Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
Tråd: Hvordan får jeg T3 op?
-
12-12-07, 15:04 #1
Hvordan får jeg T3 op?
Hej med jer
For ikke lang tid siden skrev jeg herinde om hvor godt jeg efterhånden har fået det..og sådan er det stadig. Men de sidste par dage, syntes jeg kunne mærke nogle af symptomerne igen, og da jeg arbejder på et sygehus har jeg en god adgang til at få taget blodprøve (tog den faktisk selv :P )...og fik målt mit TSH og T3, T4 og colbamin. Fik også målt det for 3 uger siden,- og min TSH er faktisk steget lidt, og min T3 ændre sig slet ikke....er kun steget fra 13,8 til 4,0 siden jeg begyndt på eltroxin i sep...og det er jo ikke meget...og så er det jeg bliver itvivl.
-Er der nogle der ved om det er T3 der er den vigtig betydning for symptomerne ved lavt stofskifte?
-Kan tallene svinge meget, alt efter hvornår prøverne bliver taget?
-Hvordan får jeg T3 op??
Håber der er nogle derude der kan hjælpe mig!!
mvh
Lykke
-
12-12-07, 16:23 #2
T3 er kroppens stoffskiftehormon.
Dette har evnen til å trenge inn i alle celler og åpne opp for cellens oxygentilførsel. Uten oxygen (ilt) - ingen forbrenning.
T2 er også metabolsk aktivt, mens T4 kun er kroppens lagerbeholdning av uferdige stoffskiftehormoner.
Så visse begrepsfortegnelser.
T4 eller TT4 er betegnelsen på kroppens totale lager av T4. Og T4 lagres på den måten at det binder seg til noen av blodets proteiner - i det vesentlige TBG. Dette lager er meget stort iforhold til den lille del som frigjøres fra sitt bindeprotein og går videre til å bli stoffskiftehormoner.
Den delen av lageret benevnes fritt T4 - fT4.
Den er kun 0.003% av totallageret.
Målingen av totallageret sier altså ingenting om hvor mange T4 som kan bli til stoffskiftehormoner.
Samme "modellbetegnelser" brukes på blere hormoner.
Det er viktig for oss som snakker hormoner å vite om det snakkes om T4 eller fT4.
Når så fT4 har vært fritt en tid faller et av jodatomene av og det binder seg pånytt til blodets bindeproteiner.
Nå heter det T3 - total T3.
Etter en meget kort bindetid frigjør 0,2% av disse seg fra sitt lager og blir til fT3. Og dette er det aktive stoffskiftehormon.
Det er dette hormonet vi skal ha en viss mengde av - og hvis vi ikke har det blir vi syke.
En frisk funksjonsdyktig kropp lager en passelig mengde fT3 av T4.
Men det er ikke alltid sånn når man skal spise hormonene.
Man kan regulere dosen til fT4 blir som hos funksjonsfriske, men det er ikke alltid at fT3 blir som den skal allikevel.
For å rette på det kan vi se om vi tåler et høyere lager av T4, den bruker jo ikke kroppen til noe likevel. (men den opptar jo bindeproteiner)
Øk dosen og se om det blir laget nok fT3.
Hvis det ikke nytter kan man forsøke å gi et tillegg av syntetiske T3.
Hvis kroppen aksepterer dem som sine egene vil de gi betydlig bedring av symptomer.
Armour er også et alternativ. De inneholder alle kjertelens hormoner og kan for noen være det beste alternativ.
Andre klarer seg godt på syntetiske hormoner som utgangspunkt for sitt eget fT3.
Man har vært, og er, svært opptatt av hva TSH skal være.
Dette er jo et hormon som ikke brukes lengere i våres kropper da det kun virker på selve kjertelen.
Bruken av dette hormonet kan hos noen brukes til å finne en riktig dose.
Hos andre villeder det mer enn det veileder.
Når man får problemer med legens standardbehandling skal man glemme de andre å gå etter fT3. Det er altså T3 som gjør noe for deg.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
13-12-07, 11:48 #3
Hvordan kan man få T3 op???
hej
Skrev herinde igår, at jeg igen har fået målt mine TSH tal...men efter 3-4 mdr sker der ikke ret meget med min T3 frit tal...er der nogle af jer herinde der ved om der er noget man kan spise eller tage tilskud til, så det kan komme lidt op ad??
Lykke
-
13-12-07, 11:51 #4
tak for svaret og et ny ??
Tusind tak for din forklaring og beskrivelse...enten har du sat dig meget ind i denne sygdom eller også er du læge??
Ved du om man kan købe noget som kan hjælpe til at få min T3 op,- syntes jeg engang læste herinde at Selen eller lign. kan have en effekt...ved du det?
-
13-12-07, 12:27 #5
Jeg er ikke lege - da ville jeg stått frem som det. Det jeg skriver skal du behandle like kritisk som du behandler annen informasjon du mottar.
Sporstoffet selen er en del av kroppens viktigste antioxydant - Glutation Peroxidase. Denne uskadeligjør skadevirkningen harske fettstoffer har på kroppen.
Man har oppdaget at en 200mg daglig selendose nedsetter de antistoffer som ødelegger kjertelen. Pass påå at selenet er av organisk type. Den uorganiske opptas ikke.
Vår interesse for selen ligger i at det også deltar som en komponent i det enzym som omdanner T4 til T3. Det er noe usikkert om et ekstra selentilskudd bidrar positivt i omdannelsen.
Det pågår mye forskning med selen, men det er kreftforskning - PRECISE - Prevention of Cancer through Intervention with Selen.
Det er å håpe at vi også kan dra nytte av prosjektet - det komemr nok ikke noe 5års-prosjekt til vår begunstigelse......
Omdannelsesprosessen heter de-jodinasen. Endelsen -nase betyder at man snakker om enzymer, og disse de-jodiserer forhormoner T4. Prosessen fjerner et av T4-res 4 jodatomer, så det bare er 3 igjen, og danner dermed T3.
Prosessen er ikke godt kartlagt og forstått.
Og den er viktig for deg som ikke lager nok T3 av den T4 du har til rådighet.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
13-12-07, 18:03 #6
Bruker
- Medlem siden
- Apr 2007
- Sted
- Danmark
- Meldinger
- 20
Angående indtagelse af store doser selen er der fornylig lavet et studie i USA over 8 år. Målet var at påvise at mangel på selen kunne øge forekomsten af forskellige kræftformer og type 2 diabetes. I studiet deltog 1200 personer hvor 800 indtog 200 mikrogram selen pr. dag og 800 indtog en placebo pille(uvirkningsomt stof). Resultatet var lige modsat. Det viste sig at der var 55 % flere i selen gruppen der havde udviklet type-2 diabetes end i gruppen der havde fået den uvirksomme pille. Der var til gengæld god dokumentation for at den mængde selen der var i en almindelig vitaminpille ikke skader men formentlig nedsætter risikoen for visse kræftformer.
Artiklen om selen med henvisning til forsøget i USA er skrevet i bladet "Helse" nr. 10 oktober 2007 af "Det Biovidenskabelige Falkutet, Københavns Universitet
Undersøgelsen er lavet på baggrund af den store opmærksomhed selen har fået i de sidste mange år.
Jeg har skrevet til bladet for at få den direkte kilde til forsøget.
Hilsen KerstinHilsen Kerstin
Hashimoto thyreoditis.
Fik december 2005 konstateret begyndende lavt stofskifte (subklinisk) og kom i behandling med eltroxin.
Anti-TPO 3600
-
13-12-07, 18:49 #7
Jeg bøyer meg i støvet for deg n`Finn, for din enorme og verdifulle kunnskap!
Vildemor
-
15-12-07, 20:44 #8
Vet ikke helt om jeg skjønte spørsmået,men Liothyroin er jo T3.
Hyper siden -92 hypo siden -98.
Bruker Armour.
Svar med sitat
Bokmerker