Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 17 av 17
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Din ft4 ser lav ut men din TSH er okay, jeg kan ike si noe uten å vite referansområdene men du sier legen ikke ville gi deg dem.
    Har du noen anelse hvor prøvene er anelysert? Ute på landet skjer det ofte ved det lokale sykehuset og de pleier å legge det ut på nettet.

Mange pasienter har fått et nytt liv etter at de begynte med litt liothyronin i tillegg til levaxin.

Du har ikke noen målinger på ft3, det aktive hormonet, og liothyronin er ren t3.

Din ferritin er som sagt velig lav, og man kan ha hypothyreose-symtomer bare av slik lavt ferritin.
    mange med hashimotos (som de aller fleste av ossher har) har i tillegg en autoimmun gastritt og det er da vanlig med lavt ferritin, lav B-12 og slikt. de tester ikke for det her i landet.

Jerntabletter eller floradix må du kjøpe selv, men hvis ferritin er under 12 lenge tror jeg at det er mulig å mase seg til intravanøst jern. Må gjøres på et sykehus men er ganske behagelig sammelignet med de gamle jernsprøytene som man fikk hver uke i en periode og så var det opphold og så på'n igjen.

Har du kanskje lav vitamin D også? Isåfall har du et absorpsjonsproblem.

nora

Medlem siden
    Sep 2007
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    8

Standard

Hei og takk for svar. Skal ut å kjøpe jern!!
    Har prøvd armor for ett par år siden, men klarte ikke å finne dose. Mine verider gikk rett i bånn og gikk derfor over til levaxin igjen. Får prøve med jern nå i første omgang!!

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Jeg tror det er en vanlig feil at man ikke doserer høyt nok på Armour.
    Tror også det er lurt å beholde 25-50µg Levaxin og bruke en blanding.

Så er det ofte slik at verdiene går i bånn, men det er ikke så viktig som hvordan du føler deg. Det er deg som er viktig her - ikke prøvene.
    Jeg tar ikke blodprøver mer og synes det er mye lettere å lære seg å finne en rett dose uten en masse annen påvirkning.

Noen regler må en overholde : Vær tolmodig, juster med små skritt og ikke oftere enn nødvendig - helst med en varighet på minst 2mnd
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Hva gikk i bånn, TSH eller ft4? Det er noe vanlig med lav TSH hvis man tar noe med t3, slik som Armour Thyroid eller liothyronin. man må heller se på ft4 go ft3 da.
    Jeg vet om noen som gar det topp med en TSH rundt 1 eller endog 1,5 på armour , på forumet i amerika, men det er også vanlig med en lavere TSH, og mange bruker en kombo. Omdal på Balderklinikken gjør det også, og jeg har sett tilbakemeldinger om at han prøver å holde pasienter på en ikke for lav TSH.
    Men på forumene er de ikke så redde for lav TSH bare ft4 og ft3 er normale og man ikke har noen hypersymptomer.

Tilbake til deg:
    Siden du har hyposymptomer og mister hår, og ft4 er lav, lurer jeg på om du er noe underdosert. Men din ft3 ville gitt mer opplysninger. Hvis den er midtpå eller sånn kan du ha nær riktig dose, kanskje.
    Ser ut som om legen din ser mest på TSH.
    Hvis du ber om liothyronin, vil TSH gå enda mer ned samt at ft4 går ned også, forresten. Men mange av oss må ha det slik, med både en økning av levaxindosen samt 5-10 µg liothyronin. Det har gitt mange et nytt liv.

nora

Medlem siden
    Sep 2007
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    8

Standard Prøvesvar

Jeg leser stadig innom disse sidene og er imponert over den kunnskapen enkelte av dere har.
    Jeg har hatt lavt stoffskifte i 6 år og har gått på samme dose hele tiden. Blodprøvene tas ikke så ofte, og jeg får uansett svar at de er helt fine. For ett år siden sa kontorsøstren til meg at ferritin var veldig lav og da så jeg at de var under normalverdi. Nå spiser jeg jern og den har gått opp noe. Jeg kjenner meg heldigvis ikke igjen i alle plagene enkelte tydligvis har - mitt store mareritt er at håret faller av hele tiden - det drysser av meg. Nå er manken veldig tynn blitt og jeg er desperat etter å gjøre noe som får håret til å slutte å ramle av. Nå bruker jeg Rogain 5% på hårbunn, håper i tillegg at jern skal bedre tilstanden. Trodde at bare man ble rett dosert så ville de fleste problem som var relatert til stoffskifte gå over, men da har kanskje hårtapet en annen årsak. Jeg har i tillegg MYE vond i hodet (sprer seg fra nakken) men det er vel også noe annet. Synet blir også helt "grumsete" når jeg leser - det tar flere timer før jeg ser normalt igjen.
    Blodprøvene sist viste: FT4 14 (9-19)
    TSH 0,55 (0,35-5.0)
    B12 292 (120-650)
    Ferritin 18 (10-110)
    - men dette er vel helt greie prøvesvar??

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Det kan iallfall hevdes at de er helt greie.
    Og det er jo de svært vide grenseverdiser som er satt for prøvene som gjør at mange er syke lenge før de når ned eller opp til disse grenseverdiene.

I vurderingen tas heller ikke hensyn til pasientens helsesituasjon ellers, og det skal de !
    For oss som medisineres for lavt stoffskifte gjelder at ferritin gjerne bør være over 70 og B12 over 350.

Ellers er min mening at dagens stoffskifteprøver er ok til en innledende grovjustering av dosen. Finjustering som etterhvert må til er de ikke brukbare til - vi må selv finne ut hvor i normalområdet det er best å ligge.
    Da må vi endre dosen i meget små trinn - prøve ut forsiktig på egen hånd.
    Og hva er da vitsen med å ta dem ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2007
    Sted
    hordaland
    Meldinger
    152

Standard

Du har min fulle sympati, Annka! Helt grusomt når håret detter av. Selv kjørte jeg opp Levaxin dosen på egen hånd, og startet med et preparat som jeg r omtalt under en annen tråd. Noe har hjulpet men når en bruker flere ting samtidig, er det ikke lett å vite hva. Anbefaler deg ialle fall å forsøke tilskuddet som heter Hårkontroll. Ang blodprøvene etter økning av Levaxin, sa fastlegen bare at de var "midt på treet". Spesifikk til tusen!
    Sliten
    Forkjølt!!
    Har i over to år levd i den tro at jeg var i klimakteriet.
    • Eternal pessimist. Jeg har til tider ikke hatt krefter til å stå på for meg selv, og da ligger en tynt an.

Side 2 av 2 Først 12

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn