Ja, det er vel fare for det

Nei, ikke dannes ut av intet... Men det som en gang fantes i kroppen, forsvinner vel heller ikke helt? Eller mister vel ikke evnen til å produsere på nytt? (Hvis da ikke produksjonsstedet er blitt ødelagt, så som thyroxin og skjoldbruskkjertel...)

Nå kjøpte jeg jo denne boken om Irritabel tarm som legen anbefalte. Kunne ha lyst til å kommentere noen ting som står i den...

Det er derfor legen vil stille deg spørsmål om symptomer som kan tyde på at du er deprimert - som søvnforstyrrelse, humør og endringer i energinivået.
Dette handler om at psyken kan virke inn på tarm-funksjonen. F.eks. at depresjon kan gi forstoppelse og angst/urolighet kan gi diare. Vel, det siste har vel de aller fleste forsøkt, men da vet man jo i situasjonen hva det er. Tenk om legen hadde begynt å bable om dette ovenfor, jeg hadde jo eksplodert så totalt - etter så mye gnål om at alt skyldes psyken. Jeg er så glad for at han overhodet ikke nevnte noe slikt med et ord, var ikke antydning i det hele tatt. Hadde han begynt... Ja, da hadde jeg nok trodd på en sammensvergelse av alle legene som har noe med meg å gjøre - utviklet akutt og alvorlig paranoia ;) Og en annen ting - alle de symptomene som er nevnt i setningen over er også symptomer på stoffskiftet.

Når du er deprimert, går ofte avfallsstoffene tregere gjennom tarmsystemet.
Vel, enda en grunn til å raskt behandle stoffskifterelatert depresjon.