Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
    Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    England
    Meldinger
    226

Standard Hvordan tolke dette?

Hei, min søster har nylig fått sjekket stoffskiftet, på grunnlag av symptomer, og selvfølgelig pga familiehistorie. Hun fikk til svar fra legen at prøvene var fine, tsh var i øvre grense av ref.området, men ft4 var normal, derfor kan det tas nye prøver om ett år.

Men jeg lurer nå jeg da... Jeg hadde ikke klart meg meg en så lav ft4, det er sikkert. Men hvor skal den være hos en "frisk" person?

Prøvene viser:

B-hb 14,0 (11,7 - 15,3)
    S-ferretin 52 (15 - 200)
    S-TSH 3,9 (0,20 - 4,0)
    S-Fritt T4 13,2 (9,0 - 22,0)
    S-Anti-TPO <35 ( <35)
    Har måttet finne ut det meste om sykdommen min sjøl.
    Forsøker å finne formen etter kreftbehandling, og det går da framover om enn litt kronglete av og til.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Helt enig med deg, og TSH er ganske høy, og mange steder i Norge har de gått over til en øvre grense på 3,5-3,6. Slik er det på hormonlabben på Aker blant annet. Hvor er hun hen?
    Jeg mener at hun fikk beskjed om ny kontroll om ettt år fordi anti-TPO er under referanseområdet, ellers ville hun ha fått beskjed om å sjekker hvert halvår. det fikk jeg når TSH var 2,5 og jeg hadde positive antistoffer, allerde i 2000. Men prøven ble sendt Hormonlabben på Aker med kommentarer derfra.

En annen ting er at legen skal skrive problemstilling på labrekvisisjoen og så får en uttalelse fra en lege tilbake med svaret.
    Legen kunne srevet at pasienten er veldig symptomatisk og da kunne svaret kanskje vært gjenta prøver om to mnd.
    De ville forresten antageligvis ha gjentatte prøver av søsteren din hvis TSH hadde vært 4,0, bare for å være sikker at det ikke var en tilfeldig høy TSH som jo kan opptre like etter en forkjølelse eller lign. det er jo mye virus og sånt ute og går nå....

Når på døgnet ble prøven tatt?
    TSH er halvparten om ettermiddagen i forhold til morgenen, og hvis man holder seg våken hele natta før så kan man få til enda høyrere TSH....hehe.
    Det at ft4 ikke er under refreanseområdet, betyr ingenting, derimot viser den høye TSH at kroppen ikke er fornøyd med den lave ft4.
    de metodene som brukes som rutine gir ofte feil ft4 spesielt hvis den er i lavere sjikt og forskerne og en del andre bruker en anne analysemetode som heter direct dialysis. har hørt om at den viste lavere ft4 i slike tilfeller.
    Det er alltid klinikken (altså hvordan pasienten har det og symptomer) som har rett, og det står også på nettsiden til et sykehus, var det Ã…lesund elller hvor det var.

Jeg ville anbefalt å gå og mase om nye prøver om seks uker og si at man føler seg fortsatt dårlig. Ofte tar ikke legene en alvorlig før man kommer igjen med samme klager.
    Og hun skal ikke begynne med selen og sånt ennå fordi det kan hindre at TSH går opp og da får man ingen diagnose. Soya senker forresten stoffkiftet og ft4 og ft3 men jeg aner ikke om det vil "hjelpe" henne å få en diagnose. Jeg ble ihvertfall verre av soya dengang i 2000 og det tippet over fra at jeg greide meg til at jeg bodde påsofaen.

nora

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    England
    Meldinger
    226

Standard

Takk for svar.
    Legen hadde visst ikke brydd seg mye om symptomene, og det var hennes forslag å sjekke stoffskiftet, noe han hadde ikke trodde var nødvendig...

Hun skal prøve å snakke med ham igjen, og be om prøvebehandling ihvertfall.

Prøvene var tatt om morgenen, på Furst. Hvis hun får ny rekvisisjon på prøver, kan hun ta dem på Aker da? Hun bor i Oslo.

Kjenner noen til at det finnes leger som gir behandling når tsh er i grenseland? På Balder fx?
    Har måttet finne ut det meste om sykdommen min sjøl.
    Forsøker å finne formen etter kreftbehandling, og det går da framover om enn litt kronglete av og til.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

I Oslo-området er det mange leger som vil gi behandling med en TSH på 3,9, fordi det er godt over referanseområdet på Hormonlabbben på Aker. Hvis legen hadde sendt prøven til Hormonlabben og skrevet at pasienten klager over diverse symptomer, da hadde de svart på kommentaren at pasienten kan begynne på levaxin.
    Men skal forresten skrive problemstillingen på labrekvisisjonen og det jobber jo leger der hvis jobb det er å tolke prøver i forhold til klinikken.

Hvis pasienten ikke hadde noen symptomer, ville de sagt at prøvene skulle gjentas alle 6 mnd eller noe sånt.
    Deter noen mennesker, spelsielt menn, som ikke før noen symptomer enda TSH er høy......sjeldent kvinner.

Problemet her er vel at legen har brukt Fürst som har grense på 4 samt ikke trodde på symptomene.
    kanksje man kan be legen ta nye prøver om noen få uker og sende til Aker med problemstillingen masse symptomer på lavt stoffskifte?

nora

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn