com/LowOxalateDiet(Example).html men det står ikke her hvilke som har 400 per 100 g vilke har 4 per 100 g.(mer vanlig)...så stor forskjell er det. mandler har ganske mye og peanøtter også og sjokolade. http://patienteducation.upmc.com/Pdf/LowOxalateDiet.pdf

Tilbake til SCD: hvis man leser på den engelske delen, ser man at den første delen så anbefaler dem å koke en gryte med en høne og noen grønnsaker og spise det i en uke, er ganske lett å lage. Suppe kan gå lett å lage og er lett å fordøye. De har liste over tillatt/ikke tillatt mat der ute. SCD er glutenfri (og visse folk hevder at det er derfor den funker...at de egntlig bare er glutentolerante)

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Takk for ytterligere informasjon, Nora ;)
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Jeg kom til å tenke på noe. Pga reising har jeg de siste to månedene gått på 2x2 uker av IDO-FORM. Det står at de inneholder melkesyrebakterier.

Nora skriver:
    Hos friske så har de en bakterie i tarmen som bryter ned oxalater.
    Men hvis man har tat antibiotika, så har man antageligvis ikke dnne O.Formigenes lenger.
    Jeg har jo tatt antibiotika, men ikke på ca et år, og flere år før den tid - er ikke begeistret for antibiotika uten at det er helt nødvendig pga resistente bakterier...

Men kan da IDO-FORM stimulere til dannelsen av denne bakterien som er nødvendig for å bryte ned oxalater - om man har for lite selv?

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Tja, tror ikke den kan dannes ut av intet. Men vi hører vanligvis ikke noe om slikt i medisinverdenen før de kan sege noe. Snart selger de dennne bakterien og da forteller de hvor viktig den er.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Ja, det er vel fare for det

Nei, ikke dannes ut av intet... Men det som en gang fantes i kroppen, forsvinner vel heller ikke helt? Eller mister vel ikke evnen til å produsere på nytt? (Hvis da ikke produksjonsstedet er blitt ødelagt, så som thyroxin og skjoldbruskkjertel...)

Nå kjøpte jeg jo denne boken om Irritabel tarm som legen anbefalte. Kunne ha lyst til å kommentere noen ting som står i den...

Det er derfor legen vil stille deg spørsmål om symptomer som kan tyde på at du er deprimert - som søvnforstyrrelse, humør og endringer i energinivået.
    Dette handler om at psyken kan virke inn på tarm-funksjonen. F.eks. at depresjon kan gi forstoppelse og angst/urolighet kan gi diare. Vel, det siste har vel de aller fleste forsøkt, men da vet man jo i situasjonen hva det er. Tenk om legen hadde begynt å bable om dette ovenfor, jeg hadde jo eksplodert så totalt - etter så mye gnål om at alt skyldes psyken. Jeg er så glad for at han overhodet ikke nevnte noe slikt med et ord, var ikke antydning i det hele tatt. Hadde han begynt... Ja, da hadde jeg nok trodd på en sammensvergelse av alle legene som har noe med meg å gjøre - utviklet akutt og alvorlig paranoia ;) Og en annen ting - alle de symptomene som er nevnt i setningen over er også symptomer på stoffskiftet.

Når du er deprimert, går ofte avfallsstoffene tregere gjennom tarmsystemet.
    Vel, enda en grunn til å raskt behandle stoffskifterelatert depresjon.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Mange pasienter har reagert på at legene tror at IBS er en slags depresjon i tarmen.....de er på webforums og samler linker osv om det motsatte, at det er en virkelig sykdom....har sett det der.
    De end el snakk om at IBS er en slags saamlebetegnelse for at legen ikke vet hva det kommer av.
    Mange med cøliaki har hatt diagnosen IBS og senere har de funnet ut elelr fått diagnosen at de ikke tåler gluten. og blitt bra.
    Om crohns og kolitt, så har Gottschall (med SCD) også en alternativ forklaring som synes å funke veldig bra.
    Bakterier dannes ikke av intet, det er en slags dyr som må bo i tarmen hvis det er snakk om tarmbakterier. Hvis de har vært drept, blir det ikke noen. Kroppen kan ikke danne noen, ellers ville den vært gud .....

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Av hva du forteller, så får jeg enda større overbevisning om dyktigheten og seriøsiteten til denne legen. Han var enig i sammenheng med andre muskelproblemer og forklarte jo om disse hormonene som ga signaler fra ryggraden og ut til tarmveggen - og hele immunopatien min. Han er altså en av dem som er i stand til å se sammenhenger og ikke bare stykkevis og delt. Og han hadde vært med på disse prosjektene om medisiner mot diare og mot forstoppelse, så han visste nok mye ja. Ikke var han en trøtt type som satt og kikket sløvt inn i skjermen heller. Jeg opplevde han som veldig entusiastisk, så jeg forsøkte bare å suge til meg så mye jeg kunne av hva han forklarte, og det var ikke småtterier. Og dette var sist på dagen. Nei, all respekt for ham altså (om han ikke er humørsyk, som nevrologen, og er pottesur når jeg kommer tilbake neste gang - men det tviler jeg på, han var også veldig hyggelig ved selve undersøkelsen).

Og også cøliaki så han på som en mulighet for at jeg kunne utvikle med denne "antydningen til betennelse" som de hadde funnet i tarmene.

Nei, jeg kunne nok ønske meg flere leger av denne sorten.

Ang boka, så lister den opp de viktigste faktorene for å utvikle IBS:
    - psykiske faktorer
    - unormal aktivitet i tarmmusklene og nervene
    - økt følsomhet i tarmen
    - infeksjoner i fordøyelsessystemet
    - kosthold, matintoleranse og matallergi
    Så altså ikke bare det psykiske, men du ser det havner øverst. Nå tror jeg jo selv på et nøye samspill mellom det psykiske og det fysiske, så det kan være OK det, bare man er i stand til å se alle slags muligheter og ikke låse seg fast i visse oppfattelser.

Så tror jeg at jeg leste at de med IBS ofte også har dårlig lukkemekanisme på magesekken - altså enda en muskel, og jeg hadde jo det, og det fant jo legen først. Dette er vel noe de ikke kan skylde på psykisk da, tenker jeg.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus/Telemark
    Alder
    50
    Meldinger
    539

Standard

Heisann,
    Tenkte jeg bare skulle skrive litt om min erfaring med det å få diagnosen IBS.

Jeg hadde mye mageproblemer i 2004 etc. Jeg fikk henvisning til spesialst (internist) i Nederland, og han vurderte både det ene og det andre (jeg hadde kolonoskopi, jeg ble sjekket for laktose intoleranse og andre sukker intoleranser, han tok blodprøver etc).

Det eneste han hadde å bemerke hos meg var at jeg hadde lav B12 (dette var før jeg viste noe som helst om B12) men at dette ikke var farlig.
    Han mente dermed at jeg hadde IBS, og det var ingen kur for dette. Men jeg kunne jo prøve Hypnoterapi, og håpe at det kunne ordne opp i psyken min...

Jaja, tenkte jeg... og håpet på å glemme det hele.
    Uheldigvis var det ikke så enkelt å glemme, for jeg hadde stort sett problemer over alt med magen. KUnne ikke spise ett måltid uten at jeg måtte være veldig nært ett toalett...

Neste gang jeg dro til legen, var det pga utmattelse og dårlig med søvn etc. Det var da utredning om hypo begynte.

For å gjøre en lang historie kort:
    Min mage ble bedre av en rekke kombinasjoner:
    1) behandling av hypo
    2) behandling av lavt B12
    3) å ikke spise gluten og gjær innholdige produkter

Spesielt den siste var tydligvis viktig for meg. For jeg har kun problemer nå når jeg spiser noe jeg ikke burde spise.

Så da blir jo spørsmålet fra min side:
    - kan man da kalle dette IBS fremdeles? Når det er en kombinasjon av problemer som forårsaker dette? Eller tok legen feil, eller viste ikke sine armeråd... så han ga meg en "kvasi" diagnose?

Stina, jeg tror nok at du har fått en bedre gjennomgang av dine problemer enn meg, og at du har fått ett bedre opplegg for det hele. Men i mitt tilfelle så ble IBS diagnosen når legen ikke hadde annet å peke på...

Dermed så er min erfaring med IBS at dette var ett ikke-topic for meg.

Hva er det du skal gjøre nå for å bli bedre? Har du fått konkrete forslag? (jeg har ikke lest igjennom hele tråden, jeg sliter litt med energien for å kunne lese det :-) )

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn