Ikke nødvendigvis i kjølvannet, men det er en viss økt risiko. Se mitt referat av foredraget med Lars Omdal her et sted, husker ikke hvor jeg la det. Artig å høre at han tenkte i samme gate som meg.
Skal skrive ned resten en dag jeg har anfall...
Se også mitt referat av foredrag med en ernæringsfysiolog, hun kommer også inn på autoimmune sykdommer generelt når det er snakk om ernæring.
Ting som trigger autoimmunitet er bl. a. stress, jod, gluten, aspartam, mye karbohydrater (boka om zonedietten forklarer her mer) , høy TSH, MSG, røyk, allergener og mer.
Det er visse HLA-gener som disponerer noe for autoimmune tilstander. Derav det med familier.
Noen norske og utenlandske forskere forsker også på clusers, altså fra den teorien at det er virus-eller mycoplasma (en form for bakterier somer mellomvirus og bakterier) og at det går igjen i familier. Og jeg har funnet en notis etsted at forskere har funnet at de med Mb Crohns har et gen de har funnet som gjør at di ikke makter å kvitte seg med bakteriene inne i cellene.
Og så er det nettsamfunn for dem som går på langvarige antibiotikakurer for å bli bra for diverse tilstander og sykdommer som vi ikke umiddelbart forbinder med bakterier eller autoimmunitet. Sarcoidose, Mb.Crohns, fibromyalgi, Me og mer.
Jeg lister opp disse litt mer alternative ting fordi du kommer inn på autoimmunitet og familier.
Det svaret som er lettest å forklare er at man finner ofte at lavt og høyt stoffskifte år igjen i familier og at autoimmunitet går igjen i familer pga noen gener.
Resten får tiden vise.

nora