Hei Lycke,

Jeg har heller ingen diagnose, men verdiene mine er nokså lave, min Ft3 var på siste måling bare 12% inne i ref.området. Men min TSH er "bare" 2, så da er prøvene normale, sier man ...

Stoffskifteproblemer er absolutt arvelig, alle kvinner på mors-sida i slekta mi har/har hatt en el. annen variant. Jeg tror ikke trening kan øke stoffskiftet; jeg var flink til å mosjonere før, men i takt med stadig dårligere form, har jeg blitt mindre fysisk aktiv. Det er altså ikke slik at jeg har blitt slappere fordi jeg ikke har trent, jeg har ikke orket å trene fordi jeg har blitt slappere (men hvem vil tro på det..)

Jeg skal holde stoffskiftet under oppsikt, ta prøver 3 - 4 ggr /år, har jeg blitt anbefalt. Skal også utredes for Sjøgrens syndrom. Jeg har vel alle symptomer på lavt stoffskifte, bortsett fra flisete negler og overvekt. Nesten aldri en god dag. Veldig frustrerende.

Du bør holde øye med hvordan dine verdier utvikler seg. Ta vare på prøveresultat, og skaff deg så mye informasjon som mulig. Forsk i din familiebakgrunn; finn ut evnt hvilke autoimmune sykdommer andre i familien har hatt, og hvordan det har artet seg for dem.