Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
Tråd: Usikker
Threaded View
-
22-11-07, 07:40 #2
Hei Marthe,
Skjønner godt at du er usikker. Du har en del stoffskifte verdier som ikke er (etter min mening) bra nok regulert og i tillegg har du jo en del andre prøver som er utenfor utenfor normalen. Synes ikke du skal legge det fra deg så lenge du selv føler at noe ikke stemmer. Kroppen er det eneste pekepinn du har og du må ikke slå deg til ro før kroppen din lar deg.
Når det gjelder anti tpo, så er det noen få som ikke får utslag ved hashimoto's, og i tillegg finnes det andre årsaker, men man kan også bli hypo i forbindelse med sykdom. Det kommer helt sikkert flere etter meg som kan langt mer om stoffskiftet og som kan hjelpe deg videre med de verdiene.
Hva gjør legen din i forhold til disse andre prøvene og har du noen andre symptomer som skulle tilsi at noe er galt? Synes mye kan tyde på malabsorbasjon, med mindre du spiser veldig lite.
Lave kalsimverdier sees ikke så veldig ofte, da kroppen er bygd slik at den tar kalsium fra benvev ved mangel. Allikevel så kan det sees ved blant annet malabsorpsjonstilstander, hypoparathyreoidisme og akutt pankreatitt.
Fosfatase finnes i benvev, tarmvegg, nyrer og lever.
Fosfatnivået i serum er avhengig av måltider og kalori-inntak og da spesielt kullhydratrike måltider. Mengden kan øke/synke i forhold til dette.
Magnesium tapes etter langvarige diarétilstander, malabsorpsjon, kronisk pyelonefritt, hormonelle tilsander og alvorlig ernæringsmangel.
Det kan jo tenkes at det er noe som cølaki eller laktose intoleranse, men det kan også forårsakes av tarmsykdommer som ulcerøs kolitt eller crohns.
Disse prøvene bør være med på utredning av malabsorbasjon:
s-folat, e-folat, s-albumin, Ca, Mg, P, ALP, GT, ALAT, ASAT, s- bilirubin, pancreasspesifikk amylase, Hb, MCV, jernstatus, s-glukose, HbA1C, s-Na, K, Cl, sink, selen, NT/INR, s-Kobalaminer, s-kreatinin, s-glutenantistoff (IgA/IgG), endomysiumtest, s-Vit D, A og E.
Om du ikke tør å be om at akkurat disse prøvene blir tatt, så kan du jo be om vitaminene. Er disse også utenfor, så vil det gi et pekepinn og man skulle tro at legen din da reagerer. Du bør også spørre om han har sjekket ASAT, ALAT og ALP, slik at du er sikker på at det ikke er et leverproblem.
Du kan lese litt mer om hva malabsorbasjon er her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Malabsorption
Du kan lese mer om utredning av malabsorbasjon her:
http://www.cfnorge.no/index.php?artikke ... qdparent=5
All denne informasjonen fant jeg selv frem til for en stund tilbake i forbindelse med at jeg hadde noen snåle prøver i tillegg til at jeg har en tarmsykdom som gjør malabsorbasjon en sannsynlighet. Hvorvidt dette er riktig i forhold til ditt tilfelle vet jeg ikke, men det var en tanke som slo meg da jeg leste ditt innlegg.
Håper at du klarer å finne ut av det. Det er ikke morsomt å føle at man bare eksisterer.
ShanitaSymptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte
Lignende tråder
-
Ny og usikker
Av Becky i forumet PresentasjonerSvar: 10Siste melding: 26-11-10, 21:43 -
Usikker på om jeg er frisk..
Av Tornerose i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøverSvar: 6Siste melding: 26-03-10, 09:14 -
Ny her og usikker
Av jone i forumet PresentasjonerSvar: 5Siste melding: 15-03-08, 11:47 -
usikker......
Av cyrene i forumet Lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 19-07-06, 09:06 -
USIKKER!!
Av rimeny i forumet Høyt stoffskifteSvar: 3Siste melding: 27-08-05, 22:32

Svar med sitat
Bokmerker