Heisann,
Nå er det lenge siden jeg har vært på forumet. Jeg har levd bra med min Graves inntil i november. Da steg FT4 til værs igjen. Også TRAS var gått mye opp. Jeg måtte da kaste inn håndkleet og si ja til henvisning til radioaktiv behandling.

Jeg kommer i dag fra første samtale med endokrinolog. Han fortalte at det finnes to ulike måter å behandle med radioaktivt jod på. Den ene er å gi flere små doser i håp om å bevare deler av kjertelen slik at man ikke får lavt stoffskifte. Etter denne "drinken" skal man ikke ha kontakt med spebarn på to døgn, men ellers leve som normalt. Den andre metoden hvor man gir en stor dose, fortalte han ikke konsekvensene av. Jeg insisterte på at det ble "bestilt" førstnevnte behandling for meg. hvorvidt man får den ene eller andre behandlingen er visstnok avhengig av medisinske forhold. Jeg har ellers en mistanke om at ikke alle leger bruker den førstnevnte behandlingen. Jeg fikk fortalt at "min" lege er tysk og det er en av grunnene til at han bruker flere små doser.

Ønsker deg lykke til med behandlingen.

(Graves desember 2005)