Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
    Medlem siden
    Nov 2007
    Meldinger
    4

Standard Flimmersyn og talevansker

Jeg har hatt hypothyreose i 20 år (halve livet). Min bekymring har i mange år vært at jeg ikke har kunnet få egne barn på grunn av dette. Nå finnes det heldigvis hjelp for dette (eggdonasjon) og i dag har jeg to flotte gutter!

Så trodde jeg alle problemer var ute av verden. Har tatt thyroksin/ levaksin i alle disse årene, slik legen befalte. Her om dagen var jeg inne på norsk thyroideaforenings sider og stilte spørsmålet: kan man ha symptomer på lavt stoffskifte selv om man har verdier innen normalområdet. (Hadde aldri hørt om det før faktisk). Det kunne de bekrefte, men de ga ingen konkrete råd om alternativ behandling.

Jeg sliter bla med:
    - tørr hud/ hår sprø negler
    - blir fort utslitt
    - lav stressterskel
    - fryser lett
    - tenker og snakker langsomt

I det siste har jeg fått problemer med flimmersyn. Dette oppstår stadig oftere ( hver 2.-3. uke). I tillegg har jeg fått problemer med at tunga ikke lystrer helt. Jeg snubler i ord og særlig r-ene er vanskelige å uttale klart. Jeg har naturligvis vært inne på andre forklaringer på problemet (hjernesvulst/ demens) men lurer nå på om dette kan ha sammenheng med lavt stoffskifte.

Er det noen som har lignende erfaringer, eller som kjenner til dette problemet? Takknemlig for svar!
    bibben

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Ja, stor tunge hadde jeg og.
    Men flimmersn kan være migrene. Hos meg forsvant det helt etter at jeg ble helt glutenfri.
    Ddu må selv følge med på blodprøvene for stoffskiftet, for doseringen er veldig individuell. Har htt mange innom her med symptomer enda legen sier at prøvene er "fine". Noen ganger er prøvene på TSH ganske høye og legene sier at de er "fine".
    Har du blitt testet med de vanlige blodprøver for cøliaki? mange har nevrologiske symptomer av gluten mens legene fokuserer på tarmtottene...
    men man kan få gankse mange nevrologiske symptomer av for lav dosering med levaxin også, blir verre med tiden.
    Hvis man er bra dosert, skal det ikke være noe i veien med fruktbarheten. Det viser seg at mange som sliter med fertiliteten, i virkeligheten har hypothyreose eller er for lavt dosert.

Hva er din TSH og ft4 og ft3? antistoffer?
    B-12? (ofte lav hos oss pga en autoimmun gastritt som de ikke tester oss for )
    B-12-mangel gir nevrologiske symptomer. Det var en sist uke på det tyske forumet med en B-12 på 50 og hun kom på sykehus og klarte ikke å gå. Men hun hadde ikke anemi. Mange har bare B-12-mangel men den blir ikke oppdaget fordi legen tro man må ha anemi for dette.
    Stort sett trenger du ike alternativ behandling for å bli bedre, men start først med å få tak i blodprøvesvarene og så kan vi kommentere om du åpenbart er undermedisinert.

Medlem siden
    Nov 2007
    Sted
    Lillehammer
    Meldinger
    13

Standard Hei

i perioder sliter jeg med å få tunga til å lystre...den slår liksom krøll på seg og ordene kommer ut som noe rart noe...leter mange ganger etter ord som jeg skal si,blåst ut av hue mitt..og da mener jeg blåst...er ikke noe inni der hadde og mye flimmersyn..eller, så sikksakklyn som var lange med alle regnbuens farger..dette kom og gikk i en periode..vet ikke helt hva alt dette er...men sliter og med tørr hud,klør noe infernalsk i hodebunn,kviser,mista evnen til å ta meg inn igjen,selv om jeg hviler,i perioder har jeg endra syn syns jeg,husker optikeren spurte meg etter jeg hadde vært der en gang og klaget på at jeg så dårlig,for da var ikke synet noe forandret,om jeg hadde lavt stoffskifte..og pluss pluss pluss... mistanken om at blodsukkeret mitt er på bærtur har og..så kanskje ikke disse "små hvite" vi stapper i oss virker sånn de skal?jammen hadde det vært artig og fått et svar på det,utenom de blodprøvene...de sier ikke noe om alt dette her som vi sliter en del med tror jeg..så et spørsmål til dere der ute som spiser de "små hvite" fra grisen...husker ikke navnet nå..noe på aaaa...sukk!sånn generelt er det bedre enn med levaxin?
    irene
    Irene

