Jeg er ikke lege - da ville jeg stått frem som det. Det jeg skriver skal du behandle like kritisk som du behandler annen informasjon du mottar.

Sporstoffet selen er en del av kroppens viktigste antioxydant - Glutation Peroxidase. Denne uskadeligjør skadevirkningen harske fettstoffer har på kroppen.
Man har oppdaget at en 200mg daglig selendose nedsetter de antistoffer som ødelegger kjertelen. Pass påå at selenet er av organisk type. Den uorganiske opptas ikke.

Vår interesse for selen ligger i at det også deltar som en komponent i det enzym som omdanner T4 til T3. Det er noe usikkert om et ekstra selentilskudd bidrar positivt i omdannelsen.
Det pågår mye forskning med selen, men det er kreftforskning - PRECISE - Prevention of Cancer through Intervention with Selen.
Det er å håpe at vi også kan dra nytte av prosjektet - det komemr nok ikke noe 5års-prosjekt til vår begunstigelse......

Omdannelsesprosessen heter de-jodinasen. Endelsen -nase betyder at man snakker om enzymer, og disse de-jodiserer forhormoner T4. Prosessen fjerner et av T4-res 4 jodatomer, så det bare er 3 igjen, og danner dermed T3.
Prosessen er ikke godt kartlagt og forstått.
Og den er viktig for deg som ikke lager nok T3 av den T4 du har til rådighet.