Side 1 av 7 1234567 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 63

Hybrid View

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Kristiansand
    Meldinger
    64

Standard Fikk vite for tre dager siden att jeg har lavt stoffskifte

Fikk vite for tre dager siden att jeg har lavt stoffskifte, og ble satt på tabletter med en gang (Levaxin 100microgram)

Vært dårlig i 6 uker, forkjøla, sliten og lei, men gikk ikke til lege før jeg begynte å miste felt med hår. Ble tatt blodprøve, og to dager etter ringte legen meg og sa jeg måtte komme dagen etter for å starte på tabletter som jeg måtte ta for resten av livet Så jeg søkte litt på nett for å finne ut hva dette betydde, og prøvde å finne ut hva jeg burde spørre om.

Satt en time på vente rommet for hun var forsinket, da jeg endelig kom inn fikk jeg en resept i hånda og ble bedt om å gå til laben for å bli veid. Ble helt forfjamset men fulgte etter, der kom det ei dame og veide meg. Jeg sa jeg ikke skjønte noe, at jeg bare hadde blitt kastet inn dit, hun pekte på noen tall som var måling med noe som hadde med 4, fikk ikke med meg hva det var :(

Jeg lurte på om det var noe jeg skulle ta hensyn med når det gjaldt tablettene, hun sa bare at jeg skulle ta en om dagen. Det var det og jeg gikk, ble kjempe forvirra for jeg trodde jeg skulle få noe veiledning og svar på ting. Kan hende dette har med jula og dårlig tid å gjøre, skal nå tilbake for ny time og bli veid den 7.01.08. Og håper på noen svar da.

Så nå sitter jeg her med noe som jeg egentlig ikke vet hva er, eller om det er noe jeg skal passe på. Føler meg elendig, fortsatt syk og aner ikke om det har noe med sykdomen å gjøre, vondt i brystet, feber, hodepine, og masse julestress. Kjenner jeg nesten ikke orker alle folkene her, og gleder meg ikke til jule feiringen. Bare lyst til å legge meg til å sove, og håpe alt er vekk når jeg står opp.

Ble masse syting her, men måtte bare få det ut av systemet. Regner med at alt ordner seg til slutt. Dette er vel ikke verdens undergang.

Håper på noen svar og at det kanskje er noen som kan fortelle meg noe

Det jeg lurer på er om det er noe spesielt jeg bør spørre legen min om, eller sjekke ut. Hun nevnte i forbifarten at hun ikke kunne noe om det, men kankje hun har tenkt å lese om det til neste time. Jeg aner ingenting, og klarer nesten ikke tenke klart engang.
    Fikk vite for tre dager siden att jeg har lavt stoffskifte
    • Man lærer så lenge man lever, ihvertfall jeg

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Ja - mitt i jula og alt.
    Men det er bagateller - du er syk uten informasjon, og det er ille !
    Her på forumet er de masse folk som skriver om egen situasjon - alle er forskjellige for sykdommen slår veldig forskjellig ut så det som passer for en passer ikke altid for en annen. Du må tolke det du leser til egen situasjon.

Likevel er det noen fellesnevnere da - trøtt og vil at jula skal være over - jo, jeg kjenner den derre. Det er påtide at dine omgivelser får seg et sjokk og blir klar over at du er syk ! Iallfall nå ! Det tar laaang tid før Levaxinen virker - hvis den gjør det.
    Noen blir helt bra - andre havner i et delstadium - noen blir bare verre.

En ting er iallfall sikkert - hvis kjertelen er helt ute trenger du sånn 125-175µg om dagen. Du begynnte på 100 !
    Det kan man nok begynne med i ekstreme tilfeller hvor TSH er meget høy og fT4 er meget lav, men i de fleste tilfeller er dette alt for høyt.

Det verste denne medisinen gjør på kort sikt, er å gi deg høy hvilepuls og hjertebank - får du hjertebank så stopp en dag eller to og fortsett med halve dosen.

Ellers er det ikke så mye forduftige råd å gi deg - til det trenger du å oppgi blodprøver og symptomene dine.

Det viktigste nå er vel at du skal slappe av - ikke ta medisinenn til Jern eller Kalsiumpreparater - ta den med en gang om morran en tid før frokost, så er du sikker på å få et jevnt opptak hvar dag - det er viktig.

Så er det viktig at du får deg en stille god jul.....
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Kristiansand
    Meldinger
    64

Standard

Takker for svaret n' Finn

Skal holde et øye med kroppen om jeg får no hjertebank, har ikke merket noe enda. Tenker jeg skal be om å få skrevet ut resultatene av prøvene så jeg kan se på de litt selv, siden det virker som om dette er en sykdom man bør holde styr på selv.

Skjønner ikke helt det med Ft4, T3, T4 og THS, men regner med jeg lærer meg det med tiden. Og kanskje lettere når jeg kan lese på prøvene selv, aner jo ikke hva de var på.

Har en liten følelse på at det har skjedd en feil, at jeg ikke har denne sykdomen. Men har veldig mange av symptomene, og har ikke følt meg no bra de siste mnd. Det er kanskje bare noe med at man tror ikke dette kan skje en selv. Har vært sliten/lat i mange år, men vafeid det med at det er bare sånn jeg er, har heller ikke vært så stor på store folkesamlinger, blir fort stressa og sliten av det, men også noe jeg har forklart som normalt for meg. Men nå viser det seg at det kanskje er en grunn til at jeg er som jeg er

Kan ikke helt skjønne at jeg kan ha denne sykdomen siden jeg aldri har følt meg syk i den betydning, så jeg har bare godtatt det som at jeg er svakere og mindre tilpasningsdyktig enn andre er så å si. Aldri løpt til legen bare fordi jeg er silten, eller har litt ubehag. Noe som jeg kanskje burde ha gjort ser jeg nå Sikkert defor jeg har litt problemer med å godta denne sykdomen, og att jeg tenker att det har skjedd en feil. For jeg er da ikke så syk? Bare mange små ting som gjør at det er litt vanskeligere å håndtere hverdagen kanskje, hadde aldri trodd at det kunne være en grunn til det.

Rart hvordan man bare godtar ting som de er, ser jo at jeg bør slutte med det. Starte å stille spørsmål om hvorfor ting er som de er, og at det kanskje er en grunn til det

Har vel en lang vei å gå, og mye å lære nå.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Hvis man skal være spissfindig, så er feks Thyreoiditt en korvarig sykdom som fører til at kjertelen dør. 85% får lavt stoffskifte på denne måten. Når den sykdommen er over, så er du ikke syk lenger - men kjertelen leverer jo ikke sine produkter til alle cellene i kroppen lenger.
    Da har kroppen egentlig pr. definisjon et syndrom - en tilstand da, som gjør at du pådrar deg en masse plager og som går den brede veg hvis man ikke erstatter kjertelproduksjonen. På en eller annen måte må kroppen ha stoffskiftehormon for å overleve.
    Det heter fT3. 3-tallet betyr at det har 3 jodatomer. fT3 er forkortelse for fritt T3 som bare betyr at det ikke er bundet til noe og flyter fritt i blodet. Det er dette som virker i kroppen.

T3, eller også betegnet TT3 betyr totalT3 og betegner at hormonet er bundet til sitt bindeprotein og derfor ikke aktivt.
    Hormoner er ikke aktive hele tiden, de har et lagerstadium og i denne fasen binder de seg til et blodprotein. Thyroxiner bruker TBG som lager (ThyroxinBindendeHormon) Lageret er kjempestort og det er bare promiller som noen gang blir frie og aktive hormoner.

Levaxin inneholder T4, som er 75% av kjertelens produksjon. Som du forstår har dette 4 jodatomer og kroppen bruker ikke dette til noe. Det er bare et kjempelager og bare tiendels promiller blir noen gang frie fT4 og det er kun fra denne delen at stoffskiftehormonene lages.
    Normalt sett så lages det flere fT3 når fT4 er stort, så ved å regulere Levaxindosen kan man iallfall i teorien få kroppen til å lage seg et passelig antall frie T3.

