Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
Threaded View
-
12-01-08, 15:05 #2
Har ikke hørt om spesielle jod-tabletter man kan gå på max ett år, men kan det hende du blander litt og at det er tabletter som senker stoffskiftet du skal gå på, og at behandlingen prøves ut i ett år før man evt. ser om du trenger annen behandling? (radioaktiv jod eller operasjon)
Det var iallfall det som skjedde da jeg hadde høyt stoffskifte. Ble satt på Neo-Mercazole (veldig vanlig, demper stoffskiftet) og fikk betablokkere (Pranolol) som skulle ta unna skjelvinger ved behov. Fikk beskjed at jeg skulle gå på Neo-Mercazole i ca. 1 år, for så å se om jeg greide meg uten. Hos noen kan sykdommen brenne ut etter 1-5 år på tabletter.
Nå gikk det imidlertid ikke så lenge at jeg fikk prøvd ut det, i tillegg til det høye stoffskiftet hadde jeg en 6 cm's kald knute, og siden både stoffskiftet ikke ble helt stabilt på Neo-Mercazole og klumpen så ut til å bli større ble det anbefalt å operere ut skjoldkjertelen. Hadde da gått på Neo-M rett over 6 måneder. Alternativet var å drepe kjertelen med en dose radioaktiv jod (slipper arr), men siden den kalde knuten var halve problemet mitt og den neppe ville stoppe sin vekst av radioaktiv jod (bare skjoldkjertelen som tar opp jod) så ble eneste mulighet operasjon.
Har du startet med tablettene dine? I så tilfelle, hva heter de?
Lykke til :-)

Svar med sitat
Bokmerker