Ja, den har jeg lest mange ganger ;)

Depresjon
Hypotyreose og depresjon har flere fellessymptomer: nedsatt appetitt og libido, dysfori, vektøkning, forstoppelse, økt søvnbehov, tap av interesse/glede/nytelse, tretthet og kognitiv dysfunksjon (10). Mange studier har vist sammenheng mellom hypotyreose og stemningslidelser (11). Hos pasienter med raskt svingende bipolar sykdom, hvorav 85 % er kvinner, er det funnet klinisk hypotyreose hos 23 % og latent hypotyreose hos ytterligere 27 % (12).
Og hvorfor har mine leger så vanskelig å forstå at jeg da mistenker noe med binyrene? Spesielt med tanke på de to hestekurene på Prednisolon jeg har vært gjennom? Og mange veldig stressende år med sykdom, utdannelse, små barn osv?:
En hypotese er at hypotyreose forårsaker eller disponerer for psykisk sykdom, spesielt depresjon (13). Det er også lansert en hypotese om at depresjon forårsaker eller disponerer for autoimmun hypotyreose, med virkningsmekanisme via stress, frigjøring av kortisol og hemming av T-cellefunksjon (16). En hypotese for forståelse av depresjon er at hypotyreose i sentralnervesystemet foreligger samtidig med en systemisk eutyreot tilstand (10).
Og jeg er i alle fall blant de 25%:
Det er vist at ca. 25 % av klinisk deprimerte pasienter ikke har nytte av trisykliske antidepressiver.
Har forsøkt ca 10 ulike, alle med veldig negativ effekt; angst, kribling i musklene, allergiske reaksjoner...

Adjuvant substitusjon med trijodtyronin og tyroksin er forsøkt. Trijodtyronin gir best resultat: I en oversiktsartikkel oppgis bedring hos 25 - 90 % av pasientene når trijodtyronin ble gitt samtidig med et trisyklisk antidepressivum (17), men studiene er relativt små og ikke placebokontrollerte.
Vel, Liothyronin gjorde ikke noe for meg psykisk, kan ikke forsøke det sammen med anti-depressiva pga ovennenvte bivirkninger.

Ved raskt svingende bipolar sykdom er tyroksin effektivt (10). Det er ikke gjennomført kontrollerte studier av trijodtyronin brukt adjuvant ved manglende selektiv serotoninreopptakshemmerrespons, men pasienthistorier med positive resultater er publisert ... .
Og Levaxin har vel heller ikke gjort noe særlig for meg, selv om legen påstår jeg ikke hadde sitter her uten... (Mente vel jeg ville vært død, da jeg sa at thyroxinet ikke kunne virke på meg...)

Så jeg vet jammen meg ikke, er nok et veldig vanskelig tilfelle. Men er jeg bipolar, så er jeg nok ikke hardest rammet, kanskje hypomani? Vet ikke nok enda til å uttale meg bestemt. Og behandling er jo vanskelig, synes jeg. Håper på Armour og Omega3. Håpet - må vi i alle fall leve i ;)