Medlem siden
    Jun 2007
    Sted
    Telemark
    Meldinger
    287

Standard

Hei
    dette problemet med tunga, opptrer det også anfallsvis? f.eks samtidig med flimmersynet? Hvor lenge varer anfallene? Disse symptomene sees ofte i forbindelse med en form for migrene hvor man ikke får hodepine etterpå (Kalles silent migraine) Jeg har denne form for migrene selv, og det kan være ganske plagsomt til tider. Det er viktig å få det undersøkt for å utelukke annen sykdom

Medlem siden
    Nov 2007
    Meldinger
    4

Standard

Takk for gode svar!
    Det er ingen sammenheng mellom flimmersyn og "slapp tunge". Problemet med tunga har vært mere permanet det sise halve året.

Synsforstyrrelsene kan vare i 15-30 min. Jeg får ikke direkte hodepine etterpå, men føler meg sløv, tung i hodet. Orker f.eks. ikke å se på TV. Disse symptomene har jeg hatt i lengre tid (flere år) men de har blitt hyppigere i det siste.

Jeg skal spørre legen på blodprøve-verdiene. Er imponert over at så mange av dere har satt dere så grundig inn i sykdommen!
    bibben

Medlem siden
    Jun 2007
    Sted
    Telemark
    Meldinger
    287

Standard

hei Bibben
    tror nok at synsforstyrrelsene dine er ufarlige siden du har hatt dem i flere år. Det bør likevel undersøkes for sikkerhets skyld. Problemer med tunga kan mange med hypothyreose ha, siden tungerota vokser i tykkelse,men om dette gjør at tunga føles "slapp" vet jeg ikke

Medlem siden
    Nov 2007
    Meldinger
    4

Standard

Jeg har forhørt meg med legekontoret og de oppgir mine verdier på de stoffskifteprøvene tatt i august til:
    - TSH 0,12 (for 6 mnd siden lå det på 0,15)
    - Ft 4 16,4

Ft 3 og B-12 er ikke målt forde jeg ikke hadde spurt på det (???).

Er dette greie verdier?
    bibben

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Det er helt greie verdier.
    Jeg mener - verdiene er godt innenfor de grenseverdiene legene har satt for normalverdier.
    TSH er til og med i det laveste shiktet (det beste) som godtas.
    fT4 kunne likevel vært noe høyere - også betydelig høyere (22) uten at man hadde reagert særtlig på verdien.

Disse verdiene sier ingenting om hvilket stoffskifte du har - de sier bare noe om hvor mange hormoner som er i blodet ditt.
    Legene går ut fra at når det er "riktig" mengde tilstede så er stoffskiftet også riktig, men flere kroppslige konstellasjoner kan spenne ben på den arbeidstesen.
    Ett eks. er det ikke sikkert at hormonene gjør det de skal, kanhende kommer de ikke inn i cellene og får startet stoffskifet engang.
    Og man bør vel også ta høyde for uoppdagede saker i et komplekst system man vet forferdelig lite om ?

Så hvorfor ikke droppe hele greia og stole på deg selv ?
    Prøv å finne DIN dose - den DU funker best på ?
    Som man gjorde før økte man dosen laaangsom i små steg til man kjente noe med hjertet, feks bank eller høy hvilepuls, så reduserte man dosen - og der er den beste dosen etter min egen erfaring også.

Så kan du jo ta en blodprøve å vise legen at SLIK - skal det være ??

Legene tror jo fast og fullt på at Levaxin fullt og helt erstatter kjertelens bortfall og at Levaxin virker |100% som vårt eget. På ALLE !
    Jeg mener at det er en uvitende og arogant holdning å ha !
    Det skal vel sies at et lite mindretall av dem tiviler bittelitte grann da, men de tør ikke åpne kjeften.
    Legen min er på vei tror jeg - han ser hvilken forbedring Armour har gjort på meg og spør mye og virker intressert i å finne ut hvorfor det er slik at legenes ENESTE utvalgte behandlingsform som trøkkes på ALLE uansett ikke funket på meg.........
    å da kan han sikkert få fundere en stund - alene ......

