Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
-
04-02-08, 12:26 #1
Nye prøvesvar uten levaxin
Rett før jul tok jeg nye prøver, etter å h trappet ned og vært uten levaxin i to uker.
Disse var TSH 1,10
T4 12
T3 4,3
Før oppstart på prøvebehandling var prøvene mine:
Fri T4 16 (8-20)
TSH 1,48 (0,2-4,5)
Fritt T 3 5,7 (4-6)
B 12 527 (150-650)
Revmatoid Faktor 31
Kortisol 436
29.10 var prøvene;
fT4 20 (8-20)
fT3 5,7 (4,0-6,
TSH 0,03 (0,2-4,5)
anti-TPO negativ
prolaqctin 464 (102-496)
Tyder dette på at jeg faktisk har lavt stoffskifte, eller er det vanlig etter en prøvebehandling at kjertelen setter ned produskjonene før den kommer i gang igjen?
Jeg sliter fortsatt med hjertebank, noe jeg har gjort siden september.
Dere begynner sikkert å bli litt lei av meg nå, men synes dette er skikkelig vanskelig å skjønne noe av...
-
04-02-08, 14:28 #2
Hei Mohaienne
Tror nok du må regne med at det kan ta noen måneder før du vet helt sikkert om du trenger behandling. Husk at kjertelen din har fått "hvile" litt i den perioden du sto på levaxin. Hva ligger hvilepulsen din på? Det er jo mange ting utenom stoffskiftet som kan virke inn på pulsen. Ved jernmangelanemi vil du jo også ha hurtig puls, f.eks., pga at hjertet må slå raskere for å få nok oksygen ut i vevet.
OG: Vi er ikke lei deg!
En annen ting: Skal du utredes for revmatisme? Ved mange revmatiske sykdommer følger det uttalt tretthetSjøgrens syndrom, Har hatt hypothyreose i endel år, og startet m Levaxin ca 2001
-
04-02-08, 14:45 #3
TSH er noe lav i forhold til den lave ft4 og ft3. Var den slik før?
Det kan ta en stund før alt kommer igang igjen, man regner vanligvis med at TSH tar opptil 6 uker å stabilisere seg (fordi kjertelen lager ft4 og ft3 etter TSH-nivået og alle tall kan hoppe opp og ned noen ganger).
Hvis man har hatt veldig lav TSH i halvannet år ssjeg å huske går kjertelen i dvale og det tar op til 8 mnd for den å våkne igjen.
Hvis du var bare ca. to uker uten levaxin er det for kort tid å si noe.
Hyperfølelsen kan henge igjen i noen måneder, har lest meldinger om dette problemet på thyroid.about.com forumet. Dette til tross for at en er hypo.
Du kan jo ha en til sykdom.
Med dine tall ville jeg vært trøtt også og hatt vondt overalt. Jeg husker at jeg ikke kunne strikke noe heller, for vondt.
-
04-02-08, 20:54 #4
Bittebitt: Jeg har ingen undersøkelser for revmatisme på gang. Må jo sitte på legen for den minste ting jeg skal og nå om dagen føler jeg at han ser på meg som en stor hypokonder....
Nora: Mener du også at etter å ha gått på Levaxin i 1/2 år at det tar 8 måneder for kjertelen å komme i gang igjen?
Jeg hadde helt fine prøver når jeg startet medisinering. Ble satt i gang på bakgrunn av symptomer.
Men har også en nakkesleng skade som kan forvirre en del.
Det som gjør at jeg heller mot stoffskifte er den totale mangelen på energi, stort søvnbehov og det at jeg gradvis har blitt dårligere og dårligere.
-
04-02-08, 21:31 #5
Opp til 8 mnd i det ekstreme tilfellet hvor man har hatt knuter i thyreoidea som har sendt ut hormon av seg selv slik at TSH er blitt 0 slik at resten av kjertelen har gått idvale og blitt liten og atrofisk.
Altså ikke for alle med en lav TSH nødvendigvis.
Men det kan hende at noen med lav TSH får slik effekt også, vi er så forskjellige.
Det er en av grunnene de ikke vil ha så lav TSH på oss. At det skal være litt liv igjen i kjertelen.
