Heia Nora

Ja, det var vel for godt til å være sant - med disse anti-stoff-typene, at det skulle være så enkelt, mener jeg. Men nå får jeg ta disse to som han sa, evt den gastroskopien om et halvt års tid, og så se hva som skjer... Må jeg argumentere for noe av det annet du nevner, så må jeg finne det på sykehussider eller universitetssider ettersom han selv nevnte at skulle jeg lese på internett, så... Eller om det skulle stå noe i den boken om IBS, men det er vel tvilsomt...

Når det gjelder karbohydrater....

Vel, det er jo det magen min reagerer minst på, så jeg vet ikke hvordan jeg skulle kunne leve uten dette og på andre ting. Kjøtt orker jeg ikke fordøye, og frukt og grøntsaker er bombe for magen. Jeg kan ikke bli innendørs hele døgnet, hele livet... Jeg har spist mye nøtter de siste par årene fordi jeg spiser lite middag, og det skal være sunt. Jeg har da ikke blitt verre i magen.... ?? Tror jeg. Reagerer ikke spesielt på nøtter i alle fall, har f.eks. spist mye mandler de siste dagene - ikke noe spesielt ved det nei.... Legen nevnte at mange reagerte på peanøtter ja... Jeg satt og forsøkte å huske, kunne ikke huske at jeg gjorde det spesielt. Men jeg tror jeg fikk halsbrann av peanøtter før jeg fikk medisiner pga den dårlige lukkemuskelen på magesekken, men da fikk jeg jo halsbrann av det meste.

Og så noe mer ang karbohydrater. Nå har jeg lest flere ganger i ukeblader at å leve uten karbohydrater kan være farlig - siste gang mens jeg ventet på å komme inn til denne legen. De som levde på lavkarbo over lengre tid, dødde tidligere enn andre. Jeg kan ikke huske ukebladet, men det har vært Hjemmet eller Norsk Ukeblad eller noe slikt - husker ikke tidligere blader, men har som sagt lest det flere ganger nå.

Og så kommer jeg på noe ang fett som legen sa (for lavkarbo inkluderer vel en del fett?) - at fet mat (og alkohol også forresten) svekket lukkemuskelen på magesekken. Jeg kan huske allerede fra bitteliten at jeg skydde brun saus som pesten, ble helt knekt av halsbrann etterpå. Men nå spiser jeg da en god del smør da - på havregrøten med rosiner på - nesten hver "morgen". Vil bare nevne det...

Skal nok mye til å overbevise meg om at lavkarbo er best for meg ;) Husker tydelig at jeg har hørt Lindberg si ved flere anledninger at han er misforstått - har aldri sagt at vi skal slutte å spise brød, men vi spiser for mye brød og for lite andre ting...

Og ang nøtter - husker det slik at legen anbefalte alle de andre typene nøtter - også peanøtter med skall på, de var mildere for magen sa han. Det var de saltede som ikke var så gode å fordøye...

Takker for din tilbakemedling Jeg er nok en hard nøtt å knekke ;)