Kanskje du er av dem Levaxin ikke virker godt nok på - du har fine verdier og hvis ikke en økt dose kan gjøre susen er det kanskje no eå tenke på for deg ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    utlandet (midlertidig)
    Meldinger
    435

Standard

Hei Passat,
    du spør om livet ble bedre på armour enn på levaxin, og jeg kan svare at for min del så har det blitt det.
    Jeg har ikke optimal livskvalitet slik jeg hadde det før, men så var jeg bare tenåring da jeg fikk sykdommen, så det er nok ikke rettferdig å sammenligne livet før med livet etter allikevel. Jeg tar for tiden jusstudier, har et sosialt nettverk, og tid og overskudd til trening.. har også overskudd til andre mennesker, iallfall stortsett - så får vel si meg fornøyd. Det hadde vært enklere, både praktisk sett og økonomisk, om jeg hadde fått det fint på levaxin, men det fikk jeg ikke. Derfor vil jeg som deandre her absolutt oppfordre alle "nye" til å prøve ut levaxin en god stund før de eventuelt iverksetter "sterkere krutt" =)

Verdiene dine er greie, men det betyr ikke at du ikke skal foreta deg noenting, når du har de symptomer som du beskriver. Tenker også i de baner at du kunne økt litt, f.eks 25 mg daglig i 6 uker, se om du merker noe.. men du kan jo også selvfølgelig få sjekka b12'en din.

Sitat Opprinnelig skrevet av Bittebitt
    Hei
    dette problemet med tunga, opptrer det også anfallsvis? f.eks samtidig med flimmersynet? Hvor lenge varer anfallene? Disse symptomene sees ofte i forbindelse med en form for migrene hvor man ikke får hodepine etterpå (Kalles silent migraine) Jeg har denne form for migrene selv, og det kan være ganske plagsomt til tider. Det er viktig å få det undersøkt for å utelukke annen sykdom
    Ja, det var slik det startet for meg.. gikk på gymnaset og fikk stadige flimmersyn da jeg satt ved data eller leste (ikke overdrevent men normal lesing) kunne ikke se en shiit altså - forferdelig ekkel opplevelse, men tankene var helt klare og for folk rundt meg så jeg helt frisk og normal ut. Men følte at øynene mine må ha stått i kryss Dette skjedde kanskje 1 gang i mnd max, og varte i ca 15 min og deretter så jeg klart igjen, men med en heidundranes hodepine.

Etterhvert hovnet øyenlukka mine opp, og dette var jo et synlig symptom (hurra!) Så jeg dro til legen. Hun fant ingenting rart med synet mitt (men jeg hadde jo heller ikke "anfall" den dagen) Hun ga meg øyendråper mot hevelsen. Og de hjalp mot hevelsen (litt) men flimmer/tåkesynet kom tilbake senere. Jeg fikk henvinsning til øyenspesialist i nabobyen. Han fant ingenting - frisk som en fisk. Det var først 1 år etter, da jeg var flyttet for meg selv for å studere, og andre symptomerk om snikende, at jeg mistenkte lavt stoffskifte (grunnen til at jeg i det hele tatt visste om denne sykdommen, er at andre i familien har den). Dro til min nye lege og forklarte hva jeg trodde at jeg hadde og fikk tatt prøver. Han var enig da prøvesvarene kom, og foreskrev levaxin til meg. Ellers enn det var det forøvrig ingen inormasjon, tips eller råd å hente, om hverken sykdom eller medisin, for ei ung jente på 18.

Det er fristende å skrive et brev til øyenlegen og forklare at når noen kommer med synsforstyrrelse og henveder seg seriøst, men du ikke finner noe, kan det være at det har noe med stoffskiftet å gjøre. Så kan han ha dette i bakhodet i forhold til nye pasienter i allefall. Men har ikke gjort dette enda..

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Marianne
    Det er fristende å skrive et brev til øyenlegen og forklare at når noen kommer med synsforstyrrelse og henveder seg seriøst, men du ikke finner noe, kan det være at det har noe med stoffskiftet å gjøre. Så kan han ha dette i bakhodet i forhold til nye pasienter i allefall. Men har ikke gjort dette enda..
    Min øyenlege såg med en gang at mine øyeplager var relatert til stoffskiftet. Det samme opplevde jeg hos optiker. Så mitt inntrykk er at disse har mer greie på dette enn legene.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Side 1 av 2 12 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn