Viser søkeresultater 1 til 10 av 21
Threaded View
-
09-02-08, 22:11 #15
http://www.nettpsykiateren.no/article.php?sid=14BIPOLAR 1 er den tilstand som før var en typisk manisk depressiv lidelse. ... For å få diagnosen bipolar 1 kreves at en har gjennomgått en såkalt manisk periode av minst en ukes varighet. ... Dersom tilstanden er typisk bipolar 1 er fortsatt Lithium hovedmedikamentet.
BIPOLAR 2: Denne tilstand minner om type 1 men det som skiller lidelsene fra hverandre er graden av oppstemthet. ... Ved bipolar type 2 er de oppstemte fasene enten av kortere varighet ( få dagers varighet) eller er graden av oppstemthet mindre uttalt. ... Ved andre tilstander i det bipolare spekrum er oftest "epilepsimedisinene" mest effektive.
En annen tilstand i det bipolare spektrum er såkalte blandede former ( Mixed mania) eller nedstemte manier ( Dysforisk mani)Ved disse tilstandene har ikke pasientene opplevelsen av oppstemthet og tilfredshet slik en ofte ser ved mani. I stedet kan de være plaget av økende grad av irritabilitet, lavere frustrasjonstoleranse og sinnesutbrudd. En stor grad av indre uro og ubehagsfølelse er vanlig. Pasientene beskriver seg som både oppstemte og nedstemte samtidig. Ved disse tilstandene har stemningsstabiliserende medikamenter av " anti-epileptika-typen" en sentral plass.
Det er Tegretol (epilepsi-medisin) jeg har forsøkt mot Restless Legs. Av denne fikk jeg mitt første anfall av elveblæst, hvor elveblæst medisiner ikke virket, heller ikke med tilskudd av kortison, så dette kan jeg aldri ta noe mer. Klødde som en gal i 4 uker, og temmelig mye i flere uker etter det igjen.
Har jeg "mixed mania"? Eller blanding av de ulike? Eller "bare" stoffskifteubalanse?"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Svar med sitat
Bokmerker