Det er en enzymstyrt prosess som omdanner fT4 til fT3 (de-jodinasen) Denne er lite forstått og dårlig kartlagt og man vet ikke hvorfor noen omdanner færre enn ønskelig.
    Noen tenker seg også at uteblivelsen av de andre hormonene kjertelen produserte kan være årsaken til at noen ikke får det helt bra på T4 alene.
    Det er også teorier om at noen ikke kan bruke syntetisk T4 like godt.
    Behandlingsapparatet arbeider etter den tese at vi kun trenger T4.

TSH er ikke et stoffskiftehormon. Det deltar ikke i stoffskiftet, og når kjertelen ikke virker har vi ikke bruk for dette til noe.
    Det regulerte kjertelproduksjonen - høy TSH = høy kjertelproduksjon.
    TSH rundt 1 tilsvarte ofte en kjertelproduksjon som ga kroppen akkurat passe tilskudd av nye hormoner.
    Det fortsetter å variere også etter at kjertelen tar kvelden.
    Vi kan skjele litt til denne verdien i oppstarten og dosere så den blir 1, men senere må vi dosere slik at vi får minst mulig symptomer.

Det er mye å lese på når man får denne sykdommen og det er sterkt å anbefale å gjøre det. Det blir lettere å komunisere med behandlere når man vet hva man snakker om.
    Så lykke til......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Kristiansand
    Meldinger
    64

Standard Enda noen spørsmål:/

Var hos legen i går og da fikk jeg skrevet ut prøvene mine, de ser ganske fine ut bortsett fra noen som ligger utenfor normalen.

Noen som vet hva B-Hb er?

Fritt T4 23,5 (11-22)
    TSH 10 (0,30-4,2)

Kolesterolet var litt høyt men det er ikke noe uvanlig med lavt stoffskifte etter som jeg har skjønt.

Men hva vil det si at FT4 er høyt?
    Ser hun ikke har sjekket T3, men skal sjekke om jeg kan få henne til å krysse det av når jeg skal ta ny blodprøve i februar.

Ellers så så det ut som alt var bra, ikke noen jern eller B12 mangel her i gården nei hehe

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Standard

Hei Mari
    Jeg tror HB (hemoglobin) er blodprosenten din. Referanseområdet er vel rundt 11,5-15?
    Det at FT4 er høyt pleier ikke å ha noe å si for oss som er optimalt medisinert, ofte er det bare postitivt. Det kommer vel an på hvordan den er når du har den dosen du skal ha. Har TSH sunket siden du begynte på tablettene da? Hvis ikke 10 er en tastefeil så er den jo alt for høy. Du trenger den ned mot (eller under) 1.
    Det er lurt å få sjekket FT3 også, da det er det aktive hormonet (FT4 er lageret som T3 konverteres fra).

Husk på at når du går på Levaxin skal ferritinet være minst 60-70 og B12 skal være - jeg husker ikke eksakt, men var det rundt 350 tro? Poenget mitt er at du trenger å se tallene dine selv, for ellers kan ferritin på 20 og B12 på 140 bli karakterisert som fine prøver. Men jeg håper dine var bra sett fra et "stoffskifteståpunkt".

Lykke til videre med behandlingen.
    fra Lie

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Kristiansand
    Meldinger
    64

Standard

Takker for svar

Har bare gått på levaxin i snart 3 uker, så det er fra prøvene legen tok når hun fant ut at jeg har lavt stoffskifte. Har prøvene her, for jeg har forstått at det kan være lurt å se på de selv

Leste på nett om B-Hb, er vist ikke uvanlig at de kan være høye når man har en sykdom som herjer i kroppen. Så det er nok ikke noe.

Ferritin 134 (10-170)
    B12 212 (150-700)

Synes ikke det virker så galt jeg, men kanskje B12 er litt lav hvis det er anbefalt over 350.