Men, TSH er ikke noe likt stoff hos oss, de fleste har isoformer som lages sammen med virksomt TSH som måles sammen med virksomt TSH. Så det er noen somhar lav-lav TSH men som er normale og friske. De finner alltid noen slike hvis de får tak i friske forsøkspersoner. De har kanskje renere TSH (mer aktivt TSH) som registreres som lav TSH. Står en del om det på nettet også. Så alle passer ikke inn i samme skjema(før gjorde man TRH-test på dem for å se om de hadde supprimert hypofyse eller ikke. Noen gjør det fremdeles. Og noen leger diagnostiserer lavt stoffskifte ved hjelp av TRH-test hos psersoner med normal TSH)
nora
-
04-02-08, 21:40 #6
Hva er en TRH test???
-
04-02-08, 21:48 #7
hei mohaienne
jeg tenker på indianere når jeg ser navnet ditt
Et levaxintilskudd vil gjøre at kjertelproduksjonen går ned. Men dette gjør også at kjertelen blir litt mindre, og dette må byges opp igjen når du slutter med tillegget.
For å greie det må kjertelen motta en høy TSH, og det blir den ikke før stoffskiftet er for lavt.
Det vil du nok lide under til kjertelen er bygget opp igjen. Og det går lang tid - særlig hvis TSH ikke blir særlig høy.
Og det bør du være obs på - i en slik setting som din, er TSH et riktig parameter å være obs på og sammenlikne med utviklingen på produksjonssektoren (fT4).
Nå skal man ikke foregripe begivenhetenes gang, men om ikke TSH kommer opp, kan en se på mer sjeldne status som sekundær/tertiær hypothyreose. Da er kjertelen orden, men styres feil.
Nå trenger du tolmodighet. Du får ikke vite noe særlig før om flere uker......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
05-02-08, 20:27 #8
Jeg er en liten skap indianer, ugh, ugh...
Hva mener du med om TSH er riktig parameter?
Om jeg ikke kommer opp i stoffskiftete igjen er det da sikkert at jeg har sekundær hypo?
Og sist, men ikke minst, tror dere kjertelen kan bli ødelagt etter en prøveperiode på 8 måneder?
Ble plutselig veldig redd her for at jeg har gjort noe dumt (blitt avhengig av levaxin, uten egentlig å trenge det...)
-
05-02-08, 20:40 #9
Mener bare at TSH sin verdi kan gi viktige opplysninger om hvor kraftig kjertelen stimuleres. Det må jo en viss stimulering til.
Jeg har sett fremsatt påstander om at tilføring av Levaxin til en frisk kjertel gjorde at den sa takk for seg. Man vet jo likevel ikke om det er den direkte årsak og antok vel at den måtte ha en svakhet.
Fenomenet ble forklart med at hypotalamus "likte" Levaxin bedre enn eget hormon og skrudde derfor ned TSH og kjertelen fikk da ikke stimili til å produsere noe.
En forklaring jeg kjøper på den betingelsen at hypotalamus har høyere affinitet (som det sto) for Levaxin enn for eget hormon.
Så mener jeg oppriktig at det er for tidlig å bekymre seg mohaienne.
Ta i bruk fatalistiske ideer ?
Det som skjer det skjer jo gjerne enten man deltar eller ikke ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
05-02-08, 20:50 #10
Det er bare slik hos en del pasienter, at deres TSH ikke viser riktig. Det er fullt av dem på Internett. de er rimelig frustrerte over møtet med leger hvis legen bare ser på TSH.
Noen grunner:
Ca en tredel av oss har antistoffer mot hypofysen.
ca en fjerdedel av alle friske har adenomer i hypofysen. de finner dem ved tilfeldig autopsi av trafikkofre.
Mange har en blokkerende TRAS som er for lav til at den registreres på prøver. Brokken skrev det.
Hvis man har kadmium eller diverse andre tungmetaller i kroppen så stemmer ikke TSH lenger, les artikkelen med Woliner jeg postet her om dagen.
http://www.thyroid-info.com/articles/woliner.htm
nora
Svar med sitat
Bokmerker