Viser søkeresultater 1 til 2 av 2
Threaded View
-
02-02-08, 12:08 #2
Re: Har graves- lyst å bli gravid!
Heisann!jeg fikk graves 6 mnd etter mitt første barn ble født. Har nå gått på neo mercazol i ett år, men har fremdeles TRAS. Verdien ved sist måling var 4,8. Har skjønt at flere blir gravide med graves, men gjelder også det kvinner med aktiv TRAS?
Legen min sier at han ikke kan anbefale en graviditet nå, men samtidig at det sannsynligvis ikke vil noen komplikasjoner om det skulle skje. Jeg blir så forvirret av informasjonen som er tilgjengelig rundt denne sykdommer. Det er så motstridende.
Dilemmaet mitt er om jeg skal vente eller bare hoppe i det. Har så fryktelig lyst på et barn til. Vet med fornuften at dette er et luksusproblem i og med at jeg har et barn på 1 1/2, men det er vanskelig følelsemessig.
Noen som har noen gode råd?
Dette er usikker vitenskap! Somregel vil et svangerskap gå veldig bra, men ikke alltid.
De fleste leger anbefaler at en "ferdigbehandles" før en blir gravid, altså tar radio-jod behandling. De fleste ender da opp med lavt stoffskifte - og må ta tabletter for det istedet. Etter behandlingen vil stoffskiftet være ustabilt en stund, det vil også ta litt tid før TRAS er borte. I denne perioden frarådes det å bli gravid. I tillegg kan det med små barn i huset by på utfordringer at du ikke skal håndtere små barn en periode rett etter behandlingen. Når stoffskiftet ditt er stabilt over tid -med eller uten tabeletter er det ingen fare å bli gravid. Du må likevel ta prøver ofte for å passe på at medisindosen din er riktig og at verdiene holder seg der de skal. Ã… ta medisiner for lavt stoffskifte er bare å tilføre kroppen det den ikke produserer selv - og ikke farlig for babyen.
Begrunnelsen for å anbefale dette er at NeoMercazole (og propyltiurasil) passerer morkaka og kan påvirke stoffskiftet til barnet. Selv om stoffskiftet ditt er normalt - kan du også fortsatt ha TRAS verdier, disse kan også påvirke stoffskiftet til barnet.
Begge disse faktorene kan føre til at barnet ditt får lav fødselsvekt, blir født enten med for høyt eller for lavt stoffskifte. Ubehandlet gir dette hjerneskade. (stoffskiftet sjekkes automatisk på alle nyfødte i norge)
I tillegg bør du tenke over at Hyperthyreose er en sykdom som tapper veldig på kreftene - og med en graviditet og en forestående fødsel kan dette bli en hard påkjenning på kroppen. Du har også en liten en til du må tenke på under veis.
Når du først har denne sykdommen i kroppen - er det ingen facit svar på om barnet blir født med normalt, høyt eller lavt stoffskifte. To svangerskap etter hverandre trenger ikke være like.
Under et svangerskap hvor du MÃ… ta NeoMercazole trenger du nøye oppfølging av endokrinolog. Det antas at en lav vedlikeholdsdose i de fleste tilfeller går bra - høye doser frarådes. Noen leger anbefaler å bytte til propyltiuracil, men ikke alle. Det varierer også etter hvor langt du er kommet i svangerskapet hva som regnes som en akseptabel medisin dose. Pga at svangerskapet svekker immunforsvaret, vil mange bli bedre og trenge mindre medisin etterhvert.
Radiojod behandling er farlig for barnet og gjøres ikke under graviditet, i sjeldne tilfeller hender det at de må opperere vekk kjertelen.
Noen exakte svar finnes det ikke på dette. Forskjellige leger har også ulik oppfattning. Anbefaler deg at du diskuterer dette med fastlegen din og ber om en henvisning til endokrinolog.
Lykke til :-)

Svar med sitat
Bokmerker