Er det bare legen som kan skrive på blodprøve skjemaet? Eller kan jeg be hun som tar prøven om å skrive ting på?

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Standard

Hei
    Ferritinet ditt er bra. B12 er jo også bra som du sier. Så du får vurdere selv. Det er rundt 360-370 som blir anbefalt her inne tror jeg.

Primært er det vel legen som skriver på hvilke blodprøver som du skal ta. Jeg tror det er litt forskjellig fra sted til sted, men du kan jo spørre vedkommende om det er ok å sette på flere prøver. Du risikerer jo bare å få nei til svar.

Lykke til!

fra Lie

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Kristiansand
    Meldinger
    64

Standard Vil ikke være sliten lengre

Noen dager er jeg så sliten at jeg bare får lyst til å sette meg ned å gråte. Trenger ikke ha gjort noe heller, blir sliten av alt. Høye lyder, folk som beveger seg, gå opp en trapp, alt mulig rart egentlig. Og det værste er at jeg får så krort en lunte, noe som ikke er så gøy i julen da man skal kose seg med familien. Jeg kan glefse til hvis jeg syns folk har tven på for høyt, alt støyen gjør meg så sliten. Og når søsteren min går i fistel når hun leker med hunden, det river langt inn i margen.

Og sove er vanskelig for jeg våkner 9 om morgenen av at huset kommer til liv, klarer ikke sove lengre når jg hører folk prate og ståker med ting. Ikke så lett å sovne heller siden jeg må dele rommet med mitt søskenbarn. Gleder meg til å reise hjem og bare kunne slappe av.

Gleder meg til jeg får litt mer energi, tror det vil hjelpe på humøret mitt. Alt føles ikke så håpløst når man klarer å få noe ut av dagen. Gruer meg til å begynne på skoln igjen, snart examen og jeg må få satt meg inn i alt som har med sykdomen å gjøre.

Og gleder meg til solen kommer igjen, trenger litt varme. Alt er litt bedre om våren når solen skinner.

Gleder meg til jeg blir frisk, lei av å hangle nå.

Medlem siden
    Jun 2006
    Meldinger
    247

Standard Re: Vil ikke være sliten lengre

Samme her. Akkurat samme.
    Du er overhodet ikke alene. Personlig har jeg valgt å tenke realistisk, og velgt bort mass sosial aktivitet fordi jeg blir sykelig utmattet av det.
    Energien min velger jeg å bruke på kona og nødvendig daglig hus-stell. Det er rett og slett i overlevelses-modus jeg lever.

Men det trenger ikke vere et miserabelt liv, vi blir tutet ørene fulle gjennom media, om hvor rikt og action og vakkert livene våre skal vere. Men sånn er det ikke, før var det glade om det overlevde med mat og hus. Vi må vere glad om vi overlever i den moderne hverdag på et vis.

Kan foresten nevn at når jeg er totalt utmatte kan tårene renne uten grunn. Menn skal jo ikke gråte. Forstår det slik at dette er en reaksjon på total utmattelse.

Du må informere omgivelsene at du har fått en omfattende sykdom og drite i at de ikke forstår. Friske folk forstår ikke at det går an å vere syk, untatt om du sitter i rullestol.

Du må hvile i stille omgivelser og kun gjøre litt aktivitet hver dag. Ikke ta på deg noen ekstra oppgaver nå i denne tidlige fasen av sykdommen.

IKKE HA DÅRLIG SAMVITTIGHET FOR AT DU ER INNAKTIV.
    Du har en sykdom.

Side 1 av 7 1234567 Siste

Lignende tråder

1. Fikk diagnosen Graves for 2 dager siden
    Av Yvai i forumet Graves sykdom
    Svar: 6
    Siste melding: 10-05-10, 13:47
  2. Jeg fikk diagnosen lavt stoffskifte for litt over 2 år siden
    Av LillePus i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 13
    Siste melding: 02-11-09, 20:45
  3. Svar: 9